Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz. Zobacz postęp prac przy inwestycji na Fordońskiej. Opóźnienie jest coraz większe [zdjęcia]

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
W połowie tego miesiąca nadal nie wiadomo, kiedy samochody pojadą północną stroną ulicy, a prace przeniosą się na południową jezdnię.
W połowie tego miesiąca nadal nie wiadomo, kiedy samochody pojadą północną stroną ulicy, a prace przeniosą się na południową jezdnię. Dariusz Bloch
Kolejne tygodnie mijają, a nadal nie wiadomo, kiedy ruch na ul. Fordońskiej przełożony zostanie z jezdni północnej na południową, a kierowcy powrócą na ul. Łęczycką.

Zobacz wideo: Otwarcie Centrum Obsługi Gotówki Poczty Polskiej w Bydgoszczy

od 16 lat

W ramach budowy nowych mostów nad Brdą, od ponad roku trwają prace na północnej jezdni ul. Fordońskiej. Na początku planowano, że zostaną zakończone w czerwcu 2022 roku. Termin dwukrotnie przesuwano – najpierw na koniec sierpnia, a następnie do 30 września.

Pod koniec sierpnia niespodziewanie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłosił, że w połowie września ta trasa zostanie udostępniona kierowcom wraz z ulicą Łęczycką. Później okazało się jednak, że to się nie uda i planowaną zmianę ruchu przełożono na październik.

W połowie tego miesiąca nadal nie wiadomo, kiedy samochody pojadą północną stroną ulicy, a prace przeniosą się na południową jezdnię. – O udostępnieniu Fordońskiej będziemy informować. Decyzja w tej kwestii leży po stronie wykonawcy – przekazał nam 7 października Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP. O terminie zakończenia prac można było dowiedzieć się wcześniej ze strony drogowców. Po 30 września prace na Fordońskiej zniknęły jednak z wykazu utrudnień drogowych.

Oba mieszkania - jedno w centrum, drugie na bartodziejach, są na sprzedaż po 2 mln zł. Które byście wybrali? Zobaczcie zdjęcia >>>

2 mln zł za mieszkanie w Bydgoszczy! Te dwa są teraz na sprz...

Przesłaliśmy pytania w sprawie opóźnienia inwestycji i planowanego terminu przełożenia ruchu na Fordońskiej do spółki Trakcja, wykonawcy zadania. Do czasu zamknięcia wydania nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Pierwotnie roboty na południowej jezdni Fordońskiej miały zacząć się w lipcu 2022 roku i zakończyć po pół roku, przed początkiem 2023 r. Ten scenariusz, przy minimum 3,5 miesiąca opóźnienia, nie jest aktualny.

Największy ruch przy inwestycji widoczny jest w obrębie mostów i torów tramwajowych na Fordońskiej. Połączono już montowane po obu stronach Brdy elementy przeprawy, którą będą jeździły tramwaje. Dzięki puszczeniu przez nią ruchu do i z zajezdni, możliwe będzie wykonanie prac przy węźle Perłowa. Mniej zaawansowane są roboty przy drugim moście, którym będą podróżowali kierowcy aut, ale jego udostępnienie planowane jest później.

Pod koniec września pojazdy komunikacji miejskiej zaczęły korzystać z torów po północnej stronie ul. Fordońskiej, a robotnicy przystąpili do rozbiórki południowej jezdni. Bydgoszczanie tych zmian właściwie nie odczuli. Komfort jazdy ul. Fordońską nie uległ poprawie – wciąż w godzinach szczytu i nie tylko tworzą się tam duże korki. Autobusy komunikacji miejskiej nadal kursują objazdem przez ul. Fordońską.

Końca nie widać

Mieszkańcy czekają na przełożenie ruchu na Fordońskiej, a sytuacja na miejscu, choćby stan nawierzchni, nie wskazuje na to, aby miało to nastąpić w najbliższych dniach. Trwają roboty na wjeździe na ul. Łęczycką, choć obecnie bardziej przypomina ona magazyn kostki brukowej. Powoli kształtów nabiera tam nowa zatoka autobusowa. Równocześnie trwają prace związane z układaniem chodnika przy ul. Fordońskiej.

Z wrześniowej sesji rady miasta, na której o stanie prac przy miejskich projektach drogowych opowiadał Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy, wiadomo, że wykonano do tej pory 35% zaplanowanych prac. Pierwotny termin zakończenia inwestycji to lipiec 2023 roku. Zadanie jest dofinansowane ze środków unijnych i musi być zakończone oraz rozliczone do końca 2023 r.

Zastępca prezydenta podczas sesji przekazał, że w czerwcu podpisano aneks do umowy zwiększający dofinansowanie o 25 mln zł. Łączne nakłady na całą inwestycję to 166 mln zł. Budowa dwóch nowych przepraw przy moście Kazimierza Wielkiego to obecnie największy projekt inwestycyjny realizowany w Bydgoszczy.

Inne komplikacje

W drugiej połowie września rozpoczęła się budowa wiaduktu w ciągu ul. Armii Krajowej. W poniedziałek 17 października zamknięty zostanie przejazd pod obiektem i tym samym dojazd do ul. Modrzewiowej.

Obecnie ruch pojazdów prowadzony jest dwukierunkowo sąsiednim wiaduktem, co pozwala na prowadzenie prac rozbiórkowych istniejącego obiektu nad torami kolejowymi. Według pierwszych zapowiedzi te miały rozpocząć się na przełomie sierpnia i września, ale ostatecznie ruszyły w drugiej połowie poprzedniego miesiąca.

Trwa głosowanie...

Jakie kwiaty lubisz dostawać w prezencie?

Dodatkową komplikacją podczas inwestycji mogą być roboty prowadzone nad torami – jak poinformował ZDMiKP, spółka PKP PLK zaostrzyła warunki i tzw. wyłączenia kolejowe będą krótsze niż zapowiadano. – Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót, prace budowlane potrwają około roku – przekazali drogowcy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto