Będzie więcej patroli policyjnej drogówki na drogach Kujawsko-Pomorskiego

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Takie plany ma na ten rok policyjna drogówka. Patroli na drogach będzie jeszcze więcej
Takie plany ma na ten rok policyjna drogówka. Patroli na drogach będzie jeszcze więcej Łukasz Kaczanowski
Piesi, użytkownicy hulajnóg, rowerzyści i motocykliści - to niechronieni uczestnicy ruchu drogowego i właśnie na ich bezpieczeństwie skupia się w tym roku policja.

Co prawda nie oni są najczęściej ofiarami wypadków drogowych (są nimi kierowcy i pasażerowie aut osobowych), ale gdy już uczestniczą w zdarzeniu, zwykle odnoszą groźne obrażenia lub giną na miejscu. Bo nie chroni ich karoseria, poduszki powietrzne ani pasy bezpieczeństwa. I właśnie dlatego policja koncentruje się na nich, a także na kierowcach nie respektujących ograniczeń prędkości.

Tak było też w minionych latach, ale wzrost liczby śmiertelnych wypadków w minionym roku i rządowe zapowiedzi zmian w prawie o ruchu drogowym (większe przywileje dla pieszych) wymuszają na stróżach prawa intensywniejsze działania w tej materii.

Więcej patroli!

Na ten aspekt zwracał wielokrotnie uwagę Marek Staszczyk, sekretarz Kujawsko-Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego (WORD) w Toruniu, prezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD. Uczulał, namawiał, prosił i apelował do policji o większą aktywność na drogach, w tym na przejściach dla pieszych.

Mundurowych jest za mało, a tylko ich widok na drogach działa prewencyjnie
- argumentował Staszczyk

Jak informuje mł. insp. Monika Chlebicz, rzecznik prasowy komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy, w minionym roku na kujawsko-pomorskich drogach zginęło 44 pieszych (na 211 zabitych we wszystkich wypadkach), a rannych zostało 234. Na oznakowanych przejściach śmierć spotkała 15 pieszych, a 140 odwieziono do szpitali. Tylko do 9 stycznia br. zginęło już 6 pieszych (1 na przejściu).

W środę w Bydgoszczy zginęła piesza potrącona na chodniku przez samochód dostawczy. Kierowca trafił w ciężkim stanie do szpitala.

Czytaj także

Wyznaczono zadania

Już wiadomo, bo w tej sprawie odbyła się specjalna narada w Komendzie Głównej Policji, że funkcjonariusze jeszcze mocniej skoncentrują się na akcjach NURD (niechronieni uczestniczy ruchu drogowego) i kontrolach prędkości, w których prym wiedzie powołana latem ubiegłego roku przy każdej komendzie wojewódzkiej policji grupa Speed (nieoznakowane i oznakowane radiowozy wyposażone w wideorejestratory). Będą też więcej wykorzystywać drony.

- To prawda, koncentrujemy się na tych właśnie zadaniach, bo niestety zwiększyła się liczba tragicznych wypadków. Będziemy zdecydowanie reagować na wszelkie wykroczenia - zapowiada mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. - Będziemy reagować na wykroczenia kierowców wobec pieszych i rowerzystów, jak też dyscyplinować tych ostatnich jeśli przechodzą przez jezdnię w niedozwolonych miejscach, bądź niewłaściwie korzystają z oznakowanych przejść. Musimy mieć na uwadze, że głównymi przyczynami ciężkich wypadków są nadmierna prędkość i nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu i kontrola takich zachować także należy do naszych priorytetów.

Naczelnik dodaje, że jednostki terenowe policji w Kujawsko-Pomorskiem już korzystają z dronów i nadal będą je wykorzystywać zgodnie z potrzebami. A oprócz nich wideorejestratory, ręczne mierniki prędkości i mobilne centra monitoringu.

Przed tą służbą poważne wyzwania, bo wielu kierowców za nic ma przepisy, bo wielu pieszym wydaje się, że są bezpieczni na oznakowanych przejściach, co prawdą nie jest.

Do pasów za daleko... Piesi przechodzą jak chcą przez ul. Gl...

Zmiany w przepisach

Według rządowych zapowiedzi, jeszcze w tym roku (nieoficjalnie mówi się o 1 lipca) wejdzie w życie zmiana Prawa o ruchu drogowym, dzięki której kierowcy będą zobowiązani udzielić pierwszeństwa pieszym zbliżającym się do przejścia (jak jest w większości krajów zachodnich), a nie jak dotąd, gdy ten już znajduje się na przejściu.

Przygotowanie właściwego brzmienia tego przepisu jest niezwykle ważne właśnie dla bezpieczeństwa pieszych, by ci - zachęceni nowym prawem - nie wchodzili bezrefleksyjnie na jezdnię, nie upewniwszy się, że nic im nie grozi.

Wraz z tym prawem mają zacząć obowiązywać większe restrykcyjne wobec kierowców, którzy w terenie niezabudowanym przekraczają dozwoloną prędkości o więcej niż o 50 km na godz. Tak jak dzieje się to już w terenie zabudowanym, za to wykroczenie będą tracić prawo jazdy na 3 miesiące.

Ujednolicona ma być także prędkość pojazdów w terenie zabudowanym nocą (między godz. 23.00 a 5.00) - teraz można jechać "sześćdziesiątką", a po nowelizacji o 10 km na godz. wolniej, czyli tak jak w dzień.

Pleksi i odstępy. Co jeszcze zastaniemy w biurze?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3