Rewolucyjne zmiany w procesie kształcenia możliwe dzięki ogromnemu dofinansowaniu

Artykuł sponsorowany
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy stawia na wykształconych praktyków Koniec z tradycyjnym podejściem do metod kształcenia. Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy rozpoczyna realizację kolejnego projektu podnoszącego jakość i efektywność nauczania oraz zarządzania uczelnią. „Kompleksowy program rozwoju WSG” zostanie wsparty niebagatelną kwotą 8 mln złotych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i będzie dotyczył czterech kierunków: Informatyki, Mechatroniki, Ekonomii i Przemysłów kreatywnych. To wynik wygranego w ub.r. konkursu projektowego pod egidą Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Realizacja projektu „Kompleksowy program rozwoju WSG w Bydgoszczy” ruszyła jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego, w czerwcu 2018 roku i potrwa do końca maja 2022 roku.
- Jest to program holistycznie traktujący temat kształcenia, obejmuje bowiem zarówno działania skierowane dla studentów, jak i te dotyczące podnoszenia kompetencji pracowników administracyjnych i dydaktyków oraz rozwój samej infrastruktury uczelni. Projekt zakłada modyfikację programów kształcenia na czterech kierunkach: Informatyce (studia inżynierskie), Mechatronice (st. inżynierskie i magisterskie), Przemysłach kreatywnych (st. licencjackie) i Ekonomii (st. licencjackie i magisterskie). Ten ostatni kierunek w całości wykładany będzie w języku angielskim - informuje Dział Kształcenia Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, największej uczelni niepublicznej Północnej Polski.
Jak mówią autorzy projektu, jego atutem jest to, że wszystkie zastosowane w nim programy nauczania tworzone są we współpracy ze środowiskami zewnętrznymi, ekspertami-praktykami z branż związanych tematycznie z kierunkami studiów: ekonomistami, informatykami, grafikami, projektantami, programistami. Zaowocowało to stworzeniem na wspomnianych kierunkach tak zwanych obszarów kreatywnych, składających się z całkowicie nowych przedmiotów nauczania, zmodyfikowanych zgodnie z aktualnymi wymogami rynku.
- Są to przedmioty stworzone bardzo konkretnie pod potrzeby rynku pracy, uwzględniające wzbudzanie kreatywności, zwracające uwagę nie tylko na umiejętności techniczne, ale i kompetencje miękkie naszych przyszłych absolwentów. Będziemy je zresztą rozwijać w ramach różnych szkoleń, warsztatów i kursów. Oferta jest różnorodna i bardzo bogata – mówi Łukasz Juszczak, kierujący Pracownią Kształcenia Praktycznego WSG. - W październiku planujemy przyjąć do projektu co najmniej 240 studentów. Docelowo zmodyfikowanymi formami kształcenia obejmiemy w projekcie grupę ok. 500 słuchaczy.
- Dzięki ścisłej i wieloletniej współpracy z praktykami wiemy, jakie są braki kompetencyjne absolwentów wyższych uczelni. Otrzymujemy też konkretne podpowiedzi i sugestie, co powinno zostać poprawione w procesie kształcenia, by zwiększyć szanse młodego człowieka na rynku pracy i dać mu jak najwięcej atutów do rozwoju kariery zawodowej – dodają dydaktycy z Pracowni Kształcenia Praktycznego WSG w Bydgoszczy.
Podstawowym założeniem stworzonego przez bydgoską uczelnię projektu było nasycenie programów wybranych kierunków studiów jak największą liczbą godzin zajęć praktycznych, rozwijających konkretne umiejętności zawodowe i techniczne, ale również wspomniane kompetencje miękkie.
- Wykłady też oczywiście będą, ale zdecydowana większość godzin zajęciowych to warsztaty, laboratoria, ćwiczenia, projekty i wszelkiego rodzaju formy praktyczne, w tym gry symulacyjne, z którymi nasza uczelnia ma już spore doświadczenia – mówi Łukasz Juszczak. - Wszelkie formy grywalizacyjne to dla studenta bardzo bezpieczne środowisko, w którym można testować, powtarzać i doskonalić pewne procesy. Co ważne, każda taka gra jest moderowana przez prowadzącego, dzięki czemu na bieżąco wyciągane są wnioski i wprowadzane zmiany. Dopiero takie podejście daje odpowiednie korzyści w procesie kształcenia – tłumaczy.
Jednym z najważniejszych celów nowo zaprojektowanych programów studiów będzie kształtowanie umiejętności pracy w zespole. Brak tego rodzaju kwalifikacji jest bowiem często podnoszony przez pracodawców. Odbędzie się to nie w teorii lecz w oparciu o praktyczne szkolenia i certyfikowane kursy, których w sumie w projekcie przewidziano kilkanaście, zarówno dla słuchaczy, jak i wykładowców oraz kadry zarządzającej uczelnią. Będą to zarówno tradycyjne kursy warsztatowe, jak i szkolenia zdalne. Część z nich studenci będą mogli wybrać dowolnie, dostosowując je do własnych potrzeb. Stworzono tu dwie ścieżki podnoszenia kwalifikacji. Pierwsza dotyczy analizy i prezentacji danych w oparciu o nowoczesne narzędzia informatyczne; druga to rozwijanie umiejętności typu Team Leader. Szkolenia obejmą m.in. takie zagadnienia jak rozwijanie zdolności przywódczych, podnoszenie umiejętności kierowania zespołem i motywowania grupy, stosowanie kreatywnych sposobów myślenia i rozwiązywania problemów, naukę przygotowywania skutecznych wystąpień publicznych i prezentacji czy wreszcie posługiwania się różnorakimi narzędziami informatycznymi zarówno w przyszłej pracy zawodowej absolwentów, jak i w trakcie procesu kształcenia i nauczania podczas studiów.
- Bardzo duży nacisk położyliśmy w naszym projekcie właśnie na ten ostatni aspekt. Chcemy wyposażyć naszych słuchaczy, ale też wykładowców w praktyczne umiejętności swobodnego posługiwania się najnowszymi narzędziami informatycznymi, a przy tym rozwinąć nowoczesne metody nauczania oparte m.in. na Blended Learningu. W praktyce oznacza to łączenie tradycyjnych form i metod uczenia się z e-learningiem, który od dawna na naszej uczelni wykorzystujemy – mówi Łukasz Juszczak.- Na potrzeby B-learningu specjalnie stworzyliśmy w projekcie kilka przedmiotów. Prowadzone one będą częściowo metodą tradycyjną, a częściowo zdalną. Zakładamy tu dużą elastyczność w doborze środków dydaktycznych. Nie uciekamy oczywiście od bezpośredniego kontaktu studentów z nauczycielem akademickim na sali wykładowej. Zależy nam jednak na optymalizacji procesu kształcenia, tak by był on dla studenta jak najskuteczniejszy i dostosowany do jego indywidualnych potrzeb.
Osobny cykl szkoleń ze stosowania narzędzi informatycznych i nowoczesnych metod nauczania przewidziano w ramach projektu dla nauczycieli akademickich. Stałe podnoszenie kwalifikacji kadry dydaktycznej to ważny warunek powodzenia całego przedsięwzięcia. Zajęcia dla akademików będą miały charakter wykładów, warsztatów i spotkań indywidualnych.
- Cykl szkoleń dla kadry dydaktycznej zainauguruje wykład dziennikarza telewizyjnego Macieja Orłosia. Bardzo zależy nam na tym, by nasi akademicy stale rozwijali swoje kompetencje i byli na bieżąco z najnowszą technologią przydatną w procesie dydaktycznym – zapowiadają na WSG.
Wkrótce uczelnia złoży dwa kolejne projekty w konkursach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, których celem będzie unowocześnienie m.in. studiów okołomedycznych.
- Chcemy szeroko zastosować na naszych kierunkach medycznych technologię Virtual Reality. Za pomocą specjalnych gogli nasi studenci będą mogli przenieść się w świat anatomii człowieka czy wziąć udział w akcji ratowniczej. Chcemy stworzyć takie scenariusze wirtualnej rzeczywistości, które pomogą nam upraktycznić proces kształcenia, przy czym praktyki nie będą musiały odbywać się w szpitalu czy przychodni - dodają pracownicy Działu Kształcenia WSG.

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3