Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Działacze i związkowcy rozdawać będą klientom hipermarketu tygodnik "Kurier Związkowy" z opisanymi problemami warunków pracy i płacy osób zatrudnionych w wielkich sieciach handlowych. Ponadto działacze zwrócą się do klientów z apelem, by zakupy w Wielką Sobotę 23 kwietnia zrobili do godzin południowych.

W czwartek 21 kwietnia w kilku miastach Polski pod sklepami sieci Tesco odbędą się akcje organizowane wspólnie przez Polską Partię Pracy-Sierpień 80 i Wolny Związek Zawodowy "Sierpień 80".

Na Kujawach i Pomorzu działania te zostaną przeprowadzone w Bydgoszczy od godz. 10:00 pod Tesco na ul. Toruńskiej.

Akcje te są sprzeciwem wobec wydłużenia pracy hipermarketów Tesco w Wielką Sobotę do godziny 18:00, podczas gdy w zeszłym roku sklepy tej sieci czynne były godzinę krócej. Warto zwrócić uwagę, że o godzinie 18:00 przestaną być wpuszczani nowi klienci, lecz ci, którzy choćby o 17:59 weszli na halę sklepu, będą musieli spokojnie dokończyć zakupy, co znacznie potrwa. Następnie kasjerki będą musiały rozliczyć kasy, a pracownicy działów uporządkować i zabezpieczyć na czas świątecznej przerwy swoje stoiska. Oznacza to, że zatrudnieni w Tesco wyjdą z pracy ok. godziny 20:00. Będą zmęczni po pracy w tym gorącym dla handu okresie, co utrudni im przygotowania do świąt. Stąd niezrozumiała jest polityka sieci Tesco Polska wydłużająca czas pracy w przeddzień Świąt Wielkanocnych.


Wśród zabiegów mających zminimalizować problemy wynikające z braku pracowników są tempa skanowania i multiskilling. Tesco narzuciło kasjerkom tempa skanowania produktów na kasach. Tempo to wynosi - w zależności od modelu skanera - od 1400 do 1650 produktów na jedna godzinę pracy kasjerki, co średnio daje 2 sekundy na jeden produkt! Podkreślamy, że wprowadzone tempa skanowania są bezprawne - nie znajdują podstaw w Kodeksie Pracy, wewnętrznym Regulaminie Pracy ani w umowie o pracę. Za niewyrabianie norm zatrudnionym na kasach grożą notatki i rozmowy służbowe a nawet zwolnienie z pracy. Kolejnym z pomysłów jest multiskilling (wsparcie). Polega to na konieczności zasiądnięcia za kasą pracowników innych działów w przypadku dużych kolejek do kas. Pracownik musi wówczas odłożyć swoje podstawowe obowiązki, za które jest rozliczany i czas poświęcić na obsługę kas.

Organizując akcje pod hipermarketami działacze i związkowcy chcą wskazać, że radykalne zmniejszenie pracowników wielkich sieci handlowych dotyka i pracowników i klientów.

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!