Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz. Umowa na naprawę mostu Uniwersyteckiego podpisana. Prace będą kosztować blisko 6,5 mln złotych i potrwają 180 dni

OPRAC.:
Agnieszka Kasperek
Agnieszka Kasperek
Podpisano umowę na naprawę mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy. Prace mają potrwać 180 dni
Podpisano umowę na naprawę mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy. Prace mają potrwać 180 dni UM Bydgoszcz
W piątek (30 lipca) Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej podpisał umowę na naprawę zakotwień want w moście Uniwersyteckim w Bydgoszczy. Prace kosztować będą 6,3 mln zł. Wykona je w 180 dni bydgoska firma „Kormost”. Jej oferta przez miesiąc była szczegółowo badana m.in. przez Krajową Izbę Odwoławczą po wniesieniu odwołania. Niezależny organ potwierdził prawidłowy przebieg przetargu i wybór wykonawcy.

Zobacz wideo: Polska europejskim liderem w produkcji malin

Naprawa mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy

Przypomnijmy, 29 stycznia tego roku ujawniona została wada konstrukcyjna wynikająca najprawdopodobniej z błędnego projektu, który został wykonany w latach 2008-2010. Wyłączenie mostu Uniwersyteckiego z użytkowania do czasu naprawy zalecili niezależni eksperci z branży mostowej. Decyzję za zasadną uznał również nadzór budowlany. ZDMiKP jako zarządca obiektu niezwłocznie zabezpieczył obiekt oraz wszystkie dokumenty, które mogą być pomocne w ustaleniu przyczyn awarii. Zawiadomiono w tej sprawie również Prokuraturę wskazując jako prawdopodobną przyczynę awarii błąd projektowy. Ostateczne ustalenia śledczych będą podstawą do przyszłych roszczeń odszkodowawczych.

Bezpośrednio po zamknięciu mostu zlecono w trybie awaryjnym prace związane z zabezpieczeniem konstrukcji mostowej poprzez podparcie całej konstrukcji specjalnymi podporami.

Przetarg na naprawę mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy

Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone 15 kwietnia br. Z końcem maja otwarte zostały oferty firm zainteresowanych wykonaniem prac. Najkorzystniejszą ofertę złożyła bydgoska firma „Kormost”, która zadeklarowała wykonanie prac naprawczych za kwotę 6,3 mln zł oraz zachowanie terminu prac do 180 dni od dnia podpisania umowy. Odwołanie konkurencyjnej firmy, które trafiło do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wstrzymało na miesiąc zawarcie umowy z wybranym wykonawcą. Niezależny organ po wnikliwej ocenie postępowania w swoim wyroku w całości odrzucił odwołanie, co otworzyło drogę do podpisania umowy na naprawę przeprawy mostowej.

- Wiemy jak bardzo bydgoszczanie czekają na przywrócenie do ruchu tego obiektu – podkreśla p.o. Dyrektora ZDMiKP Wojciech Nalazek – Dla nas to również absolutny priorytet. Dlatego jeszcze przed przetargiem prowadziliśmy wiele analiz w gronie eksperckim w celu jak najlepszego przygotowania się do naprawy oraz skrócenia czasu jej realizacji. Równocześnie przygotowywaliśmy materiały przetargowe, aby pozyskać wykonawcę prac. Mimo naszych starań, w tym jak najszybszego wyboru wykonawcy ostateczne zawarcie umowy z firmą „Kormost” opóźniło się z przyczyn od nas niezależnych poprzez odwołanie do KIO jednego z Wykonawców. Jak się okazało było ono nieuzasadnione i zostało w całości oddalone przez niezależny organ jakim jest Krajowa Izba Odwoławcza. Niestety trzeba mieć świadomość, że jako bydgoszczanie straciliśmy przez to miesiąc, w którym mogła być już realizowana naprawa. Po podpisaniu umowy będziemy mobilizować wykonawcę do bardzo dynamicznego działania na etapie projektowo-realizacyjnym, by most Uniwersytecki nadal pełnił funkcje dla których powstał, a mieszkańcy mieli pewność że będą korzystali z obiektu gwarantującego pełne bezpieczeństwo.

Projekt, naprawa, próby pod okiem ekspertów

Prace naprawcze składają się z trzech zasadniczych etapów:

  • prace projektowe,
  • prace naprawcze realizowane w terenie,
  • próbne obciążenia po naprawie, uzyskanie odpowiednich dokumentów i pozwoleń.

Po zakończeniu etapu trzeciego nastąpi oddanie obiektu do ponownego użytku. Prace projektowe według zapewnień wykonawcy rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu umowy. Wykonawca będzie musiał w pierwszej kolejności opracować odpowiednią dokumentację techniczną naprawy, uzgodnić ją z ZDMiKP oraz ekspertem Miasta, po dopełnieniu tych formalności nastąpią działania terenowe związane z rzeczywistą naprawą, a w dalszej kolejności prace badawcze skuteczności przeprowadzonej naprawy zmierzające do ponownego otwarcia mostu. Prace naprawcze będą prowadzone sprawniej dzięki zrealizowanym już wcześniej podparciom konstrukcji (w ramach zabezpieczenia obiektu).

Naprawa bardzo skomplikowana

Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty, będzie bardzo skomplikowana, bowiem prace będą prowadzone przy częściowo odprężonych linach. Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, będzie powodowało dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe, dlatego wykonawca będzie realizował prace w specjalnym reżimie technologicznym. Z pewnością odprężenie want tj. ich poluzowanie wpłynie na bezpieczeństwo prowadzenia prac naprawczych. Po zakończeniu naprawy mocowań wanty ponownie zostaną napięte do wymaganych parametrów.

Podczas zaplanowanych prac naprawczych mostu wykonawca zoptymalizuje również do obecnych standardów system monitoringu obiektu oraz dokona niezbędnych prac w rejonie podpór skrajnych od strony Dworca PKS-u (w zakresie łożyska mostu).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto