Budowa drogi S5 w Kujawsko-Pomorskiem. Chcą przedłużyć trasę z Nowych Marz do Ostródy

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
Droga ekspresowa S5 między Nowymi Marzami a Ostródą ma mieć od 87 do 102 kilometrów i kosztować od 5 do nieco ponad 7 miliardów złotych. To tylko plany, które sprowadzają się do Studium Korytarzowego.

Kierowcy jadący z Bydgoszczy do Nowych Marz (gdzie jest węzeł autostrady A1) widzą prace wznowione po włoskiej firmie Pizzarotti wylanej z kontraktu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad za opieszałość. Gdyby Włosi się sprężali, już od końca 2019 roku jechalibyśmy do autostrady wygodnie i bezkolizyjnie i dalej nad morze.

Zobacz wideo: Bezpieczeństwo na drogach jesienią. O tym trzeba pamiętać.

Zanim tak się stanie GDDKiA już teraz snuje wizję połączenia węzła Nowe Marzy z Ostródą, co mieszkańcom Bydgoszczy, Świecia, Grudziądza pozwoli komfortowo dotrzeć na Warmię i Mazury. Teraz muszą korzystać z rozpoczynającej się w Dolnej Grupie drogi krajowej nr 16, krętej, przebiegającej przez wiele miejscowości, co rodzi określone zagrożenia w ruchu drogowymi bardzo wydłuża czas podróży.

Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (połączenie z S7) - Nowe Marzy (z A1) ma wypełnić lukę między realizowanymi ciągami tras S16 (Olsztyn - Ełk) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań – Wrocław). Przedstawione właśnie w GDDKiA Studium Korytarzowe (SK) nowoczesnej trasy to absolutnie wstępna przymiarka do poważnej inwestycji, która pozwala wszak na prowadzenie dalszych prac nad przygotowaniem inwestycji.

Wytyczono już jednak kilka korytarzy, z których docelowo będzie wybrany jeden. Zanim do tego dojdzie, czekają nas konsultacje, rozmowy i udział samorządów oraz społeczeństwa w wyborze najbardziej optymalnego wariantu. Trzeba bowiem uwzględnić regionalne i lokalne uwarunkowania geograficzne, przyrodnicze i społeczne, potwierdzić (bądź wręcz odwrotnie) zasadność budowy akurat w danym miejscu.

- Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza lub wersji powstałej z kilku z nich oraz zapewnieniu finansowania, będziemy mogli głosić przetarg na przygotowanie dokumentacji i kontynuować nasze prace - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Zobacz także: Budimex oraz Kobylarnia z Mirbudem wybudują brakujące odcinki S5

Rzecz nie jest prosta, bo S5 ma przebiegać przez dwa województwa (kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie), 14 powiatów, w tym 53 gminy. Co prawda są to tereny w większości słabo zagospodarowane, ale są tam liczne jeziora, cieki wodne i cenne zasoby przyrodnicze.

Planiści chcą zminimalizować ingerencję w skupiska zabudowań, a przez to liczbę wyburzeń. Chcą także ominąć obszary chronione.
Wyrysowany na mapie korytarz 1. (różowy) ma 89,9 km, początek w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), a koniec na autostradzie A1w projektowanym węźle Sarnowo. W sumie w tym korytarzu może powstać 7 węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji to ok. 5,1 mld złotych.

Korytarz 2. (zielony) może mieć 90 km, zaczynać się w tym samym miejscu co w wariancie 1., a kończyć na istniejącym węźle Grudziądz. To wersja droższa od pierwszej o 100 tys. zł, choć ona także maże mieć 7 węzłów.

Zobacz także: Budowa drogi S5 - fragmenty drogi ożywają. I jest nowy dyrektor drogowców

Korytarz 3. (niebieski) o długość 86,9 km, wyposażony w 9 węzłów, miałby kosztować ok. 6 mld zł. Jego początek i koniec nakreślono dokładnie w tym samych punktach co w wariancie 2. Jednak jako jedyny z proponowanych przebiegów trasy omija od północy Iławę, przechodząc w obrębie jeziora Jeziorak, a na koniec zbliża się do istniejącej Trasy Średnicowej w Grudziądzu.

Korytarz 4. (brązowy) miałby 102,2 km, 9 węzłów, a jego koszt to ok. 7,2 mld zł. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy, koniec na A1 w istniejącym węźle Nowe Marzy. Korytarz jako jedyny przechodzi po północnej stronie Grudziądza, przekraczając Wisłę mostem o dużej rozpiętości.

Czwarty korytarz może mieć alternatywne zakończenie na węźle Warlubie. W tej wersji o długość 99,3 km, 9 węzłach, kosztowałby ok. 6,8 mld zł.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3