Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia turystyczna z Tucholi przez Koronowo do Bydgoszczy może powrócić szybciej niż się wydawało

Adam Lewandowski
Przydałaby się budowa trasy kolejowej Bydgoszcz-Koronowo #i  reaktywacja linii 241.  Orientacyjny koszt to  160-180 mln zł
Przydałaby się budowa trasy kolejowej Bydgoszcz-Koronowo #i reaktywacja linii 241. Orientacyjny koszt to 160-180 mln zł Adam Lewandowski
Zanim złomiarze ukradli szyny, pociągi turystyczne przyjeżdżały z Tucholi do Koronowa. Teraz nawet to nie jest możliwe.

Pomysł rzucił Rafał Wąsowicz, mieszkaniec Koronowa, kolejarz, pasjonat kolejki i wszystkiego co związane z koleją. Swą pasją zaraził już wielu. Również tym, by pociągiem można z Bydgoszczy pojechać nie tylko do Koronowa, także dalej, aż do Tucholi...

Nie kolejką, jak kiedyś (kursowała z Bydgoszczy do Koronowa do 30 września 1969 roku), ale koleją normalnotorową, która nigdy z Bydgoszczy do Koronowa nie dojechała. Choć przed wojną już próbowano położyć tory od Maksymilianowa. Tylko koronowscy kupcy powiedzieli: NIE, obawiając się napływu koleją tańszych konkurencyjnych towarów.

Rafał Wąsowicz batalię o budowę 10 km torów spod Maksymilianowa do Koronowa toczy od 12 lat. Z przyjaciółmi od lat organizował pociągi turystyczne, które do Koronowa kursowały z Tucholi. Bo tory, choć w fatalnym stanie, były. I pociągi towarowe dojeżdżały z Tucholi do Koronowa jeszcze kilkanaście lat temu. Organizowano tu także imprezy z udziałem drezyn. I drezyny w sezonie kursują, ale już tylko do stacji... Wilcza Góra. Bo za tą miejscowością złomiarze rozebrali torowisko, po prostu ukradli szyny...

Tak więc żaden pociąg z Tucholi dojechać do Koronowa już nie może... I takie są realia reaktywacji linii kolejowej nr 241...

Kilka dni temu Wąsowicz zaprosił na spotkanie do Koronowa wszystkich zainteresowanych budową trasy kolejowej Bydgoszcz-Tuchola, przez Koronowo. Byli przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, powiatów tucholskiego i bydgoskiego, Koronowa i Gostycyna, radni: sejmiku (Andrzej Walkowiak), powiatu (przewodniczący Zenon Rydelski), gminy Koronowo (Patryk Mikołajewski), sołtys Wilcza Bogusław Giziński.

Jakie są szanse na budowę torowiska z Maksymilianowa do Koronowa i ile taka inwestycja może kosztować? Okazuje się, że 160-180 mln zł. A przecież trzeba też reaktywować trasę z Koronowa do Tucholi, i co chyba najważniejsze - ponosić koszty utrzymania całej trasy...

Głosów sceptycznych nie brakowało. Ale najważniejsze - Rafałowi Wąsowiczowi udało się przekonać samorządowców do kontynuacji rozmów. Przygotowany został list intencyjny, który po uwzględnieniu uwag i sugestii uczestnicy podpiszą na kolejnym spotkaniu w Koronowie.

Sprawą otwartą jest też podjęcie współpracy ze Stowarzyszeniem Metropolia Bydgoszcz, którego nie było, gdy rozpoczęły się starania o reaktywację linii nr 241.

Fala powodziowa zdewastowała miasto na Florydzie. Zapadnięte drogi, zniszczone samochody

źródło: TVN/x-news

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto