Karsznice, zanim stały się dzielnicą Zduńskiej Woli, były wsia szlachecką założoną przez ród Jastrzębców. Nazwa miejscowości mogła pochodzić od słowa "karśniawy", czyli "leworęki". Teraz Karsznice słyną ze zgromadzonych tu lokomotyw: parowych, spalinowych i elektrycznych.
Skansen i izba historii urządzona w starej olejarni to jedno z najmłodszych tego typu muzeów w Polsce. Po kilkuletnich staraniach otwarto je w listopadzie 1993 roku.
Zakład Taboru w Karsznicach oddano do użytku w 1933 roku. Była to jedna z wielu inwestycji towarzyszących budowie liczącej ponad 400 km magistrali węglowej Śląsk - Gdynia, zaliczanej do największych przedsięwzięć gospodarczych okresu międzywojennego w naszym kraju. Linia została zbudowana w latach 1928-1933 przez Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe w celu zapewnienia transportu węgla ze śląskich kopalń do portów bałtyckich z pominięciem terytorium Niemiec.
W połowie lat 80. grupa pracowników Polskich Kolei Państwowych postanowiła ocalić od zapomnienia część taboru i urządzeń kolejowych, które "pracowały" na słynnej "Węglówce" oraz na innych żelaznych szlakach. Skansen urządzono na fragmencie wydzielonego torowiska, a pierwszym nabytkiem był parowóz towarowy oznaczony symbolem Ty23. Miłośnicy kolei mogą podziwiać w Karsznicach m.in. parowóz towarowy Ty246 produkcji amerykańskiej, prawdziwy kolos ważący blisko 200 ton - największa lokomotywa eksploatowana przez PKP. Inny wyróżniający się eksponat to parowóz Pt47, przeznaczony do prowadzenia pociągów pospiesznych. Przykładem polskiej myśli technicznej jest też parowóz z serii Ol49, produkowany z myślą o pociągach osobowych. Takie lokomotywy do połowy lat 90. jeździły m.in. na trasie Toruń - Lipno - Sierpc, a dziś pełnią jeszcze służbę na liniach w rejonie Wolsztyna i Leszna w Wielkopolsce.
Gospodarzom skansenu udało się pozyskać parowozy z serii Ty42, Ty2 (tzw. niemiecka seria wojenna), Ty51, Tr21 oraz kilka lokomotyw spalinowych i manewrowych. Jest też elektrowóz ET21, dźwig parowy armii amerykańskiej, niemiecki pług wirowy, wagony, silnik spalinowy i generator prądotwórczy. Za prawdziwą perełkę uchodzi przedwojenny wagonik kolejki na Gubałówkę. W izbie historii, urządzonej w budynku dawnej olejarni zakładu obejrzymy modele lokomotyw, makiety, liczne zdjęcia i dokumenty.
Skansen dysponuje kolejką "retro" składającą się z parowozu i trzech wagonów tzw. pociągu turystycznego. Stacja Karsznice ma też swoja filmową historię. Była tłem do epizodycznej sceny w 9. odcinku serialu "07 zgłoś się" zatytułowanym.
Skansen Lokomotyw i Izba Historii Zakładu Taboru Kolejowego
Adres: Zduńska Wola-Karsznice, ul. Kolejowa 6, poniedziałek - piątek: g. 8 - 13.
Godziny otwarcia:- poniedziałek - piątek: 8 - 13. Zwiedzanie możliwe po wcześniejszym telefonicznym uprzedzeniu pod nr tel. (043) 824 03 66 lub (0 43) 823 23 85 wew. 308
Liczba zgromadzonych lokomotyw - 14
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?