Bydgoskie lotnisko w wersji całodobowej - samoloty będą lądować także w nocy [zdjęcia z wieży kontroli lotów]

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Informator Robert Sobiesiak na wieży kontroli lotów czuwa nad tym, by wszystkie starty i lądowania odbywały się bezpiecznie. Tomasz Czachorowski
Bydgoskie lotnisko uruchomiło własną służbę lotniskowej informacji powietrznej. Samoloty będą mogły lądować u nas także w nocy.

Port lotniczy Nasze lotnisko jest trzecim (na trzynaście) w naszym kraju z certyfikatem na system informacji powietrznej AFIS. Od 1 stycznia rusza na bydgoskim lotnisku system AFIS (służba lotniskowej informacji powietrznej). Dziś (17 października) pierwszym pasażerem, który wylądował dzięki systemowi był marszałek województwa Piotr Całbecki, który przyleciał z Torunia z pilotem Arkadiuszem Czaplą.

Jak działa AFIS dziennikarze mogli zobaczyć na wieży kontroli lotów, gdzie zwykle wstępu nie ma nikt.

Z niezrozumiałych dla laika komunikatów Robert Sobiesiak, informator lotniskowej służby informacji powietrznej, wyciągał i przekazywał ważne informacje pilotowi, który właśnie na lotnisku lądował.

Od 1 stycznia rusza na bydgoskim lotnisku system AFIS (służba lotniskowej informacji powietrznej).

Wieża wie wszystko

- Przekazuję informacje o drodze startowej , warunkach meteorologicznych i wskazuję, że nie ma ruchu w przestrzeni, więc nie napotka na drodze do lotniska żadnej przeszkody lotniczej. Pilot powiedział, przez jakie punkty naniesione na mapę będzie przelatywał. Statki powietrzne wlatują w naszą przestrzeń po wskazanych punktach, dzięki temu wiem, gdzie dokładnie znajduje się statek powietrzny. W każdym momencie znam jego pozycję , jego wysokość i wiem, jakie ma zamiary - mówi Robert Sobiesiak.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

- Mamy sytuację bardzo komfortową, właściwie port lotniczy w Bydgoszczy wraz z certyfikatem AFIS wszystkie najwyższe parametry w standardzie obsługi lotniczej na świecie. To powód do świętowania, bo oznacza to rozwój portu lotniczego - ocenił marszałek województwa Piotr Całbecki. - Pozostanie nam w przyszłości wydłużenie pasa startowego i zorganizowania połączenia kolejowego jako zaplecza dla cargo.

Lotnicze taxi

- To dobry prognostyk do rozwoju prywatnych, mniejszych linii. Przez to, że lotnisko działało tylko w określonych godzinach i nie miało możliwości obsługi w godzinach nocnych czy wczesnoporannych, nie mogły z niego korzystać np. tzw. taksówki powietrzne - wskazuje Łukasz Krupa, wiceprzewodniczący Sejmiku województwa. - Otwiera się furtka do wykorzystania pełniej całej infrastruktury lotniska.

Sami sobie radzimy

- Od 1 stycznia usługa MET będzie świadczona przez Port Lotniczy Bydgoszcz - teraz robi to Instytut Hydrologii i Gospodarki Wodnej - mówi Tomasz Moraczewski, prezes Portu Lotniczego Bydgoszcz. - Niezależność od PAŻP zwiększy nasze możliwości operacyjne , a także wpłynie pozytywnie na rozwój portu. Będziemy dane meteorologiczne przetwarzać w depeszę i przesyłać do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Z kolei służba informacji powietrznej (AFIS) informuje użytkowników, którzy wchodzą w przestrzeń lotniska o tym, jakie są warunki na lotnisku. Samoloty same się separują i bezpiecznie lądują.

Zbytnią skromność zarzucił włodarzom lotniska Tomasz Dunajski, prezes Szkoły Latania Grafprom Aviation.

- Czwarty rok działamy na tym lotnisku, a umowę podpisaliśmy na 20 lat. Ale nie wchodziliśmy tutaj bez przyczyny. To co było nam powiedziane na początku co sprawiło, że zainwestowaliśmy w budynek i całą infrastrukturę wokół (np. hangary) to proces, który ma odzwierciedlenie w planowaniu rozwoju portu lotniczego.

To może Cię zainteresować:

To właśnie w odnowionych, także dzięki unijnemu wsparciu nowoczesnych budynkach szkoły, znajdujących się na terenie lotniska, odbyła się konferencja prasowa. Prezes Dunajski z dumą prezentował osiągnięcia szkoły. Piloci, którzy szkolą się w Bydgoszczy mają nowoczesne zaplecze socjalne i odnowione pokoje, a także - co najważniejsze - nowoczesny sprzęt szkoleniowy i symulator, na którym mogą trenować. Prezes marzy, by zorganizować tu centrum symulatorów - a wtedy to linie lotnicze same będą zabiegać o to, by móc szkolić tu swoich pilotów.

- PLB jako pierwszy w Polsce dostał certyfikat EASA, czyli europejski. To długi proces, certyfikacji, a Bydgoszcz była pierwsza, nawet przed Okęciem. Port się rozwija i widać to krok po kroku. Teraz umożliwia nam funkcjonowanie całą dobę. Dziś wiemy, że za rok o tej potrze otrzymamy z ULC certyfikat przewoźnika lotniczego. Będziemy więc również czymś na kształt biznesowej taksówki. Gdybyśmy nie mieli możliwości latania przez całą dobę bylibyśmy skazani na porażkę w walce z konkurencją - uważa prezes.

Karambol w Bydgoszczy. Kierowca nissana szarżował i spowodow...

Znamy wyniki late poll: minimalna przewaga Andrzeja Dudy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3