Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skansen lokomotyw w Zduńskiej Woli

Anna Pawłowska
Skansen lokomotyw w Zduńskiej Woli usytuowany jest poza centrum miasta, w pełnej zieleni kolejarskiej dzielnicy Karsznice na terenie Zakładu Taboru Kolejowego, który powstał w latach 30. dla obsługi magistrali węglowej prowadzącej ze Śląska do Gdyni i Kolei Kaliskiej.

Karsznice, zanim stały się dzielnicą Zduńskiej Woli, były wsia szlachecką założoną przez ród Jastrzębców. Nazwa miejscowości mogła pochodzić od słowa "karśniawy", czyli "leworęki". Teraz Karsznice słyną ze zgromadzonych tu lokomotyw: parowych, spalinowych i elektrycznych.

Skansen i izba historii urządzona w starej olejarni to jedno z najmłodszych tego typu muzeów w Polsce. Po kilkuletnich staraniach otwarto je w listopadzie 1993 roku.

Zakład Taboru w Karsznicach oddano do użytku w 1933 roku. Była to jedna z wielu inwestycji towarzyszących budowie liczącej ponad 400 km magistrali węglowej Śląsk - Gdynia, zaliczanej do największych przedsięwzięć gospodarczych okresu międzywojennego w naszym kraju. Linia została zbudowana w latach 1928-1933 przez Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe w celu zapewnienia transportu węgla ze śląskich kopalń do portów bałtyckich z pominięciem terytorium Niemiec.

W połowie lat 80. grupa pracowników Polskich Kolei Państwowych postanowiła ocalić od zapomnienia część taboru i urządzeń kolejowych, które "pracowały" na słynnej "Węglówce" oraz na innych żelaznych szlakach. Skansen urządzono na fragmencie wydzielonego torowiska, a pierwszym nabytkiem był parowóz towarowy oznaczony symbolem Ty23. Miłośnicy kolei mogą podziwiać w Karsznicach m.in. parowóz towarowy Ty246 produkcji amerykańskiej, prawdziwy kolos ważący blisko 200 ton - największa lokomotywa eksploatowana przez PKP. Inny wyróżniający się eksponat to parowóz Pt47, przeznaczony do prowadzenia pociągów pospiesznych. Przykładem polskiej myśli technicznej jest też parowóz z serii Ol49, produkowany z myślą o pociągach osobowych. Takie lokomotywy do połowy lat 90. jeździły m.in. na trasie Toruń - Lipno - Sierpc, a dziś pełnią jeszcze służbę na liniach w rejonie Wolsztyna i Leszna w Wielkopolsce.

Gospodarzom skansenu udało się pozyskać parowozy z serii Ty42, Ty2 (tzw. niemiecka seria wojenna), Ty51, Tr21 oraz kilka lokomotyw spalinowych i manewrowych. Jest też elektrowóz ET21, dźwig parowy armii amerykańskiej, niemiecki pług wirowy, wagony, silnik spalinowy i generator prądotwórczy. Za prawdziwą perełkę uchodzi przedwojenny wagonik kolejki na Gubałówkę. W izbie historii, urządzonej w budynku dawnej olejarni zakładu obejrzymy modele lokomotyw, makiety, liczne zdjęcia i dokumenty.

Skansen dysponuje kolejką "retro" składającą się z parowozu i trzech wagonów tzw. pociągu turystycznego. Stacja Karsznice ma też swoja filmową historię. Była tłem do epizodycznej sceny w 9. odcinku serialu "07 zgłoś się" zatytułowanym.

Skansen Lokomotyw i Izba Historii Zakładu Taboru Kolejowego
Adres: Zduńska Wola-Karsznice, ul. Kolejowa 6, poniedziałek - piątek: g. 8 - 13.
Godziny otwarcia:- poniedziałek - piątek: 8 - 13. Zwiedzanie możliwe po wcześniejszym telefonicznym uprzedzeniu pod nr tel. (043) 824 03 66 lub (0 43) 823 23 85 wew. 308
Liczba zgromadzonych lokomotyw - 14

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto