Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa przeprawy promowej w Solcu Kujawskim. Czy drodze grozi zalewanie przez Wisłę?

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Solecki przyczółek przeprawy promowej w budowie
Solecki przyczółek przeprawy promowej w budowie Marek Weckwerth
Trwa budowa drogi do przyczółków przeprawy promowej przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa. Prom „Flisak”, bo tak go nazwano, ruszy nie wcześniej niż wiosną. My zaś już teraz sprawdzamy jak wyglądają warunki hydrologiczne całej przeprawy. Innymi słowy, czy droga i przyczółki nie są zagrożone zalaniem.

Zobacz wideo: Drogowcy w Bydgoszczy przygotowują się do zimy

- Z naszych analiz, a braliśmy pod uwagę ostatnie 40 lat, wynika że równina zalewowa pod Czarnowem i Solcem Kujawskim znajduje się pod wodą średnio 7 dni w roku. W ciągu tych 40 lat wystąpiło 45 fal wezbraniowych, które można nazwać powodziowymi, z częstotliwością od zera do czterech w roku, z czasem trwania od 2 do 49 dni, przeciętną 7 dni. To jednak niedługo w perspektywie całego roku– uważa profesor Zygmunt Babiński, współautor ekspertyzy hydrologicznej przeprawy promowej wraz z doktorem Michałem Hablem (obaj Katedra Rewitalizacji Dróg Wodnych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy).

Opracowanie nosi tytuł: „Ekspertyza hydrologiczna. Analiza wpływu niwelety drogi dojazdowej do przejścia promowego w Solcu Kujawskim na warunki hydrotechniczne rzeki Wisły i terenów zalewowych”.

- Oczywiście są takie lata, gdy droga w ogóle nie jest zalewana, ale i takie, gdy jest pod wodą wiele dni. Wspomnę roku 2010, gdy równina, a wraz z nią droga, były zalane właśnie przez 49 dni – kontynuuje prof. Babiński.

Prom połączy dwie ważne drogi

Naukowiec mówi o drodze wojewódzkiej nr 249, która dotąd teoretycznie łączyła Solec Kujawski i Czarnowo, a od przyszłego roku już jako zmodernizowana i wyposażona w nowe przyczółki, a przede wszystkim w prom, w pełni będzie pełniła rolę łącznika.

Droga łączy się od strony Solca z drogą krajową nr 10, zaś od Czarnowa z krajową „osiemdziesiątką”. Obie na tym odcinku zapewniają dojazd z Bydgoszczy do Torunia i odwrotnie.

Wszystko zgodnie z przepisami

Wróćmy jednak do warunków hydrologicznych, w jakich przyjdzie funkcjonować zmodernizowanej drodze 249 i przeprawie promowej zlokalizowanej dokładnie na 763,56. kilometrze żeglownego szlaku Wisły.

- Droga, lokalizacja i wykonanie przyczółków promowych, wszystko jest zgodne z prawem i spełnia wymogi techniczne, więc moim zdaniem, nie powinniśmy się martwić o ich funkcjonowanie. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby równina zalewowa była pozbawiona przeszkód, które jeszcze bardziej spiętrzają wodę, gdy tam dociera. Myślę o lesie łęgowym porastającym dużą część równiny – dodaje Zygmunt Babiński.

Droga jest niewiele wyniesiona

Droga jest niewiele wyniesiona ponad otaczający ją grunt. Mimo to sama w jakimś stopniu może wpłynąć na swobodę przepływu mas wody, ale wyposażona jest w wiele przepustów wodnych, co złagodzi problem. Gdy woda zaleje drogę, jej wpływ będzie jeszcze mniejszy.

Po opadnięciu wody odpowiednie służby będą musiały uprzątnąć drogę, zwłaszcza nagromadzony na niej muł rzeczny.

Naukowcy przeanalizowali wpływu zmiany niwelety (zaraz wyjaśnimy ten termin) istniejącej drogi dojazdowej na warunki przepływu wód powodziowych oraz na urządzenia hydrotechniczne. Niweleta to linia łącząca poszczególne punkty wysokości robót ziemnych oraz wysokości nawierzchni występująca w przekroju podłużnym drogi.

Okazało się, iż wody Wisły mają szczególnie istotny wpływy na drogę dojazdową od strony miejscowości Czarnowo, bowiem ta znajduje się w dużej części w obrębie równiny zalewowej (dystans od koryta Wisły do wału przeciwpowodziowego wynosi około 640 m). Od strony Solca Kujawskiego droga wytyczona jest na całym odcinku w równinie zalewowej (około 650 m).
Zasięg inwestycji bez wątpienia wkracza na obszar szczególnego zagrożenia powodzią – stwierdzili w ekspertyzie Zygmunt Babiński i Michał Habel.

Przypomnieli zatem, iż w świetle Prawa Wodnego z 20 lipca 2017 r. budowa nowej drogi dojazdowej wymaga szczególnego rozpatrzenia i uzgodnienia z PGW „Wody Polskie”. Za obszary szczególnego zagrożenia powodzią uznaje się te, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi wynosi raz na 100 lat (Q1%), raz na 10 lat (Q10%). Za takie uznaje się także obszary między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym (międzywale) lub naturalnym wysokim brzegiem. „Nie odmawia się uzgodnienia lokalizacji obiektów mostowych w całości lub w części realizowanych lub planowanych na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, jeżeli ich realizacja jest konieczna dla zachowania ciągłości istniejących lub projektowanych ciągów komunikacyjnych” - napisali.

Dolina ukształtowana naturalnie i przez człowieka

Przejście dla promu w całości znajduje się w dolinie Wisły. Obejmuje terasę nadzalewową o wysokości 43,0 – 48,0 m n.p.m. oraz holoceńską równinę zalewową ukształtowaną naturalnie u schyłku ostatniego zlodowacenia (10 – 12 tys. lat temu) i sztucznie po regulacji Wisły w XIX wieku.

Równina zalewowa wznosi się 31,0 – 38,0 m n.p.m. Poziom zalewowy jest węższy na lewym brzegu Wisły (soleckim) i szerszy na prawym (czarnowskim), samo koryto rzeki ma szerokość około 430 m.

Projekt dróg dojazdowych do promu zakładał na prawostronnej części równiny zalewowej (od Czarnowa) wykorzystanie istniejącej drogi do przyczółka przeprawy wojskowej. Istniejąca dotąd droga poprowadzona była po powierzchni ukształtowanej w wyniku procesów erozyjno- akumulacyjnych rzeki, bez wyraźnego wyniesienia ponad powierzchnię równiny zalewowej. Po stronie lewej, projekt zakładał również wykorzystanie istniejącej drogi dojazdowej do przyczółku od Solca Kujawskiego.

Zamawiający opracowanie założył korektę niwelety nawierzchni drogi oraz przebudowę systemu odwodnienia drogi, aby dostosować ją do wymogów prawnych – do warunków technicznych drogi publicznej klasy Z (drogi zbiorczej). W projekcie korekty niwelety nawierzchni zaplanowano w przypadku drogi od strony Czarnowa podniesienie jezdni od 0,04 do 0,27 m. Jednak podniesienie rzędnej wynosi przeważnie zaledwie do 0,15 - 0,17 m. W przypadku korekty niwelety drogi dojazdowej od strony Solca Kujawskiego, projekt zakładał zmiany rzędnej nawierzchni drogi od 0,04 do 0,16 m .

Ustalono, że proponowane zmiany w przekroju poprzecznym koryta Wisły wpłyną na zmniejszenie przepustowości powodziowej wody w minimalnym stopniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Budowa przeprawy promowej w Solcu Kujawskim. Czy drodze grozi zalewanie przez Wisłę? - Solec Kujawski Nasze Miasto

Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto