Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Program "Mosty dla regionów" nie obejmuje Kujawsko-Pomorskiego. Musimy zbudować sami

Marek Weckwerth
Program potrwa do 2025 roku.
Program potrwa do 2025 roku. Grzegorz Olkowski
Program "Mosty dla regionów" ogłoszony przez premiera nie obejmie naszego regionu. 6 mostów powstanie na Mazowszu, ale aż do morza nie planuje się żadnych nowych przepraw.

- Propozycję dwudziestu lokalizacji mostów mamy. Następne zostaną zgłoszone przez samorządy. Program potrwa do 2025 roku. Rusza potężny program dla samorządów - powiedział podczas prezentacji nowego planu Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju. Jego resort oraz infrastruktury będą wspierać finansowo te inwestycje w 80 procentach. Pozostałe 20 procent muszą wyłożyć samorządy.

Mazowsze i Wielkopolska

Najwięcej mostów z 20, których lokalizacja jest znana, powstanie na Mazowszu (6) i w Wielkopolsce (5). Pięć zepnie brzegi Wisły i tyle samo Warty. Cztery przeprawy pojawią się na Odrze, dwie na Bugu, a po jednej na Narwi, Sanie, Noteci oraz Pilicy.
Ta na Noteci (nr 1 na rządowej liście) powstanie na wysokości Czarnkowa (Wielkopolska), by połączyć to miasto z gminą Lubasz. Można rzec, że to nam na otarcie łez, bo całą Notecią i jej zlewnią administruje od tego roku Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy, choć sam most zostanie pod skrzydłami zarządcy drogi.

Zobacz także! Smart Outlet Center w Bydgoszczy. Tak wygląda od środka! [zdjęcia]

Na wybór inwestycji, które uzyskają dofinansowanie, wpływ mają następujące czynniki: brak ciągłości istniejącej sieci dróg przy braku funkcjonującej przeprawy mostowej w okolicy, potrzeby wynikające z dojazdów mieszkańców do miejsc pracy, potencjał społeczno-gospodarczy okolicznych miejscowości.

Przeprawy mogą powstawać w ciągach dróg zarządzanych przez samorządy, tj. na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich.

Zatem Kujawom i Pomorzu nie dostanie się nic z programu szacowanego na 2,3 mld zł. W naszym regionie podniosły się głosy (nasi rozmówcy nie chcą podawać publicznie tożsamości), że rząd nas ewidentnie ignoruje, bo potrzeby w zakresie budowy mostów w ciągu dróg zarządzanych przez samorządy są naprawdę duże. Nasz region ukształtowany w okresie ostatniego zlodowacenia przecina wiele rzek z Wisłą i Notecią na czele, i tak znaczących jak Brda, Wda, Drwęca.

Drugi Most Fordoński

- Na posiedzeniu Wojewódzkiej Komisji Urbanistyczno - Architektonicznej podniosłam kwestię konieczności budowy drugiego mostu przez Wisłę na wysokości bydgoskiego Fordonu, obok istniejącego - mówi Anna Rembowicz-Dziekciowska, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Bydgoszczy. - Mój wniosek został uwzględniony, przeprawa została naniesiona na plan zagospodarowania przestrzennego województwa, ale w niewłaściwym miejscu - na wysokości bydgoskiego Wyszogrodu. Moim zdaniem najlepszym miejscem jest zdecydowanie to obok istniejącego.

Przepłynąć Wisłę

Pani dyrektor wskazuje też drugie miejsce na Wiśle, gdzie przydałby się most - na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa.
Zarząd województwa organizuje w tym miejscu przeprawę promową, ale jej przepustowość będzie zdecydowanie za mała, by zaspokoić potrzeby w tym zakresie.

Prom będzie łączył wiślane przyczółki w ciągu drogi wojewódzkiej nr 249, która spina dwie ważne trasy krajowe: nr 10 (na lewym brzegu) i 80 (na prawym). Dziesiątka i osiemdziesiątka to najlepsze i najszybsze połączenia Bydgoszczy z Toruniem. Ta pierwsza ma w przyszłości uzyskać status ekspresowej. Ma o tym wkrótce dyskutować - jak powiedział nam minister Kwieciński - Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

- Prom na wysokości Solca Kujawskiego jest rozwiązaniem tymczasowym i w zamyśle marszałka województwa konieczna jest budowa stałej przeprawy - mówi Michał Sitarek, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. - To jednak daleka perspektywa.

Zapora jak most

Za to w ramach programu rządowego do 2025 roku ma powstać zapora wodna na Wiśle na wysokości Siarzewa (gm. Raciążek). Budowa pochłonie 2,2 mld zł, czyli prawie tyle ile program "Mosty dla regionów". Koroną zapory pobiegnie dwupasmowa droga, podobna do tej na zaporze włocławskiej. Przeprawa połączy drogi lokalne, a za ich pośrednictwem autostradę A1 i DK nr 10

Jeden w roku

Michał Sitarek powiedział, że ZDW koncentruje się na doraźnych zadaniach, a te to modernizacja przynajmniej jednego mostu na drogach wojewódzkich w roku. W maju rozpoczął się remont mostu nad Strugą Lubieńką w Nakonowie na drodze nr 265. To trasa pomiędzy Brześciem Kujawskim i Kowalem. Kierowcy powinni korzystać z objazdów.

Wideo: Info z Polski 24.05.2018

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kujawskopomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto