Bydgoszcz. Wiadukty Warszawskie grożą zawaleniem? Fachowiec: Stan wiaduktów jest tragiczny. ZDMiKP: To fake news [galeria, wideo]

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Stan wiaduktów jest kiepski, ale nie zagraża bezpieczeństwu - zapewnia ZDMiKP w Bydgoszczy. Arkadiusz Wojtasiewicz
Stan bydgoskich Wiaduktów Warszawskich jest zły, ale nie na tyle, by groziły zawaleniem. Informacje o niebezpieczeństwie to specjalnie rozpowszechniane fake newsy, takie przekonanie narasta w ZDMiKP.

Zobacz wideo: Fatalny stan Wiaduktów Warszawskich w Bydgoszczy.

- Stan Wiaduktów Warszawskich jest po prostu tragiczny. Zamknięcie pasa ruchu w każda stronę tylko opóźnia to, co nieuniknione – czyli ich zamknięcie. Wielu moich znajomych z branży po prostu już przez wiadukty nie jeździ, bo się boi. Ja też wolę nadłożyć drogi i jechać przez ul. Pod Skarpą. I tak jestem szybciej w centrum, niż gdybym czekał na szlabanie przy ul. Inwalidów - twierdzi nasz czytelnik, fachowiec z branży budowlanej.

- Ostrzegam wszystkich, którzy przechodzą pod wiaduktami. Wykruszają się z nich elementy betonu, spadają na trawę, chodnik i jezdnię. Wystarczy wejść pod wiadukt by zobaczyć, że z góry co chwila coś spada, wystarczy że jakiś cięższy pojazd przejedzie nad nami – alarmuje kolejny Czytelnik.

Ewentualne zamknięcie wiaduktów to nie problem „tylko” kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców Fordonu. Ulica Fordońska i wiadukty to również szlak tranzytowy dla aut poruszających się drogą krajową nr 80.

Wiaduktowe fake newsy

- Wokół wiaduktów narosło wiele nieporozumień i fake newsów. Ktoś celowo rozpuszcza takie plotki, tylko po co? - mówi nam pracownik ZDMiKP. - Jak można mówić, że wiadukty mogą się zawalić? Na jakiej podstawie ktoś wygłasza takie głupoty, wykonał jakieś analizy techniczne czy co? Przecież gdyby było jakiekolwiek zagrożenie nikt nie podpisałby kwitów, że trasą można jeździć, bo nikt nie chcę iść do kryminału na ćwierć wieku.

- Ściśle kontrolujemy obiekt i nie stwierdzono aby cokolwiek pod spodem z niego „spadało” na trawę czy jezdnię – zapewnia Tomasz koński, rzecznik ZDMiKP. - W związku z tym, że kierowcy wybrali trasy alternatywne, wprowadziliśmy zmiany w ustawieniu sygnalizacji świetlnej u zbiegu ulic Fordońskiej i Kamiennej a na drogach mamy mniejszy ruch spowodowany ograniczeniami epidemiologicznymi, ruch pojazdów na wiaduktach odbywa się w miarę płynnie.

Kierownik budowy już nie żyje

Stan wiaduktów jest fatalny, bo wykonano je w technologii, która na dłuższą metę po prostu się nie sprawdziła. Mieszkańcy pamiętają jednak, że przy okazji ich modernizacji, kosztującej budżet 20 milionów złotych, mówiono o tym, że przez kolejne trzydzieści lat będzie można po nich jeździć bez problemu. Nie minęła nawet połowa tego okresu, a problemy wróciły i to ze zdwojoną siłą.

- Nie było nas od dłuższego czasu w firmie, ale nie zauważyłem, by były jakieś próby kontaktu ze strony ZDMiKP w Bydgoszczy – mówi Hanka Świderska, współwłaścicielka firmy Inpro-Bud z Poznania, która w 2007 wygrała przetarg na prace naprawcze na Wiaduktach Warszawskich. Dla poznańskiej spółki sprawa wiaduktów jest już dawno zakończona.

- W tamtych czasach nigdy nie wpisywało się w specyfikacji zamówienia gwarancji na 30 lat, nie robi się tego także dziś. Maksymalne zakresy, jakie pojawiały się w zapisach dotyczyły okresu 84 miesięcy. Nie jestem w stanie teraz sprawdzić, jakie zapisy były w umowie z ZDMiKP. Nie jestem też w stanie pomoc w sprawie zakresu prac i problemów, jakie napotkaliśmy przy remoncie. Kierownik, który był odpowiedzialny za tamto zadanie już nie żyje – mówi Hanka Świderska.

- Gwarancja na prace wyniosła kilka lat. Gdy mówiono o 30 latach użytkowania wiaduktów użyto sformułowania potocznego, określającego nie umowne zapisy gwarancyjne, a trwałość techniczna przeprawy – tłumaczy Tomasz Okoński i potwierdza, że standardowa gwarancja na obiekty mostowe wynosi około 5 lat.

Może czas otworzyć torowisko?

Wydział Zarządzania Kryzysowego bydgoskiego ratusza ma za zadanie opracować strategię na wypadek wszystkich niespodziewanych sytuacji, które mogą zdarzyć się w mieście. Jest więc i opracowany plan na wypadek zamknięcia Wiaduktów Warszawskich.

- Jeszcze przed budową kaskady plan zakładał puszczenie ruchu trasą od strony ul. Przemysłowej, a także ul. Inwalidów. Obecnie możliwe jest udostępnienie dla ruchu kołowego torowiska na trasie tramwaju do Fordonu – informuje Adam Dudziak, dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego bydgoskiego ratusza. - Wszystkie nowe torowiska na mostach i wiaduktach są przystosowane do ruchu kołowego. Tak jest również na ul. Kujawskiej, a także na moście między ul. Dworcową a rondem Grunwaldzkim - torowiskiem w razie potrzeby mogą poruszać się np. służby ratunkowe

Wiadukt z torowiskiem na trasie tramwaju do Fordonu zaopatrzony jest w sygnalizację świetlną organizacja ruchu w tym miejscu nie nastręczałaby wielkich trudności. Wiązałaby się jednak z opóźnieniami w ruchu tramwajów. Obecnie to najpewniejszy i – patrząc na korki na ul. Fordońskiej – najszybszy sposób dotarcia do centrum miasta.

Podpory zabezpieczające wystarczą?

- W przyszłym tygodniu zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót, który postawi pod obiektem podpory (rusztowania). Pierwsza została już zamontowana w dniu wprowadzenia zwężeń. Kiedy wszystkie pozostałe podpory będą gotowe (pierwsza połowa przyszłego roku), będzie można przeanalizować i sprawdzić, jak wpłynęły na całą konstrukcję. Jeśli tylko wyniki tych badań pozwolą, dopiero wtedy ruch będzie mógł być przywrócony - wyjaśnia Tomasz Okoński.

ZDMiKP podkreśla, że wcześniejszy remont został wykonany na podstawie posiadanej dokumentacji i wymaganych w tamtym okresie zaleceń naprawczych. Roboty remontowe zostały wtedy wykonane zgodnie z dokumentacją projektową i należytą starannością oraz były nadzorowane przez bardzo doświadczonego inspektora nadzoru.

Mostowe problemy miasta

Niestety, Wiadukty Warszawskie to tylko jeden z drogowych problemów z jakim zmierzyć musi się miasto. Kolejny to stan mostu Uniwersyteckiego. Dziś wiadomo już, że uszkodzony jest system monitorowania stanu technicznego lin podwieszających przęsło, wykryto także anomalie w węzłach mocujących. Most jest jednak na gwarancji, jest więc szansa na wykonanie prac w jej ramach. W kolejce na modernizację czeka również kolejny wiadukt, północny na Wojska Polskiego. podobnie jak Wiadukty Warszawskie pochodzi z lat 70-tych ubiegłego wieku ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Egzamin na prawo jazdy w Bydgoszczy. W których szkołach jest...

Co w Polsce drożeje najszybciej?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie