Radni PiS z Bydgoszczy chcą dla Camerimage 2,75 mln zł. „Festiwal wzmacnia pozycję miasta”

Przed środową (19 grudnia) sesją Rady Miasta radni PiS złożyli wnioski budżetowe do projektu budżetu miasta na przyszły rok. Jeden z nich dotyczy festiwalu Camerimage.
Radni PiS chcą zatrzymać festiwal Camerimage w Bydgoszczy.
 Paweł Skraba

Klub radnych PiS wnioskuje o zwiększenie kwoty dotacji dla festiwalu Camerimage na rok 2019 z zapisanych w projekcie budżetu 500 tys. do 2,75 mln zł oraz wpisanie jej w prognozę wieloletnią. Dodatkowe 2,25 mln zł radni chcą wziąć z rezerwy ogólnej. Jak uzasadniają ten wniosek?

Ich zdaniem „organizacja festiwalu w Bydgoszczy wpływa na ożywienie miasta w kilku przestrzeniach, w tym szczególnie kulturalnej, gospodarczej i turystycznej. Festiwal wprowadza prorozwojowe wartości zarówno dla miasta jak i jego mieszkańców” - argumentują. Na tym jednak nie kończą.

Jako bezpośrednią korzyść ekonomiczną, wynikającą z organizowania festiwalu wskazują przyprowadzenie do Bydgoszczy zewnętrznego kapitału, który jest wydawany na organizację Camerimage. „Całościowy koszt festiwalu w 2017 r. wyniósł ponad 9 mln zł. Przy dotacji miejskiej w wysokości 2,5 mln zł oznaczało to, że ponad 6, 5 mln zł było pozyskiwanych przez organizatorów z zewnątrz. Ponadto 1,85 mln zł organizatorzy wydali w 2017 r. stricte w Bydgoszczy – na opłacenie wynajmów, hoteli, cateringu, transportu, usług i działań promocyjnych, wynagrodzeń bydgoszczan” - piszą.

Wskazują też na wzmożony ruch turystów w martwym turystycznie listopadzie [to właśnie w tym miesiącu odbywa się festiwal - przyp. red.]. „Raport z Badania ruchu turystycznego przeprowadzonego w Bydgoszczy w 2017 r. pokazuje, że średnie deklarowane wydatki odwiedzających Bydgoszcz wynosiły odpowiednio 640 zł dla obcokrajowców oraz 230 zł dla Polaków. Przeliczając, że średnio goście festiwalu Camerimage przebywają na nim trzy dni, można oszacować bezpośrednie skutki ekonomiczne dla miasta. (...) Przykładowo, w 2018 r. organizatorzy wydali 4465 akredytacji – odpowiednio dla 1992 obcokrajowców oraz 2473 Polaków. To oznacza, że suma deklarowanych wydatków obcokrajowców w trakcie trzydniowego pobytu na Camerimage wyniosła odpowiednio - 3,8 mln zł oraz dla Polaków - 1 ,7 mln zł. Są to kwoty, które akredytowani goście Camerimage wprowadzili do lokalnego obrotu gospodarczego”- czytamy .

Radni idą jeszcze dalej. Podają wyliczenia wartości promocyjnej, wynikającej z obecności festiwalu i Bydgoszczy w różnych mediach. „Od stycznia do listopada 2018 r. Camerimage wygenerował w polskich mediach ponad 15 tys. informacji (...). Całościowa wartość ekwiwalentu reklamowego wyniosła dla tych wszystkich informacji ponad 39,9 mln zł.

Klub radnych zwraca także uwagę na korzyści społeczne płynące z posiadania festiwalu w mieście - aktywizowanie młodzieży, włączanie się w kulturalne inicjatywy, mocną część warsztatową oraz wkład festiwalu w budowanie marki i prestiżu miasta.

Tymczasem wciąż nie wiadomo, czy Marek Żydowicz, dyrektor Camerimage, pojawi się na zaplanowanym na najbliższy poniedziałek posiedzeniu Komisji Kultury i Nauki Rady Miasta - ma w tym czasie inne spotkanie. Chciał się pojawić na samej sesji w ramach wystąpienia obywatelskiego, na to jednak, jako osoba, która nie jest mieszkańcem Bydgoszczy, nie dostał zgody. Zgodnie z regulaminem mógłby się natomiast pojawić na niej jako gość. Nikt go jednak nie zaprosił.

Poniżej uzasadnienie wniosku radnych PiS:

"Wsparcie przez Bydgoszcz Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Camerimage ma związek z kształtowaniem pozytywnego wizerunku miasta w Polsce i na świecie. Organizacja festiwalu w Bydgoszczy wpływa na ożywienie miasta w kilku przestrzeniach, w tym szczególnie kulturalnej, gospodarczej i turystycznej. Festiwal wprowadza prorozwojowe wartości zarówno dla miasta jak i jego mieszkańców. Wnioskowana kwota 2 750 000 zł w całości zostanie przeznaczona na promocję miasta podczas XXVII Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Camerimage.

Analizując przewidywane korzyści wynikające z organizacji Festiwalu Filmowego Camerimage wzięto pod uwagę korzyści bezpośrednie i pośrednie wynikające z analiz Fundacji Tumult. Do korzyści ekonomicznych – bezpośrednich zaliczyć należy przede wszystkim przyprowadzenie do Bydgoszczy zewnętrznego kapitału, który jest wydawany na organizację Camerimage. Całościowy koszt Camerimage w 2017 roku to 9 126 029,89 zł.

Przy dotacji miejskiej w wysokości 2 500 000,00 zł oznaczało to, że ponad 6 500 000,00 złotych było pozyskiwanych przez organizatorów z zewnątrz. Ponadto 1 850 000,- zł organizatorzy wydali w 2017 roku stricte na miejscu w Bydgoszczy – na opłacenie wynajmów (Opera Nova, Multikino, Wyższa Szkoła Gospodarki), hoteli, usług cateringowych i transportowych, usług i działań promocyjnych, wynagrodzeń Bydgoszczan – tym samym większość dotacji miejskiej organizatorzy oddają na wprost w miejscu organizacji Camerimage).

Poza tym atrakcyjność imprezy generuje przyjazd do miasta wielu pasjonatów filmu z Polski z zagranicy, którzy wydają w mieście środki finansowe na określone usługi. Zgodnie z badaniami Turystyka w Bydgoszczy w roku 2017. Raport z Badania ruchu turystycznego przeprowadzonego w Bydgoszczy w 2017 roku wykonanymi na zlecenie Bydgoskiego Centrum Informacji średnie deklarowane wydatki odwiedzających Bydgoszcz w roku 2017 wynosiły odpowiednio 640 złotych dla obcokrajowców oraz 230 złotych dla Polaków. Przeliczając, że średnio goście festiwalu Camerimage przebywają na nim trzy dni, można oszacować bezpośrednie skutki ekonomiczne dla miasta Bydgoszczy wynikające z intensyfikacji ruchu turystycznego w „martwym” w tym aspekcie, listopadowym terminie festiwalu.

Przykładowo, w 2018 roku organizatorzy wydali 4465 akredytacji – odpowiednio dla 1992 obcokrajowców oraz 2473 Polaków. To oznacza, że suma deklarowanych wydatków obcokrajowców w trakcie trzydniowego pobytu na Camerimage wyniosła odpowiednio - 3 824 640,00 zł oraz dla Polaków - 1 706 370,00 zł. Są to kwoty, które akredytowani goście Camerimage wprowadzili do lokalnego obrotu gospodarczego. Co roku bezpośrednie wydatki festiwalu Camerimage w Bydgoszczy (w aspekcie działań ATL i BTL), z uwagi na równoczesne promowanie zarówno imprezy, jak i miejsca jej organizacji, wzmacniają budżet promocyjny miasta Bydgoszczy. W 2017 roku koszt bezpośrednich działań promocyjnych wyniósł 1 028 826,37 zł.

Korzyści ekonomiczne - promocyjne (w oparciu o analizy Press Service Monitoring Mediów) są to korzyści pośrednie wynikające z generowania intensywnej, samoistnej promocji Bydgoszczy z uwagi na obecność Camerimage w różnych mediach tj. stacje telewizyjne, radiowe czy prasa i portale internetowe. Osobną wartością, która na zlecenie organizatorów zaczęła być wyceniana w 2017 i 2018 roku, jest wartość PR-owa postów samoistnie generowanych w mediach społecznościowych przez gości festiwalowych. Od stycznia do listopada 2018 roku Camerimage wygenerował w polskich mediach 15 477 informacji, w tym w stacjach telewizyjnych – 193, w stacjach radiowych – 565, w prasie – 1203, w portalach internetowych – 9095 i w mediach społecznościowych – 4421. Całościowa wartość ekwiwalentu reklamowego [AVE], tj. wartości stanowiącej koszt ekwiwalentny umieszczenia w danym medium reklamy o takiej samej powierzchni jak zmonitorowana informacja wyniósł dla tych wszystkich informacji 39 984 904,00 zł.

W aspekcie społecznym - organizatorzy Camerimage aktywnie włączają się do inicjatyw filmowych podejmowanych przez mieszkańców Bydgoszczy, w tym np.: od 2011 współorganizuje projekt profilaktyczno-edukacyjny „Sztuka Wyboru”, w którym młodzież województwa kujawsko-pomorskiego poznaje tajniki kinematografii pod okiem doświadczonych filmowców. Projekt ma formę konkursu, a autorzy najlepszych filmów stworzonych samodzielnie po warsztatach, nagradzani są na uroczystej gali odbywającej się rokrocznie w trakcie Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage.

W programie są zajęcia z podstaw gramatyki języka filmowego, podstaw pracy na planie filmowym, technik gry aktorskiej, kadrowania, oświetlenia, inscenizacji i budowania sceny filmowej czy storyboardu (czyli graficznego przedstawienia historii filmowej). Głównym punktem zajęć będzie tworzenie przez podzielonych na grupy uczestników własnych etiud filmowych. W poprzednich latach wykładowcami, którzy przyjechali na zaproszenie Camerimage do Bydgoszczy byli m. in.: Artur Barciś, Robert Więckiewicz, Wojciech Mecwaldowski, Dorota Kędzierzawska, Arthur Reinhart, Piotr Wojtowicz i wielu innych. Projekt jest współorganizowany przez Komendę Wojewódzką Policji w Bydgoszczy, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Fundację Tumult, organizatora festiwalu Camerimage;

Ponadto festiwal włączył się w budowanie lokalnego przemysłu filmowego wpierając wyposażenie - innowacyjnego i prężnego dziś - studia Blackfish Studio&Film, inicjatywy młodych pasjonatów filmu, którzy w 2015 roku w pomieszczeniach dawnej fabryki butów „Kobra” założyli studio filmowe. Organizatorzy udostępnili cały posiadany sprzęt kamerowy i oświetleniowy w wyposażenie początków studia.

Camerimage rokrocznie aktywizuje młodzież i mieszkańców Bydgoszczy mobilizując blisko 300 wolontariuszy oraz blisko 100 uczestników programu Homestay, którzy goszczą w swoich domach zagranicznych studentów szkół filmowych wspomagając wymianę kulturową między mieszkańcami Bydgoszczy a gośćmi festiwalu. Camerimage wspiera lokalne konkursy i inicjatywy filmowe fundując nagrody w postaci np. festiwalowych akredytacji, np. w Ogólnopolskim Konkursie Filmowym KLAPS organizowanym przez Samorząd Uczniowski VI Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy.

Podsumowując Festiwal Camerimage przyczynia się do wzmacniania pozycji Bydgoszczy jako miasta, w którym toczy się intensywne życie kulturalne, a jest to jeden z priorytetów miasta, uwzględniany w jego strategii rozwoju. Festiwal wnosi również wkład we wzmocnienie atrakcyjności miasta dla środowisk biznesowych - co liczy się przy podejmowaniu decyzji lokalizacyjnych. Poprzez organizację Festiwalu następuje wzmocnienie zdolności przyciągania innych międzynarodowych wydarzeń i imprez."

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

14.12.2018, 09:01

Bruski kieruje się uprzedzeniami i POlityką. To nie jest już ekonomista. Żałuję że głosowałam na tego nieuczciwego człowieka. Rezygnować z czegoś co przynosi zarobek Bydgoszczanom to najwyższa nieuczciwość.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3