Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz Główna w obiektywie aparatu. Zobaczcie piękne zdjęcia z Instagrama [08.02.2022]

Agnieszka Kasperek
Agnieszka Kasperek
W 2015 roku, po trwającym niemal rok remoncie i rozbudowie, dworzec Bydgoszcz Główna został oficjalnie otwarty. Budynek przeszedł dużą zmianę i stał się wdzięcznym obiektem do fotografowania. 

Zobaczcie, jak dworzec Bydgoszcz Główna prezentuje się na zdjęciach z Instagrama >>
W 2015 roku, po trwającym niemal rok remoncie i rozbudowie, dworzec Bydgoszcz Główna został oficjalnie otwarty. Budynek przeszedł dużą zmianę i stał się wdzięcznym obiektem do fotografowania. Zobaczcie, jak dworzec Bydgoszcz Główna prezentuje się na zdjęciach z Instagrama >>Dariusz Bloch
W 2015 roku, po trwającym niemal rok remoncie i rozbudowie, dworzec Bydgoszcz Główna został oficjalnie otwarty. Budynek przeszedł dużą zmianę i stał się wdzięcznym obiektem do fotografowania. Zobaczcie, jak dworzec Bydgoszcz Główna prezentuje się na zdjęciach z Instagrama.

Zobacz wideo: Wysokie mandaty dla kierowców na drodze S5 pod Bydgoszczą

od 16 lat

Dworzec Bydgoszcz Główna

Bydgoszcz Główna to jeden z największych dworców kolejowych w Polsce, a zarazem największy w woj. kujawsko-pomorskim. Według klasyfikacji PKP bydgoski dworzec ma najwyższą kategorię - Premium.

Pierwszy budynek dworca kolejowego w Bydgoszczy powstał w 1851, podczas budowy Pruskiej Kolei Wschodniej z Krzyża do Królewca.

Dworzec kolejowy Bydgoszcz Główna - rekonstrukcja pierwszego bydgoskiego terminala dworcowego z 1849 r.Pit1233 (licencja Creative Commons CC0 1.0 Uniwersalna Licencja Domeny Publicznej)

Pierwszą rozbudowę dworca zrealizowano w 1861, podczas budowy pruskiego odcinka Kolei Warszawsko-Bydgoskiej. Do istniejącego gmachu dobudowano wówczas masywne skrzydła zamkowe.

Kolejna rozbudowa miała miejsce w 1870 roku. Równolegle do starego budynku, u wylotu ul. Dworcowej, wybudowano klasyczny dworzec kolejowy, w którym zlokalizowano kasy biletowe, odprawę bagażu oraz wejścia do podziemnych przejść na poszczególne perony. Natomiast dotychczasowy gmach dworca zamieniono na poczekalnię, restaurację i pomieszczenia dla administracji Dyrekcji Kolei Wschodniej.
W roku 1888 dworzec połączono z centrum miasta linią tramwajową wzdłuż ulicy Dworcowej, początkowo o trakcji konnej, a od 1896 elektrycznej.

W 1910, po pożarze dworca, przystąpiono do jego odbudowy. Nowy budynek (budowę ukończono w 1015) był masywnym, prostopadłościennym gmachem z dachem namiotowym. W kubicznej wieży pośrodku dachu zlokalizowano duży zegar. Na placu przed dworcem nadal zachowano ozdobny zieleniec, który stanowił wizytówkę miasta dla przyjezdnych. W takiej formie budynek dworca przetrwał okres międzywojenny i II wojnę światową.

Ostatnią (do roku 2014) przebudowę dworca wykonano na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Usunięto wówczas stromy dach budynku wraz z wieżą zegarową oraz przeszklono elewację frontową. Wykonano również przejście podziemne do dworca pod ul. Zygmunta Augusta. W okresie powojennym zlikwidowano zieleniec przed dworcem, urządzając w jego miejscu parking dla samochodów i autobusów. W 2012 miejsca postojowe zostały przeniesione na nową pętlę przy ulicy Rycerskiej, a w ich miejscu poprowadzono tory nowej linii tramwajowej.

źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bydgoszcz_Główna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto