Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont Chodkiewicza jeszcze tej jesieni. Odnowione zostanie zniszczone torowisko

Mateusz Mazur
Taki widok na ulicy Chodkiewicza już za rok będzie przeszłością
Taki widok na ulicy Chodkiewicza już za rok będzie przeszłością Dariusz Bloch
Jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w naszym mieście ma się rozpocząć pod koniec września.

Drogowcy już ogłosili przetarg na to zadanie. To pierwszy z wielu remontów, dotyczący infrastruktury tramwajowej, jakie zaplanowano na najbliższe lata.

To już jest w stu procentach pewne. Jesienią tego roku zostanie wbita pierwsza łopata przy przebudowie drugiego odcinka ul. Chodkiewicza od Wawrzyniaka do Wyszyńskiego. Kilka dni temu drogowcy ogłosili przetarg na wykonawcę inwestycji. Jeśli przebiegnie on bez przeszkód prace mogą ruszyć we wrześniu.
O stanie nawierzchni tego odcinka mówi się już od dobrych kilku lat. Jezdnia jest wykruszona w wielu miejscach. Kierowcy muszą przebić się przez kilkanaście dziur. A i motorniczym nie jest łatwo, bo torowisko już dawno nadawało się do wymiany.

- Już bardzo długo czekamy na remont drugiego odcinka ulicy Chodkiewicza. To bardzo ważna ulica w mieście, a została zaniedbana. Zarząd dróg w pierwszej kolejności powinien się nią zająć - mówili nam wielokrotnie mieszkańcy Bielaw.

Drogowcy wstrzymywali się z ogłoszeniem przetargu na remont, bo czekali na możliwość pozyskania dofinansowania z funduszy unijnych na lata 2014-2020. Większość z przeprowadzonych inwestycji, jakie zostaną wdrożone na terenie miasta, dotyczyć będzie rozbudowy infrastruktury tramwajowej.

- Inwestycje będziemy opierać przede wszystkim na funduszach europejskich. To szansa na to, że tramwajami będziemy poruszać się szybciej i wygodniej, przy zachowaniu rozsądnej ceny biletu - mówił wcześniej Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.

Jak okazało się na początku lipca pierwszą z przeprowadzonych inwestycji będzie remont Chodkiewicza. Dlatego możliwe jest, że prace przy rozbiórce nawierzchni będzie można wykonać jeszcze tej jesieni.
Jak mówią przedstawiciele ratusza głównym celem przy przebudowie drugiego odcinka ulicy Chodkiewicza jest przywrócenie jej śródmiejskiego charakteru. W pierwszej kolejności poprawi się komfort podróżowania komunikacją miejską i bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych.

- W dalszej kolejności uwzględniano potrzeby uczestników ruchu kołowego, a następnie ruchu związanego z obsługą punktów usługowo-handlowych - informuje bydgoski urząd miasta.
Na biurkach drogowców leży już gotowy projekt przebudowy odcinka. Po remoncie jezdnia będzie miała szerokość sześciu metrów. Zredukowana zostanie maksymalna prędkość z jaką będą mogli poruszać się kierowcy. Od jesieni przyszłego roku będzie to 40 kilometrów na godzinę. Wzdłuż ulicy wytyczona będzie także ścieżka rowerowa. Wykonawca zajmie się również torowiskiem, które zostanie gruntowne przebudowane wraz z całą infrastrukturą tramwajową.

Jednym z celów zarządu dróg przy remoncie ulicy Chodkiewicza jest też zapanowanie nad chaosem parkingowym w tym miejscu. Niejednokrotnie źle zaparkowane samochody blokują torowisko, wstrzymując tym samym ruch tramwajowy. - Wówczas tramwaj musi czekać, aż kierowca przestawi swój samochód. Wprowadzimy ruch bezkolizyjny, żeby inne auta nie blokowały przejazdu - zapewnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

W ramach przebudowy drugiego odcinka ulicy Chodkiewicza przebudowane zostanie również skrzyżowanie z alejami kard. Wyszyńskiego. Po wprowadzeniu zmian kierowcy, jadący od strony Wyszyńskiego będą mogli bezpośrednio skręcić w lewo w ulicę Chodkiewicza. Tym samym osiedlowa ulica Cicha zostanie odcięta.
Zakończenie prac planowane jest na przełom września i października przyszłego roku. Przypomnijmy, że pierwszy etap remontu zakończył się pod koniec 2012 roku. Wówczas odnowiony został odcinek od Gdańskiej do Sułkowskiego, a ulica zyskała zupełnie nową nawierzchnię i torowisko. Ten etap pochłonął 17 milionów złotych.
To jednak nie koniec zaplanowanych inwestycji w tej perspektywie unijnej. Na lata 2014-2020 na tzw. projekty szynowe bydgoski ratusz będzie dysponował kwotą ok. 420 milionów złotych. Ponad połowa pochodzi z funduszy unijnych, pozyskanych na lata 2014-2020. Reszta to wkład własny.

- Miasto Bydgoszcz ma zagwarantowane na ich realizację 258 mln zł, stąd przy założeniu maksymalnego poziomu dofinansowania możemy zrealizować zadania na łączną wartość 423 mln zł. - mówi Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta miasta.
Jakie inwestycje uda się za te pieniądze zrealizować? Na pewno w przyszłym roku ruszy budowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kujawskiej.

Druga z ważniejszych inwestycji, to budowa 1,5-kilometrowego odcinka tramwajowego, która dzięki nowej przeprawie przez Brdę połączy ulice Fordońską i Toruńską. Urzędnicy na razie analizują czy powstanie ona w okolicach ul. Kazimierza Wielkiego lub Perłowej.

Poza tym czeka nas kilka remontów obecnych tras. Oprócz szeroko opisanej odbudowy ulicy Chodkiewicza zaplanowano również prace na Gdańskiej, na odcinku od Kamiennej do Dwernickiego, cały odcinek Bernardyńskiej, Toruńskiej i Wojska Polskiego do pętli na Magnuszewskiej oraz na Toruńskiej od ronda Toruńskiego do Perłowej. Łącznie do 2020 roku ma powstać 2,5 kilometra nowych tras.

Niestety, na razie brakuje funduszy na poprowadzenie linii tramwajowej do Szwederowa. Wcześniej zakładano utworzenie nowej trasy od r. Grunwaldzkiego do Kujawskiego przez Kruszwicką Szubińską i Piękną. Ta inwestycja jest na liście rezerwowej.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto