Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Innowacyjne szkoły Krakowa - XXX Liceum Ogólnokształcące [ZDJĘCIA]

Wioletta Michałek, Anna Gromala-Słowik
Reforma systemu edukacji wprowadziła zmiany strukturalno – organizacyjne, które przeobraziły wszystkie szczeble edukacji. Jednak wyzwania, jakie stawia przed szkołą współczesny świat powodują, że rzeczywistość edukacyjna powinna się nieustannie twórczo przekształcać. W dobie globalnej cywilizacji, z charakterystyczną dialektyką globalności i lokalności, szkoła zyskuje pozycję interpretatora i mediatora zmiany, o czym pisze prof. J. Rutkowski.

Nauczyciel staje się osobą, której zadaniem jest wdrożenie ucznia do trwającego przez całe życie procesu emancypacji przez wiedzę. Stąd szkoła powinna dać uczniom możliwość twórczego rozwoju w wielu kierunkach. Nawet takich, które do tej pory pozostawały poza obszarem działania placówek oświatowych.

Propozycję inną od wszystkich opracowało i wdrożyło XXX Liceum Ogólnokształcące w Krakowie. To propozycja rozwijania pasji tanecznych i teatralnych, ze szczególnym uwzględnieniem tańca współczesnego. XXX Liceum Ogólnokształcące realizuje od dwóch lat innowację pedagogiczną: projekt „U wrót Terpsychory”. Polega on na włączeniu w cykl nauki szkolnej, czyli lekcji liceum ogólnokształcącego, jako obowiązkowych, zajęć taneczno – teatralnych dla młodzieży liceum. Innowacja jest autorskim pomysłem nauczycieli, a została opracowana wspólnie ze znanymi tancerzami i choreografami. Obecnie w liceum uczniowie kształcą się w dwóch oddziałach taneczno – teatralnych, a w kolejnym roku szkolnym planuje się otwarcie następnej takiej klasy.

W harmonogram każdego tygodnia zajęć młodzieży są wpisane zajęcia rozwijające umiejętności taneczne. Po skończonych lekcjach szkolnych rozpoczyna się praca nad pasją: tańcem. Na różnych poziomach zaawansowania młodzież kształci się podczas warsztatów. Są to na przykład intensywne zajęcia z tańca klasycznego, tańca współczesnego czy też zajęcia aktorskie.

Ponadto uczniowie zapoznają się z różnymi technikami tanecznymi, uczą się historii i wiedzy o tańcu. Szkoła wyposażona jest w sale taneczne, salę gimnastyczną i boisko wielofunkcyjne, można więc nie martwić się o odpowiednie warunki do ćwiczeń. W każdym roku szkolnym uczniowie przygotowują pod opieką choreografów przedstawienia taneczne. Jest to konieczne, by zorganizować przedstawienie dyplomowe na koniec roku szkolnego, ale także okazja, by przygotowane spektakle pokazać szerszej publiczności. Występy odbywają się bądź w szkole, bądź też korzystamy z zaproszenia różnych instytucji czy osób pragnących zobaczyć osiągnięcia wychowanków XXX Liceum.

Z czego więc jesteśmy dumni? Otóż, tańczyliśmy tango dla Sławomira Mrożka w Rynku Głównym, gdy w ubiegłym roku wybitny dramatopisarz przybył do Krakowa. Wcześniej niektórzy musieli się nauczyć tanga, a inni tylko udoskonalić swe umiejętności na lekcjach prowadzonych przez tancerzy ze szkoły tanga.
Oczywiście zajęcia odbywały się w XXX LO.

Braliśmy również udział w koncercie charytatywnym organizowanym przez Fundację im. Prof. Kazimierza Bartla, co wspominamy bardzo mile, szczególnie ze względu na ogromne brawa, jakie dostaliśmy od zgromadzonej publiczności, głównie gimnazjalnej. Tańczyliśmy także w Trzemesznie, na kolejnym już organizowanym w tym mieście, Jesiennym Koncercie, który gromadzi zawsze ponad czterystu widzów. Wtedy uczniowie z Formacji Tanecznej TERPSYCHORA mieli okazję po raz pierwszy występować przed tak liczną publicznością. Jesteśmy też zapraszani na koncerty do okolicznych szkół, byliśmy np. w Luborzycy, Wawrzeńczycach, Brzesku.

Nasze spektakle: „Dziewczynka z zapałkami” czy „Ambiwalencja” mogli podziwiać uczniowie i nauczyciele wielu krakowskich szkół. Tu warto wspomnieć, że zostaliśmy zaproszeni ze spektaklem „Ambiwalencja” na uroczystości związane z rocznicą wyniesienia na ołtarze Rafała Kalinowskiego, patrona Technikum Komunikacyjnego w Krakowie. Mieliśmy też niezwykłą okazję pokazać nasz program taneczny na uroczystości 50- lecia debiutu Krzysztofa Zanussiego w grudniu ubiegłego roku.

Mistrz był nie tylko zachwycony, ale także mile zadziwiony tym, czego można nauczyć się w XXX LO. Uczniowie biorą udział w różnych tanecznych konkursach i festiwalach. W maju 2011 roku zdobyli Grand Prix na XXXI Małopolskim Festiwalu Artystycznym Młodzieży w Krakowie. Koncert finałowy odbył się w Teatrze Groteska. Z kolei w listopadzie 2011 roku zajęli II miejsce w jubileuszowym X Turnieju Tanecznym Pasikonik w Mielcu. W tym roku uczniowie z klasy drugiej
i pierwszej zakwalifikowali się z dwoma przedstawieniami do finału Word Dance Cup, który odbędzie się w czerwcu, w Austrii. Także indywidualnie uczniowie osiągają prestiżowe sukcesy i zdobywają nagrody w różnych konkursach.

Taniec jest więc pasją i pomysłem na życie. Jako szkoła pamiętamy o sławnych ludziach związanych z tańcem: bierzemy udział w corocznych koncertach poświęconych pamięci profesor Janiny Strzembosz, nie tylko jako widzowie, ale też jako wykonawcy. Chodzimy też do kina i na wystawy poświęcone wielkim tancerzom, niedawno zwiedzaliśmy wystawę zdjęć Piny Bausch. Zawsze staramy się być Krakowskich Spotkaniach Baletoffowych.

Oprócz zajęć w szkole uczniowie jeżdżą na obozy taneczne organizowane przez choreografów pracujących w szkole. Już trzykrotnie byliśmy na takim obozie w Zakopanem, dwa razy w zimie, a raz we wrześniu. Wtedy cały dzień jest wypełniony zajęciami tanecznymi i teatralnymi, które odbywają się w Teatrze Witkacego na Chramcówkach.

W tym roku „pierwszaki” musiały przejść na letnim obozie pasowanie na uczniów XXX Liceum Ogólnokształcącego, a całą uroczystość, obfitującą w zaskakujące zadania i sytuacje, przygotowali aktorzy Teatru Witkacego oraz uczniowie starszej klasy. Nawet Dyrektor Teatru uświetnił swą obecnością tę chwilę, życząc młodzieży wytrwałości i cierpliwości w pracy nad rozwojem swego talentu. Obóz, to nie tylko praca, ale też możliwość zobaczenia instruktorów prowadzących nasze warsztaty na prawdziwej scenie.

Wieczorne spektakle Teatru Witkacego dały taką sposobność, a przedstawienia „Kaligula” i „Człapówki” na długo zapadną każdemu w pamięci. Początek roku szkolnego jest więc w XXX Liceum nietypowy dla klas taneczno – teatralnych, gdyż pierwszy tydzień uczniowie spędzają na obozie, na którym podczas warsztatów uczą się, ale też integrują, i oczywiście przygotowują do trudnego rytmu pracy w roku szkolnym. W nowym roku szkolnym planujemy kolejną klasę taneczno-teatralną, ale także chcemy, by w równoległej klasie kulturowej również odbywały się zajęcia rozwijające pasje taneczne uczniów. Oczywiście będą to zajęcia wybrane przez młodzież, dostosowane do ich potrzeb i możliwości.

To jednak nie wszystko! W XXX LO są również klasy integracyjne. Po raz pierwszy w Polsce idea klas integracyjnych pojawiła się w latach ’70 XX wieku, jednakże prawdziwy skok liczby nowopowstających oddziałów integrujących nastąpił w początkach XXI wieku pod wpływem zaleceń Unii Europejskiej. Dzisiaj wszyscy dostrzegają zalety płynące z maksymalnego włączenia młodzieży borykającej się z niepełnosprawnością do placówek edukacyjnych, które zapewniają im doskonały rozwój poprzez naukę w gronie zdrowych rówieśników.

Korzyści jednak są obopólne, gdyż pełnosprawni uczniowie klas integracyjnych uwrażliwiani na potrzeby drugiego człowieka, uczą się empatii, zrozumienia i pełnej akceptacji niepełnosprawnych osób w swoim środowisku. Nasze liceum od dawna rozumie oraz realizuje tę prospołeczną i potrzebną ideę. Posiadamy ogromne doświadczenie w organizacji kształcenia integracyjnego na poziomie ponadgimnazjalnym, gdyż oddziały integracyjne są wpisane w historię XXX Liceum Ogólnokształcącego już od 2002 roku. Wtedy właśnie powstała pierwsza w naszej szkole oraz pierwsza w Krakowie klasa umożliwiająca młodzieży z problemami zdrowotnymi kontynuowanie nauki w liceum ogólnokształcącym.

Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych uczniów oraz rodziców gwarantujemy w ramach kształcenia zintegrowanego indywidualne podejście do każdego ucznia z jednoczesnym stymulowaniem rozwoju wszelkich jego pasji oraz zainteresowań. Pracujący u nas wykwalifikowani pedagodzy, psychologowie, logopedzi oraz kadra nauczycielska posiadająca specjalistyczne uprawnienia z zakresu oligofrenopedagogiki z terapią pedagogiczną nie tylko rozumie specyfikę pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, ale także doskonale zna oraz realizuje metody nauczania, pozwalające sprawnie organizować proces dydaktyczny i wychowawczy w nauczaniu zintegrowanym. Istotnym elementem wyróżniającym nas spośród innych szkół oferujących nauczanie w klasach integracyjnych są: doświadczenie, wiedza oraz bogate zaplecze edukacyjne.

Nasza placówka jest w pełni dostosowana do potrzeb uczniów niepełnosprawnych – posiadamy wszelkie udogodnienia dla osób o niepełnosprawności ruchowej: podjazdy dla wózków, windę pozwalającą dostać się do w pełni wyposażonych pracowni przedmiotowych, a nowoczesna sala multimedialna oraz biblioteka z czytelnią multimedialną umiejscowione są na parterze naszej szkoły. Uczniowie mogą korzystać także z nowoczesnej sali rehabilitacyjnej, gdzie pod okiem doświadczonych specjalistów odbywają się zajęcia fizjoterapii.

Do ich dyspozycji pozostaje także, stworzony dzięki działającej aktywnie na terenie naszej placówki Fundacji Aktywnej Rehabilitacji, tor przeszkód dla osób niepełnosprawnych, składający się z najrozmaitszych barier architektonicznych, które na co dzień można spotkać na ulicach dużych miast.

Dzięki dobrej współpracy naszych pedagogów z rodzicami oraz uczniami, doskonale dopracowanemu programowi nauczania i wychowania oraz szerokiej ofercie ponadprogramowej obejmującej różnorodne wyjazdy integracyjne, wycieczki klasowe, wyjścia do kin, teatrów, muzeów czy wymiany międzynarodowe, tworzymy w szkole atmosferę wzajemnego zaufania, akceptacji, przyjaźni oraz szacunku. Ponadto nasi uczniowie mogą liczyć na ciągłą stymulację rozwijającą ich osobowość, intelekt, umiejętność dojrzałego myślenia oraz poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, która zapewnia im uzyskiwanie na egzaminie maturalnym pozytywnych wyników, adekwatnych do ich możliwości i wkładu pracy.

Klasa o profilu integracyjnym, z rozszerzonym programem nauczania geografii, historii oraz języka angielskiego w XXX Liceum Ogólnokształcącym to zatem doskonały wybór dla wszystkich uczniów szukających możliwości kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, którym zależy na zdobywaniu wykształcenia w przyjaznym, nielicznym, aktywizującym pozytywny rozwój młodego człowieka oddziale. U nas nie ma barier nie do pokonania, dla nas liczy się tylko młodzież.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto