Ciasne manewry

Mirosław Tomacki
Skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi z ul. Dworcową jest skrzyżowaniem o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi, a przy wyłączonej sygnalizacji lub żółtym sygnale ostrzegawczym, z drogą posiadającą pierwszeństwo przejazdu ? ...

Skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi z ul. Dworcową jest skrzyżowaniem o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi, a przy wyłączonej sygnalizacji lub żółtym sygnale ostrzegawczym, z drogą posiadającą pierwszeństwo przejazdu ? ul. Królowej Jadwigi. Skrzyżowanie położone jest w centrum miasta w bliskiej odległości od dworca PKP. W godzinach szczytu kolejka oczekujących pojazdów sięga często ul. Zygmunta Augusta. Zniecierpliwieni kierowcy na wszelkie możliwe sposoby próbują ominąć oczekujące pojazdy i przejechać to skrzyżowanie ryzykując niedozwolone manewry.

Trzy pasy na ul. Dworcowej

Jadąc od dworca PKP w kierunku ul. Królowej Jadwigi, za skrzyżowaniem z ul. Sobieskiego wyznaczone są znakami pionowymi F-10 ("kierunki na pasach ruchu?) trzy pasy ruchu. Ta organizacja podyktowana została nietypową szerokością jezdni ul. Dworcowej. Brakuje 1,5 metra, aby na tym wlocie można było wyznaczyć cztery pasy ruchu. Część kierowców jednak nie przejmuje się znakami i przed skrzyżowaniem ustawia się tak, że tworzy cztery, a nawet pięć rzędów pojazdów. Niemal regułą jest, że skręty w lewo i w prawo kierowcy wykonują z dwóch pasów ruchu. Jest to łamanie podstawowych przepisów i tylko dlatego, że ruch pojazdów odbywa się przy niewielkiej prędkości, nie dochodzi do poważnych zdarzeń drogowych. Drobne stłuczki, przytarcia czy najechania na tył poprzedzającego pojazdu są tu stosunkowo częste.

Prawo buszu czy prawo drogowe?

Wielokrotnie obserwowaliśmy zachowania kierowców. U części z nich emocje biorą górę nad rozsądkiem, gdy cierpliwie w długiej kolejce odstali swoje, a widzą innych łamiących przepisy, którzy na siłę wpychają się przed nich. Do takich zachowań dochodzi przy wjeździe w ul. Królowej Jadwigi. Okazuje się, że podczas skrętu w prawo z ul. Dworcowej w ul. Królowej Jadwigi zwycięża większy i silniejszy. Przestrzegający przepisów ruchu drogowego kierowcy pozostają w tych rozgrywkach przegrani.

Przypominamy zatem, że skręt w prawo z ul. Dworcowej można wykonać tylko z prawego pasa ruchu. Mogą do tej zasady nie stosować się kierowcy autobusów lub innych samochodów o większych wymiarach i jechać od środka jezdni. Jednak w chwili skręcenia w ul. Królowej Jadwigi muszą przepuścić jadących prawidłowo (pojazdy w pozycji 4 i B).

Jeżeli jednak pojazdem w pozycji B jest samochód osobowy, to kierowca ten popełnia wykroczenie. Pamiętać jednak należy, że w wypadku kolizji pomiędzy pojazdami 3 i B będącymi w ruchu, winnym z reguły zostanie kierowca pojazdu 3. Kierowca pojazdu B może co najwyżej zostać ukaranym za wykonywanie skrętu od środka jezdni jednokierunkowej.

Pierwszeństwo skręcającego

Inaczej jest podczas skrętu w lewo z ul. Dworcowej. Prawidłowo jadą kierowcy pojazdów w pozycji 1 i 2. Jednak przy wjeździe w ul. Fredry na obydwa pasy ruchu pierwszeństwo ma kierowca pojazdu 2. Pojazdem 1 można równocześnie wjeżdżać w ul. Fredry pod warunkiem, że jego tor jazdy nie przecina się z torem jazy pojazdu 2. Taka sytuacja jest tutaj najczęściej i wtedy pojazd 1 zajmuje lewy pas, a pojazd 2 prawy pas na ul.

Fredry. Natomiast kierowca pojazdu w pozycji A łamie zasady ruchu drogowego. Zaobserwowaliśmy, że kierowcy ustawiają się w pozycji pojazdu A nawet wówczas, gdy przy lewej krawędzi jezdni nie ma żadnego samochodu.

Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie