(© by bigbrand@rocketmail.com)

Zdrowe odżywianie to temat, który się nie nudzi. Poznaj najnowsze zalecenia żywieniowe rodem z USA!

Zalecenia dietetyczne zmieniają się jak w kalejdoskopie. Do niedawna za podstawę prawidłowego odżywiania uchodziło spożywanie produktów zbożowych. Obecnie największy nacisk kładzie się na... aktywność ruchową. Co więcej, produkty zbożowe zostały zdegradowane jako stosunkowo mało ważne dla zdrowia organizmu.

Najnowsze zalecenia żywieniowe

Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Harvarda opracowali nową piramidę żywienia, która – ich zdaniem – stanowi doskonały przepis na zdrowie. Jakie są jej założenia?
• Każdego dnia powinniśmy ćwiczyć przez 30-45 minut.
• Białe pieczywo nie powinno pojawiać się w jadłospisie częściej niż kilka razy w miesiącu. W kwestii pieczywa należy postawić na pełnoziarniste produkty zbożowe, które dostarczają energii i są zdrowsze niż pieczywo z białej mąki.
• Tłuszcze zwierzęce powinniśmy zastąpić tłuszczami roślinnymi, takimi jak olej sojowy lub oliwa z oliwek.
• Owoce zawierają węglowodany proste, dlatego nie należy spożywać ich częściej niż 2-3 razy w ciągu dnia.
• Warzywa to ważny element diety, ale nie w każdej postaci. Szczególnie godne uwagi są warzywa gotowane na parze lub surowe, które zawierają optymalne ilości składników odżywczych.
• Rośliny strączkowe i orzechy zawierają witaminy z grupy B, witaminę E, żelazo, wapń, magnez, potas, błonnik oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, dlatego nie sposób wyobrazić sobie zdrowej diety bez ich udziału. Wskazane jest spożywanie ich 1-3 razy dziennie.
• Jaja, drób i ryby dostarczają białka, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie należy spożywać więcej niż dwóch porcji wyżej wymienionych produktów dziennie, przy czym ich brak nie jest problemem, pod warunkiem, że w jadłospisie znalazły się inne bogate źródła białka.
• Nabiał (ewentualnie suplementy zawierające wapń) powinien pojawiać się w jadłospisie 1-2 razy dziennie.
• Najrzadziej powinniśmy sięgać po słodycze, wspomniane już białe pieczywo oraz czerwone mięso. Dlaczego produkty tego typu są w niełasce ekspertów od żywienia? Stan ten jest przede wszystkim „zasługą” wysokiej zawartości kalorii i tłuszczów nasyconych, niekorzystnie wpływających na układ sercowo-naczyniowy.

Tłuszcze w diecie

Naukowcy nieustannie badają żywność pod kątem jej wpływu na organizm, a wnioski wysuwane z kolejnych analiz są wykorzystywane między innymi do opracowania zaleceń dietetycznych dla dzieci i osób dorosłych. Dzięki przeprowadzonym w ostatnim czasie badaniom wiemy, że jaja nie są przyczyną wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, jak wcześniej sądzono. Fakt ten został odnotowany przez twórców nowej piramidy żywienia, podobnie jak stosunkowo nowatorski podział na „dobre” tłuszcze roślinne i „złe” tłuszcze zwierzęce. Istotną zmianą w nowej piramidzie żywienia jest również docenienie roli roślin strączkowych oraz węglowodanów złożonych, zawartych w pełnoziarnistych produktach zbożowych, w diecie człowieka.

Czy stosowanie się do zasad żywienia, wymienionych w piramidzie żywienia to gwarancja zdrowia? Niestety, nie. Funkcjonowanie naszego organizmu zależy od wielu czynników, a dieta jest tylko jednym z nich. Nie ma jednak wątpliwości, że prawidłowe odżywianie może w znacznym stopniu uchronić nas przed wieloma schorzeniami, między innymi poprzez odpowiednią podaż składników odżywczych. Właściwe spożycie witamin, składników mineralnych oraz innych cennych substancji nie dopuszcza bowiem do wystąpienia niedoborów, które mogłyby stanowić zalążek procesu chorobowego. Co warte podkreślenia, wartościowa pod względem odżywczym dieta zapewnia również dobre samopoczucie.


Wsparcie redakcyjne od:



Zdrowie

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!