Bydgoszcz czeka na S5 i S10. Jak przebiega budowa tras i kiedy nimi pojedziemy?

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
W budowie są nadal północne odcinki drogi S5 i Bydgoszcz – Szubin. Kierowcy mają nimi jechać do końca 2022 roku
W budowie są nadal północne odcinki drogi S5 i Bydgoszcz – Szubin. Kierowcy mają nimi jechać do końca 2022 roku GDDKiA
Udostępnij:
Za każdym razem, gdy kierowcy wybierają się w drogę z Bydgoszczy krajówką nr 5 na północ, rwą włosy z głowy – przed nim maszyny budowlane, duże i częste ograniczenia prędkości, objazdy… Kiedy wreszcie to się skończy i pojedziemy ekspresową „piątką”? - pytają.

Zobacz wideo: Targi pracy dla osób z niepełnosprawnościami w Bydgoszczy

Budowa ekspresowej S5, drugiej najważniejszej po autostradzie A1 drogi w województwie kujawsko – pomorskim, trwa na trzech odcinkach (pozostałe na południe od Szubina są już oddane). Według pierwotnych planów inwestycja miała się zakończyć już w 2019 r., ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wymówiła umowę włoskiej firmie Impresa Pizzarotti, która była głównym wykonawcą, zarzucając jej duże opóźnienia i zaległości wobec podwykonawców. Włosi żądali renegocjacji umowy i dopłaty.

„Zamiatanie” po Włochach

Opuszczony plac budowy, najdłuższą plażę Europy – jak nazwał ją w 2019 roku poseł PO Krzysztof Brejza (obecnie senator) – przekazano wreszcie (po przetargach i podpisaniu umów) wiosną 2020 roku innym wykonawcom.

- Utrudnienia na drodze krajowej numer pięć są czymś naturalnym, bowiem budowa trasy ekspresowej odbywa się bez wyłączania ruchu na krajówce. Musimy do tego przywyknąć, licząc też, że cała inwestycja zakończy się planowo, czyli do końca 2022 roku - ocenia Marek Gotowski, prezes bydgoskiej firmy budownictwa komunikacyjnego i przemysłowego „Gotowski”. - Owszem, można się zastanowić, czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby pozostawienie Włochów na tej budowie. Można było nieco skorygować ich żądania płacowe i roboty zapewne byłyby bardziej zaawansowane niż dziś. Teraz mamy więc kilkuletni poślizg, mija sześć lat od rozpisania pierwszego przetargu.

Między Nowymi Marzami a Bydgoszczą

Jak informuje bydgoski oddział GDDKiA, kontynuatorem prac na budowie 23-kilometrowego odcinka między Nowymi Marzami a Świeciem Południe jest Budimex. Ten fragment S5 połączy autostradę A1 z obwodnicą Świecia, która powstała dwie dekady temu i teraz zostanie włączona w ciąg S5 (po jej przebudowie).
Na koniec sierpnia, gdy dokonano ostatnich szacunków, postęp prac wynosił 46,7 proc., a ich finał przewiduje się w trzecim kwartale 2022 r.

Wykonawcą odcinka Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (22 km) jest konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Tu budowane są m.in. węzeł Gruczno i wiadukt na wysokości Niewieścina.
Na koniec sierpnia zaawansowanie kontraktu wyniosło 41,1 proc., a planowane zakończenie to trzeci kwartał 2022 r.

Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ

Wykonawcą tego odcinka (10 km) jest konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Na całej długości położono już nawierzchnię ścieralną, poza łącznikiem niedaleko węzła Bydgoszcz Błonie, gdzie konieczne były dodatkowe prace ziemne i badania archeologiczne. Zaawansowanie pod koniec sierpnia wyniosło 74 proc. i dzięki temu otwarcie drogi planowane jest na ostatni kwartał tego roku.

Trasa połączy też Grudziądz z Ostródą

GDDKiA robi już przymiarki do kontynuacji budowy S5, która ma zostać przedłużona o ok. 90 km od Nowych Marz, a dokładniej od węzła autostradowego A1 na południe od Grudziądza, do Ostródy.

Komisja przetargowa zakończyła prace nad oceną ofert złożonych w przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej. Najkorzystniejszą ofertę, z ceną 17 512 125,00 zł, zaproponowało konsorcjum TRAKT.

S10 Bydgoszcz - Toruń

Najbardziej wyczekiwaną inwestycją drogową po S5 w naszym regionie jest S10 na jej 50-kilometrowym odcinku między Bydgoszczą a Toruniem.

W przetargu na zaprojektowanie i budowę prawie 12-kilometrowego odcinka od węzła Toruń Zachód do Toruń Południe wpłynęło 12 ofert. Później wyłonieni zostaną wykonawcy trzech pozostałych odcinków łączących z Bydgoszczy z autostradą A1 w okolicach Torunia.

Proces powstawania drogi - krok po krokuGDDKiA

Od 100 do 116 miesięcy

Jak informuje GDDKiA - zakładając optymistyczny wariant, gdy nie ma odwołań od rozstrzygnięć przetargowych lub decyzji administracyjnych, a wykonawcy pracują sprawnie, to na przejście od pomysłu budowy danej drogi do jej zakończenia potrzeba minimum... 8 lat i 4 miesięcy (wariant ze STEŚ-R i realizacją w systemie projektuj - buduj).

Prowadząc inwestycję w systemie tradycyjnym, gdy wykonawca drogi zajmuje się tylko jej realizacją w terenie, na końcowy efekt czeka się dłużej – do 9 lat i 8 miesięcy. W obu przypadkach trzeba jeszcze uwzględnić co najmniej dwie przerwy zimowe, czyli dodatkowe 6 miesięcy. Odwołania firm od rozstrzygnięć przetargów wydłużają cały proces.

POLECAMY

Barki na Brdzie w centrum Bydgoszczy przy ul. Frankiego (teraz to ul. Stary Port)

Bydgoszcz - tak kiedyś wyglądało miasto. Poznajesz te ulice,...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie