Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bydgoska Pesa i Intercity pojadą wspólnym torem, a pasażerowie w 245 komfortowych wagonach

Agnieszka Domka-Rybka
13 listopada Pesa podpisała dodatkową umowę z PKP Intercity. Zmodernizuje  dla narodowego przewoźnika kolejnych 82 wagonów.  Wartość całego zamówienia przekracza miliard złotych, co daje bydgoskiej firmie szansę na stabilizację. 


Anakonda '18: Ćwiczenia na Wiśle w naszym regionie.
13 listopada Pesa podpisała dodatkową umowę z PKP Intercity. Zmodernizuje dla narodowego przewoźnika kolejnych 82 wagonów. Wartość całego zamówienia przekracza miliard złotych, co daje bydgoskiej firmie szansę na stabilizację. Anakonda '18: Ćwiczenia na Wiśle w naszym regionie. Dariusz Bloch
13 listopada Pesa podpisała dodatkową umowę z PKP Intercity. Zmodernizuje dla narodowego przewoźnika kolejnych 82 wagonów. Wartość całego zamówienia przekracza miliard złotych, co daje bydgoskiej firmie szansę na stabilizację.

- W obecnej perspektywie unijnej zaplanowano finansowanie nie tylko produkcji nowego taboru, ale są znaczne pieniądze na modernizację starego - powiedział nam Andrzej Juszczyński, wiceprezes bydgoskiej Pesy.

Stara zostanie tylko skorupa, wszystko inne będzie nowe

- Cieszymy się, że PKP Intercity postanowiło skorzystać z prawa opcji i zmodernizować więcej wagonów. To bardzo dobra wiadomość dla spółki, mówimy przecież o ogromnym zamówieniu na blisko ćwierć tysiąca wagonów. Jest to także świetna informacja dla pasażerów, ponieważ będą mogli oni podróżować w komfortowych warunkach. W pociągach będzie jedynie stara skorupa, wszystko inne zastąpią nowe części i rozwiązania - dodał Juszczyński.

Zmodernizowane wagony będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja wagonów obejmie również monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE oraz toalety z zamkniętym układem. Pojazdy zostaną wyciszone. Numery foteli zostaną oznaczone alfabetem Braille`a, a wagony COMBI wyposażone w miejsca dla osób niepełnosprawnych. Będą one dopasowane także do przewozu rowerów.

PKP Intercity rozszerza trzy umowy na 163 wagonów podpisane w tym roku z Pesą. Przewoźnik zamawia dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP IC trafi więc łącznie aż 245 komfortowych wagonów. Wartość całego zamówienia to ponad miliard złotych.

- PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy w historii spółki program inwestycyjny „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” - mówił w Bydgoszczy Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Konkretnie: pierwsza z podpisanych umów PKP IC i Pesy modernizację 83 wagonów osobowych, z opcją na dodatkowe 42 wagony, które będą kursować jako bezprzedziałowe drugiej klasy. Po skorzystaniu z prawa opcji wartość tego zamówienia wzrasta z 312 mln zł brutto do 470 mln zł brutto. Przedmiotem drugiej z kolei umowy jest modernizacja 40 wagonów, z opcją na dodatkowych 20 pojazdów, które będą kursować jako wagony pierwszej i drugiej klasy. Dotychczasowa wartość zamówienia to 166 mln zł brutto, po jego zwiększeniu – będzie to 248 mln zł brutto. Trzecia umowa dotyczy modernizacji 40 wagonów COMBI, z opcją na dodatkowe 20. Po zwiększeniu zamówienia przez PKP Intercity jego wartość wzrosła z 208 mln zł brutto do 311 mln zł brutto.

Po skorzystaniu z prawa opcji łączna wartość planowanych inwestycji wynosi prawie 1,03 mld zł brutto i obejmie 245 wagonów. To element największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego wartego 7 miliardów złotych.

- Inwestycje mają na celu zapewnienie pasażerom wyższego komfortu podróżowania - stwierdził Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. - Rozszerzenie trzech umów zawartych w tym roku z Pesą oznacza, że nasi pasażerowie będą mogli skorzystać z łącznie aż 245 dodatkowych nowoczesnych i komfortowych wagonów. To ogromna liczba, te wagony będą mogły obsłużyć kilkadziesiąt pociągów.

Czas na modernizację wagonów - 30 miesięcy

Zgodnie z zawartymi umowami, Pesa jest zobowiązana do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umów. Natomiast kolejne 18 miesięcy obejmuje przeglądy wagonów na trzecim poziomie utrzymania.

- Dzięki temu zamówieniu Pesa stoi na dwóch mocnych torach, to budowa nowoczesnych pociągów i tramwajów oraz modernizacja taboru, by spełniał warunki jak na XXI wiek. Umowa zapewni jej stabilizację - podsumował bydgoski poseł Piotr Król z sejmowej komisji infrastruktury.

Anakonda '18: Ćwiczenia na Wiśle w naszym regionie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto