Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz. Miasto będzie stawiać parkingi dla hulajnóg? Drogowcy czekają na informacje od operatorów

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Bydgoscy drogowcy zamierzają tworzyć parkingi dla e-hulajnóg, których użytkowanie, a zwłaszcza porzucanie w różnych częściach Bydgoszczy zaczyna być uciążliwe. Wystąpili do operatorów jednośladów z pytaniem, gdzie hulajnóg jest najwięcej. Na zdjęciu: niedawny protest Bydgoskiego Ruchu Miejskiego przez UM Bydgoszczy.
Bydgoscy drogowcy zamierzają tworzyć parkingi dla e-hulajnóg, których użytkowanie, a zwłaszcza porzucanie w różnych częściach Bydgoszczy zaczyna być uciążliwe. Wystąpili do operatorów jednośladów z pytaniem, gdzie hulajnóg jest najwięcej. Na zdjęciu: niedawny protest Bydgoskiego Ruchu Miejskiego przez UM Bydgoszczy. Dariusz Bloch
Bydgoscy drogowcy prawdopodobnie zamierzają tworzyć parkingi dla e-hulajnóg, których użytkowanie, a zwłaszcza porzucanie w różnych częściach Bydgoszczy, zaczyna być uciążliwe. Wystąpili do operatorów jednośladów z pytaniem, gdzie hulajnóg jest najwięcej.

Zobacz wideo: Złodzieje specjalizujący się w kradzieżach Nissanów Qashqai zatrzymani

od 16 lat

O uciążliwości porzucanych praktycznie wszędzie na chodnikach, nieprzepisowo, hulajnóg elektrycznych bydgoszczanom nie trzeba przypominać. Tarasują chodniki, utrudniają przejście starszym osobom. Próba przestawienia jednośladu przez przypadkową osobę kończy się alarmem.

Hulajnogi nie są miejskie - to interes prywatnych operatorów. W Bydgoszczy nie ma dla hulajnóg parkingów, są jedynie ogólne zasady, jak jednoślady po zakończonej jeździe pozostawiać - jak najdalej od krawędzi jezdni.

Na problem zwracał uwagę Bydgoski Ruch Miejski podczas niedawnego wystąpienia pod bydgoskim Urzędem Miasta. Po proteście z BRM skontaktował się operator Bolt. - Decyzja o uregulowaniu parkowania tych hulajnóg leży po stronie właścicieli dróg, czyli w praktyce - miasta - mówił "Expressowi" Paweł Górny z BRM. - To nie chodzi tylko o to, żeby operator płacił 600 złotych za to, że mu się zabierze z ulicy porzucone hulajnogi. U nas Zarząd Dróg i Komunikacji Miejskiej czeka i chce edukować, co oczywiście jest ważne, ale nie wystarcza, bo problem narasta, zwłaszcza o tej porze roku.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz zarobki w swojej firmie?

Michał Sztybel, zastępca prezydenta Bydgoszczy, zadeklarował, że miasto jest otwarte na propozycje. No i ruch się zaczął.

- Wysłaliśmy pisma do wszystkich operatorów z prośbą o wskazanie miejsc, w których hulajnóg jest najwięcej. Gdy takie miejsca otrzymamy będziemy podejmować dalsze działania - stwierdza Tomasz Okoński, rzecznik zarządu Dróg miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Drogowcy myślą o stworzeniu parkingów dla e-hulajnóg na wzór tych dla rowerów miejskich. Problem polega tylko na tym, żeby znaleźć odpowiednie miejsca, takie, które nie utrudniają ruchu pieszym. Dlatego ZDMiKP chce dane, gdzie hulajnóg jest najwięcej.

Z e-hulajnogami porządek robią inne polskie miasta. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie wyznacza strefy do parkowania jednośladów. Docelowo będzie ich 250. Podobnie już jest w Gdańsku, gdzie w porozumieniach z operatorem ustalono, że użytkownik pojazdu, który odbierze go spoza parkingu i odstawi na wyznaczone miejsce dostanie premię. W Gdańsku wyznaczono 135 parkingów dla hulajnóg. Z kolei w Tychach tamtejszy Miejski Zarząd Ulic i Mostów boryka się z problemem rzucanie hulajnóg byle gdzie od 2020 roku. na razie wysyła do firm pisma o "charakterze porządkującym".

Od 31 sierpnia ubiegłego roku strażnicy straży gminnych mogą kontrolować użytkowników hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu drogowego oraz urządzeń wspomagających ruch. Strażnicy zyskali uprawnienia do nakładania mandatów za wykroczenia, który brzmi "kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany".

Wątpliwość budzi przekraczanie "prędkości zbliżonej do prędkości pieszych". Zdaniem MSWiA, wykroczenie jest łatwe do oceny, bo widać, kiedy użytkownik e-hulajnogi wyprzedza pieszych lub manewruje między nimi.

Oto, kogo kamerka samochodu Google przyłapała w Bydgoszczy na rowerze. Znajdziecie się? Może ktoś znajomy? Zobacz zdjęcia >>>

Przyłapani w Bydgoszczy na rowerach. Samochodzik Google Stre...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto