Zapowiadaliśmy, że 31 lipca miał zostać otwarty przejazd nowym mostem przez rzekę Wartę w Międzychodzie. Tydzień temu okazało się, że nie będzie to możliwe, bo nowa przeprawa nie jest jeszcze gotowa. Gołym okiem widać, że nie są jeszcze gotowe nasypy i drogi dojazdowe, a na placu budowy niewiele się dzieje. Co na to inwestor, czyli Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu?
Paweł Katarzyński, dyrektor WZDW w Poznaniu przyznaje, że są opóźnienia robót w stosunku do zakładanych wcześniej terminów.
- Na tę chwilę wyznaczony na listopad 2018 roku termin realizacji całej inwestycji pozostaje bez zmian - zastrzega jednak Paweł Katarzyński.
Co jest rzeczywistym powodem opóźnień?
- Na opóźnienia wpływ ma wiele czynników dotykających całą branżę budowlaną, jak m.in. brak podwykonawców, utrudnienia w dostawie materiałów czy warunki atmosferyczne - tłumaczy dyrektor WZDW i dodaje: - Po zakończeniu robót na dojazdach do mostu i sporządzeniu map powykonawczych, do Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego zostanie złożony wniosek o odbiór nowego mostu i wydanie zgody na jego warunkowe użytkowanie. Dopiero po uzyskaniu tych decyzji wspólnie z wykonawcą robót zdecydujemy o zmianie organizacji ruchu w obszarze prowadzonej dalej inwestycji - zaznacza dyrektor Paweł Katarzyński.
Czy powodem opóźnienia prac w Międzychodzie są także kłopoty finansowe głównego wykonawcy robót, czyli firmy Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe Sp. z o.o. z Bydgoszczy? W czerwcu firma Gotowski zeszła z budowy trasy S-5, gdzie budowała obiekty inżynierskie. Powodem miał być brak możliwości prowadzenia robót budowlanych zgodnie z harmonogramem z winy wykonawcy całej budowy, czyli firmy Trakcja PRKiI S.A. Obecnie ma być prowadzona inwentaryzacja (przy udziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) zrealizowanego zakresu robót i zabezpieczenie placów budowy. Firma Gotowski wystąpiła równocześnie z roszczeniem za opóźnienia w przekazywaniu frontów robót wobec firmy Trakcja PRKiI S.A na kwotę 27 mln zł. Ponadto pod koniec czerwca bydgoski Sąd Rejonowy wydał postanowienie o rozpoczęciu postępowania restrukturyzacyjnego - sanacyjnego wobec spółki Gotowski. Co to oznacza? Głównym założeniem takiego postępowania jest przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa oraz zapobieżenie jego likwidacji. Czy w związku z tym budowa międzychodzkiego mostu jest zagrożona? Czy podwykonawcy otrzymują na czas wynagrodzenia?
- Listopadowy termin zakończenia budowy nowego mostu w Międzychodzie nie jest zagrożony. Firma w związku z trudną sytuacją na rynku i odstąpieniem od umowy na budowie S-5, jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego - sanacyjnego. Realizujemy i będziemy realizować budowę w Międzychodzie. Aktualnie przygotowujemy przejezdność przez nowy obiekt mostowy. 20 proc. wartości kontraktu, tj. ponad 4 mln zł zostanie rozliczone przez zamawiającego po odbiorze końcowym - mówi Monika Poliszak-Gotowska, dyrektor rozwoju firmy.
Groźny pożar sklepu AGD w Sulęcinie (film Czytelnika)
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?