W 1733 roku Haendel przedstawił swoją nową operę „Orlando”, a znany kastrat Senesino został gwiazdą pierwszego planu. Znawca muzyki John Clerk of Penicuik, żyjący w czasach Händla napisał: „Nigdy w życiu nie słyszałem lepszej muzyki, ani przedstawienia muzycznego.” Publiczność myślała jednak inaczej i nie okazała aplauzu, prawdopodobnie dlatego, że Senesino był chory i nie zaśpiewał premiery, a Händel pisał dla niego najpiękniejsze arie. Po dziesięciu przedstawieniach „Orlando” został zdjęty z afisza na prośbę kompozytora. Senesino zerwał umowę (przeniósł się do konkurencyjnego stowarzyszenia operowego), a dzieło ostatecznie zniknęło w szufladzie. Dwieście lat później, gdy na nowo odkryto partyturę, okazało się, że „Orlando” jest jedną z najpiękniejszych oper Händla.
Libretto opowiada nieszczęśliwą miłość Orlanda będącego w służbie Karola Wielkiego. Jego ból serca związany z miłością do Angeliki jest tak wielki, że doprowadza go do utraty zmysłów, a może go uratować tylko Zoroastro.
Zespół poprowadzi Jan Willem de Vriend a partie wokalne wykonywać będą:
Orlando:
Anna Traub
Angelica:
Amaryllis Dieltiens
Medoro:
Jan Kullmann
Dorinde:
Marina Zyatkova
Zoroastre:
Raimund Nolte
W piątkowy wieczór ( 13 V g.18.) Opera Nova zaprasza na projekcję DVD opery Gaetana Donizettiego "Roberto Devereux" w sali kameralnej.
W sobotę, 14 maja o godz.19. - na zakończenie Festiwalu - wystąpi goszczący w Polsce Bejart Ballet Lausanne.
W 1960 roku powstał Balet XX wieku jeden z najsłynniejszych zespołów baletowych ubiegłego stulecia, skupiający wybitnych wykonawców, tancerzy i tancerki z różnych stron świata. Béjart współpracował z najwybitniejszymi tancerzami XX wieku takimi jak: Rudolf Nurejew, Michaił Barysznikow, Maja Plisiecka, Carla Fracci, Jean Babilée, Marcia Haydée, Sylvie Guillem, Gil Roman.
Po 27 latach istnienia zespołu jego kolejną siedzibą została Lozanna, gdzie choreograf kontynuował swoją pracę a zespół przyjął nową nazwę - Béjart Ballet Lausanne.
Przyjeżdżają na Bydgoski Festiwal Operowy po raz pierwszy.
Admiratorzy twórczości Maurice’a Béjarta będą mieli okazję podziwiać choreografie Mistrza ("Dyonisos" i "Pieśń wędrownego czeladnika" odczytywaną jako autobiografia Bejarta ), wiernie przekazywane przez zespół jego imienia .Tancerze pokażą także "Arię" - dzieło swego obecnego dyrektora artystycznego ,Gila Romana.
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?