Bydgoszcz. Wykonawcy chcą astronomicznych kwot za remont bulwarów nad Brdą. Skąd wziąć pieniądze?

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
W lipcu rozpoczęła się modernizacja odcinka bulwarów pomiędzy mostem Bernardyńskim, a ul. Uroczą.
W lipcu rozpoczęła się modernizacja odcinka bulwarów pomiędzy mostem Bernardyńskim, a ul. Uroczą. Tomasz Czachorowski
Udostępnij:
Zdaniem Ratusza realizacja kolejnego odcinka bulwarów nad Brdą, na którą pozyskano środki z Programu Inwestycji Strategicznych, jest zagrożona. Kwoty ofert w przetargu znacznie przekroczyły zakładane wydatki.

Modernizacja nabrzeży Brdy była projektem, który w ubiegłorocznym głosowaniu na najważniejsze miejskie inwestycje bydgoszczanie wskazywali najczęściej. Oferty na rewitalizację 1,5 km odcinka obejmującą przebudowę umocnień, zagospodarowanie terenu nadrzecznego rzeki z towarzyszącą infrastrukturą można było składać do połowy lipca. Zainteresowanie realizacją zadania wyraziły trzy firmy. Problem polega na tym, że oferty są znacznie wyższe niż kwota, jaką planowano wydać.

Środki na wykonanie inwestycji Bydgoszcz otrzymała w pierwszej edycji programu „Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych”. Miastu przyznano 29,97 mln zł. Najtańszą ofertę przedstawiła firma Sorted, która wyceniła zadanie na 62,976 mln zł. Kormost, który jest w trakcie odnawiania ok. 300 m odcinka bulwarów w okolicy mostu Bernardyńskiego, za kolejne prace oczekiwałby 96,555 mln zł. Jeszcze drożej inwestycję wycenił Strabag – na kwotę 111,809 mln zł.

Apel o zmiany

Zdaniem miasta są dwie przyczyny, dla których oferty są dużo wyższe niż zakładano. To drożyzna – najwyższa inflacja od 25 lat, a także szkodliwe zapisy programu. W jego regulaminie mowa o możliwości płatności wykonawcy raz na 12 miesięcy.

– W miejskich inwestycjach, realizowanych ze środków budżetu miasta, płatności realizowane są co miesiąc, po to, aby nie powstawał koszt kredytowania. Każdy wykonawca musi uwzględnić finansowanie takiej inwestycji przez 12 miesięcy (wynagrodzenie pracowników, podwykonawców czy materiały budowlane) zanim otrzyma pierwszą płatność. Proponujemy zmienić to na zasadę miesięcznych płatności, aby nie było dodatkowych kosztów – wyjaśniał Michał Sztybel zastępca prezydenta Bydgoszczy.

Pismo w tej sprawie w piątek 22 lipca prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski przesłał do premiera Mateusza Morawieckiego. Dodatkowo miasto zaapelowało, aby w programie była możliwość wydłużenia postępowań przetargowych z 9 do 12 miesięcy oraz opcja zmiany zakresu inwestycji w stosunku do pierwotnego, aby dostosować go do przyznanych środków.

– Chcemy, aby samorządy miały możliwość powtórzenia postępowań przetargowych według już zmienionych zasad programu – stwierdził Michał Sztybel. W obecnej sytuacji, jeśli postępowanie zostanie umorzone, pieniądze na inwestycję przepadną. Miasto liczy na szybką reakcję, bo w połowie sierpnia mija termin możliwości na ogłoszenie postępowań przetargowych.

Szansą na zmniejszenie cen jest jeszcze aukcja elektroniczna (najpewniej odbędzie się 1 sierpnia). Wezmą w niej udział trzy firmy, które złożyły wcześniej propozycje w przetargu. Choć zaproponowane kwoty mogą być niższe, trudno spodziewać się, żeby zbliżyły się do planowanych wydatków.

Taki był plan

Inwestycja dotyczy odcinka od ul. Krakowskiej do okolic mostu Kazimierza Wielkiego – łącznie długość 1650 metrów. Zakres robót obejmie m.in. przebudowę nabrzeża, wymianę nawierzchni istniejących ścieżek dla pieszych i budowę asfaltowej drogi rowerowej. Na wybranych odcinkach przewidziano miejsca do cumowania łodzi, tarasy widokowe czy schody terenowe.

Zadanie ma zostać zrealizowane w trybie „zaprojektuj i buduj”. Ten sam wykonawca najpierw ma zdobyć niezbędne pozwolenia, a następnie od razu przystąpić do prac budowlanych. Realizacja całego przedsięwzięcia po podpisaniu umowy według planu zajmie około 30 miesięcy. Do zamówienia włączono również rewitalizację Wyspy św. Barbary.

Pierwszy odcinek w budowie

W lipcu rozpoczęła się modernizacja odcinka bulwarów pomiędzy mostem Bernardyńskim, a ul. Uroczą. Mają tam powstać nowe chodniki, drogi rowerowe i miejsce do cumowania łodzi. Wykonawca rozpoczął inwestycje od prac rozbiórkowych.

Usuwane są stare uszkodzone betonowe płyty, które do tej pory zabezpieczały północny brzeg rzeki. Nowe umocnienie zostanie zrealizowane jako częściowo skarpowe, a częściowo pionowe w postaci stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej żelbetowym oczepem. Pozwoli to wygospodarować dodatkową przestrzeń na trakt dla pieszych i drogę rowerową – informował ratusz.

Przy dawnej przystani wioślarskiej zaprojektowano nową, szerszą kładkę. Wszystkie prace na pierwszym odcinku mają zakończyć się za około pół roku. Koszt inwestycji to ponad 8 mln zł. Na zadanie miasto pozyskało dofinansowanie środkami unijnymi z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości ponad 4,7 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie