Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Masa Krytyczna w Bydgoszczy. Czy to już ostatni przejazd? [zdjęcia, wideo]

k@s
przejazd Bydgoskiej Masy Krytycznej
przejazd Bydgoskiej Masy Krytycznej k@s
Przejazdy Bydgoskiej Masy Krytycznej odbywają się w każdy ostatni piątek miesiąca. Wczorajsze spotkanie było wyjątkowe z dwóch powodów, po pierwsze - był to przejazd jubileuszowy, bo pierwsza Masa Krytyczna w Bydgoszczy odbyła się także na koniec stycznia, w 2004 roku; po drugie - stowarzyszenie rozpoczyna proces zakończenia organizowania przejazdów BMK. Dlaczego?

W innych polskich miastach (np. Kraków, Łódź, Warszawa) zakończono już organizowanie przejazdów Mas Krytycznych, ponieważ osiągnięty został cel przejazdów – zmieniono podejście włodarzy miast do problemu komunikacji rowerowej, zwiększyła się ilość dróg rowerowych, a ruch rowerowy osiągnął oczekiwany przez działaczy społecznych poziom.

Stowarzyszenie w Bydgoszczy również planuje zaprzestać comiesięcznych spotkań i przejazdów rowerami, jednak do tego muszą zostać spełnione określone warunki:
1. Osiągnięcie większego udziału ruchu rowerowego w całkowitym ruchu komunikacyjnym w mieście – ostatnie wyniki pomiaru natężenia ruchu rowerowego w naszym mieście wskazują na 2%. Naszym marzeniem jest zrównanie się z Amsterdamem czy Kopenhagą, ale twardo stąpamy po ziemi, dlatego w pierwszej kolejności porównujemy się z polskmi miastami. Gdańsk i Wrocław ten współczynnik mają już na poziomie ponad 20% - kiedy my taki osiągniemy?
2. Powstanie w Bydgoszczy spójnej sieci dróg rowerowych umożliwiające dotarcie rowerem do wszystkich celów podróży zlokalizowanych na terenie Miasta – lokalny samorząd od kilku lat realizuje inwestycje związane z rozbudową infrastruktury rowerowej zgodnie z planem przyjętym przez Zespół ds. Polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy. Zakłada on stworzenie spójnego przejazdu na osi północ-południe, wschód-zachód. Plan, w momencie jego powstania, zakładał ukończenie większości inwestycji w 2018 roku. Dziś już wiemy, że jego większa część ma spore opóźnienie.
3. Obniżenie ilości zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów – śmiertelne wypadki z udziałem rowerzystów w naszym mieście są rzadkością, czego nie można już powiedzieć o mniejszych wypadkach i kolizjach. To powoduje, że wielu rowerzystów wciąż boi się korzystać z pełni praw uczestnika ruchu drogowego i wybiera poruszanie się chodnikiem, a nie jezdnią. Stworzenie poczucia bezpieczeństwa na drodze niechronionym uczestnikom ruchu doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa zarówno rowerzystów jak i kierowców i pieszych.
4. Kompleksowe, programowe podejście Urzędu Miasta do spraw dotyczących komunikacji rowerowych przez wprowadzenie Polityki Rowerowej oraz jej realizację – rower znalazł już swoje miejsce w strategii rozwoju naszego miasta, ale wciąż wiele rzeczy pozostaje na papierze i nie jest wdrażane w życie. Tu też chcemy brać przykład "tylko" z polskich miast, które wdrażają m.in. programy promocji tego środka transportu, badania natężenia ruchu rowerowego czy dużej ilości imprez.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto