Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobus z napędem hybrydowym w Bydgoszczy się nie sprawdził. Palił więcej niż normalne

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Autobus  o napędzie hybrydowym był w Bydgoszczy testowany przez miesiąc.
Autobus o napędzie hybrydowym był w Bydgoszczy testowany przez miesiąc. MZK Bydgoszcz
Prezes Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, nie ukrywa, że testowany przez miesiąc mercedes z napędem hybrydowym po prostu się nie sprawdził. Ma o litr paliwa większe zużycie na niż ekonomiczny, spełniający najwyższe normy silnik diesla o o wiele większej pojemności

Pojazd hybrydowy wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesla. Autobus ma 18 metrów długości. Posiada 41 miejsc siedzących i 93 miejsca stojące. Wyposażony został nie tylko w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy ale również system umożliwiający obserwację „martwego pola" pojazdu. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych.

Taki autobus mercedesa Bydgoszcz testowała przez miesiąc. - Wysyłamy do Mannheim, gdzie te autobusy są produkowane, nasz raport - mówi nam Andrzej Wadyński, prezes Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy. - Powiem szczerze, że nie do końca pojazd spełnia oczekiwania.

Silnik słabiutki

Jest jeszcze problem silnika. Oszczędnościowo prawdopodobnie, mercedes do hybrydy wstawił jednostkę o pojemności 7,7 litra. Silnik elektryczny ma moc 14 KW. Normalne autobusy spełniające normę Euro 6 jeżdżące po Bydgoszczy maja silniki większe i mocniejsze - 11 litrów pojemności.

Jak normalny autobus

Autobus - o czym nawet pasażerowie pewnie nie wiedzieli, że ma napęd hybrydowy - kursował jako normalny pojazd na zwykłych liniach - 89 i 79. Jednocześnie na tych liniach kursował autobus ze zwyczajnym silnikiem spalinowym. Okazało się, że spalanie paliwa jest przy tradycyjnym napędzie... mniejsze.

Prezes Wadyński tłumaczy: -

W autobusie o napędzie hybrydowym jest wiele systemów, między innymi tzw. "asystent kierowcy". Można go wyłączyć, ale tego podczas testów nie robiliśmy. Asystent posługuje się kamerami, jeśli widzi przeszkodę na drodze, to zwalnia ruch pojazdu automatycznie. Kierowca żeby dalej jechać po prostu musi przycisnąć gaz. A to powoduje dodatkowe spalanie. Druga sprawa - testy były prowadzone na trasach przez centrum miasta. Tam jest dużo przystanków. Trzeba hamować i ruszać. Gdyby hybrydowy autobus pracował np. na linii do Fordonu - oszczędności byłyby większe. Rozpędziłby się, przystanki nie są tak gęsto porozrzucane...

Nowe autobusy w czasie wakacji

W lipcu tego roku MZK odebrały 5 nowych autobusów. To kontrakt z lutego br. na dostawę 8 sztuk autobusów miejskich w tym 5 szt. autobusów przegubowych 18 metrowych i 3 szt. autobusów jednoczłonowych 12 metrowych. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania o zamówienie publiczne wybrano ofertę SOLARIS BUS & Coach S.A. Łączna wartość kontraktu to prawie 18 mln zł.

Zamówione autobusy spełniają wysokie wymogi w zakresie ekologii – norma emisji spalin EURO 6. Wszystkie zamówione pojazdy wyposażone są w czytelną informację pasażerską i system zapowiedzi, w tym specjalną tablicę dla słabowidzących, cyfrowy monitoring z dodatkową kamerą boczną obserwującą wsiadających i wysiadających, dostęp do internetu poprzez Wi-Fi i podobne udogodnienia.

Autobusy z tegorocznej dostawy zostały rozdzielone równomiernie w całym układzie komunikacji miejskiej. Będą kursowały na liniach: 52, 54, 64, 65, 71, 74, 89, 97/98.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto