Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bydgoska Pesa i nowosądecki Newag będą jedną firmą? Idą razem do przetargu PKP Intercity

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Nieoficjalnie, ale coraz głośniej mówi się, że Pesa połączy się z Newagiem.
Nieoficjalnie, ale coraz głośniej mówi się, że Pesa połączy się z Newagiem. Tomasz Czachorowski
30 września firmy złożyły oświadczenie o wspólnym udziale w przetargu na dostawę dla PKP Intercity 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych.

Jak poinformował w swoim raporcie giełdowym Newag: "podjęcie przez strony decyzji w sprawie utworzenia konsorcjum wynika z faktu, że złożenie indywidualnych ofert obarczone byłoby istotnym ryzykiem niewykonania zamówienia ze względu na złożoność zamówienia, możliwości produkcyjne w kontekście terminu jego realizacji oraz inne zobowiązania kontraktowe obu firm.”

- Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły możemy razem zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który będzie konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich - powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.

Pesa i Newag to najwięksi polscy producenci taboru, którzy od lat z sukcesami dostarczają pojazdy szynowe klientom na rynku polskim i europejskim. Obie spółki produkują nowoczesny, innowacyjny tabor w oparciu o własne rozwiązania i projekty powstające w ich biurach konstrukcyjnych.

Pesa dostarczyła piętrusy dla Kolei Mazowieckich

Bydgoska firma, jako jedyny polski producent zaprojektowała i dostarczyła zestawy typu push pull, czyli piętrowe pojazdy pasażerskie składające się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych i lokomotywy elektrycznej. Piętrowe Pesa Sundeck są od 2016 roku eksploatowane przez Koleje Mazowieckie, zyskały bardzo dobre opinie zarówno pasażerów, jak i obsługi, osiągają również wysokie wskaźniki niezawodności.

Pesa wyprodukowała dla krajowych i zagranicznych przewoźników ponad 600 zespołów trakcyjnych, konsekwentnie rozwija rodzinę lokomotyw, właśnie rozpoczęła sprzedaż nowoczesnej lokomotywy dwunapędowej.

Newag jest liderem rynku lokomotyw w Polsce, produkowane przez spółkę lokomotywy Griffin i Dragon osiągają bardzo wysokie wskaźniki niezawodności i cieszą się uznaniem przewoźników. Griffin to pierwsza polska lokomotywa wielosystemowa dostosowana zarówno do krajowego systemu zasilania prądem stałym, jak i zmiennym. Do eksploatacji na rynkach europejskich przystosowana jest również 6-osiowa lokomotywa Dragon, przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Spółka dostarczyła do tej pory ponad 80 lokomotyw elektrycznych i ponad 200 pasażerski zespołów trakcyjnych

Powołanie konsorcjum i złożenie wspólnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ogłoszonym przez PKP Intercity oznacza, że zespoły obu firm w ramach dialogu technicznego rozpoczęły wspólne prace nad piętrowym pojazdem dedykowanym dla PKP Intercity.

Pesa i Newag razem?

Największym akcjonariuszem Newagu jest Zbigniew Jakubas, znany biznesmen i inwestor, miliarder z listy najbogatszych Polaków, z majątkiem wycenianym na 1,907 mld zł.

Nieoficjalnie, ale coraz głośniej mówi się, że Pesa połączy się z Newagiem. Paweł Borys, szef Polskiego Funduszu Rozwoju, mówił, gdy PFR przejmował Pesę, o konieczności konsolidacji firm z branży. Nieoficjalnie wiemy też, że był zaangażowany w tworzenie konsorcjum bydgoskiej i nowosądeckiej firmy.

Czekamy na potwierdzenie tej informacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto