(© by Vassilis Online)

Olej roślinny znajduje się w każdym polskim domu. Jak działają na organizm poszczególne rodzaje tłuszczów roślinnych?

Oleje roślinne to ważny element diety, przede wszystkim ze względu na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są to tak zwane dobre tłuszcze, chroniące organizm między innymi przed schorzeniami układu krążenia. Właściwości prozdrowotne olejów roślinnych są liczne, dlatego warto wiedzieć, jakie jest działanie poszczególnych substancji.

Rola olejów roślinnych

Oleje roślinne są pozyskiwane z różnych roślin, ale bez względu na pochodzenie można wyróżnić cechy wspólne tych tłuszczów. Przede wszystkim są to substancje, w których rozpuszczają się niektóre witaminy (A, E, D i K). Ponadto tłuszcze roślinne dostarczają organizmowi energii i stanowią cenny budulec tkanek. Jakie właściwości mają poszczególne oleje roślinne?
• Oleje: rzepakowy, sojowy i z kiełków pszenicy to bogate źródło kwasu alfa-linolenowego, który chroni przed arytmią serca i przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi.
• Oliwa z oliwek i olej rzepakowy bezerukowy dostarczają dużych ilości kwasu oleinowego, który zapobiega nadciśnieniu, miażdżycy i chorobie wieńcowej. Oliwa wykazuje właściwości przeciwzapalne i zmniejsza ryzyko rozwoju alergii lub astmy u dziecka, jeśli w okresie ciąży i karmienia jego matka spożywała ten zdrowy, złocisty olej.
• Oleje: słonecznikowy, kokosowy, sojowy, z pestek winogron i kukurydziany zawierają kwasy omega-6, czyli kwas gamma-linolenowy, arachidonowy oraz linolowy. Także te oleje wpływają korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, ponieważ obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL oraz cholesterolu całkowitego we krwi.

Nie sposób nie zauważyć, że dobroczynny wpływ olejów roślinnych na zdrowie dotyczy głównie układu krążenia. Warto jednak uświadomić sobie, że zdrowe tłuszcze zawarte w olejach tego typu pozytywnie oddziałują również na układ nerwowy. Z tego właśnie powodu ich spożycie jest szczególnie zalecane kobietom w ciąży (nienasycone kwasy tłuszczowe warunkują prawidłowy rozwój płodu), matkom karmiącym piersią, dzieciom i młodzieży.

Czy oleje roślinne są zawsze zdrowe?

Tłuszcze roślinne w postaci płynnej mają korzystny wpływ na organizm, ale gdy zostają utwardzone, a ich budowa strukturalna ulega zmianie, warto zachować ostrożność w ich spożyciu. Efektem procesu częściowego uwodornienia olejów roślinnych jest bowiem powstanie kwasów tłuszczowych typu trans, które obniżają stężenie „dobrego” cholesterolu HDL i podwyższają poziom „złego” cholesterolu LDL. Jak widać, tłuszcze trans nie tylko nie sprzyjają zdrowiu, ale wręcz szkodzą organizmowi człowieka, zwiększając jego podatność na rozwój miażdżycy, a co za tym idzie – choroby niedokrwiennej serca.

Tłuszcze trans występują przede wszystkim w margarynie, choć są dodawane również do innych produktów spożywczych, głównie słodyczy. Ich popularność wynika z faktu, iż nadają gładką konsystencję słodkiemu nadzieniu i ogólnie wzbogacają smak przetworzonej żywności.

Ile oleju powinniśmy jeść?

Oleje roślinne można dodawać do różnorodnych sałatek warzywnych i używać ich do smażenia ryb, mięsa i warzyw. Warto jednak pamiętać, że są to produkty wysokokaloryczne, które należy spożywać z umiarem. Przy nadmiernej podaży i zbyt niskiej aktywności ruchowej, kalorie zawarte w oleju – nawet tym najzdrowszym – przyczynią się do niepożądanego wzrostu masy ciała. Nie zapominajmy, że zdrowe tłuszcze pozytywnie oddziałują na funkcjonowanie całego organizmu, ale nadal pozostają tłuszczami. Są niezbędne – owszem, ale ze względu na kaloryczność lepiej potraktować je z dystansem, jak sympatycznych nieznajomych w pociągu.


Wsparcie redakcyjne od:



Dieta i odżywianie

Komentarze (1)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!