Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Coraz bliżej do drogi ekspresowej S1 z obwodnicą Oświęcimia

Bogusław Kwiecień
Po ponad roku wydana została w końcu decyzja środowiskowa dla tej ważnej inwestycji. Jest szansa, że budowa ruszy w 2020 r.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję środowiskową dla budowy brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 od Mysłowic do węzła Suchy Potok wraz z obwodnicą Oświęcimia.

To stwarza szansę, że budowa tej ważnej dla ziemi oświęcimskiej inwestycji będzie mogła rozpocząć się w 2020 r.

Sprawa wydania decyzji ciągnęła się ponad rok. RDOŚ wyznaczał kolejne terminy zasypując setkami pytań Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, który jest odpowiedzialny za budowę tej trasy.

– Uzyskanie decyzji środowiskowej to ważny krok. Z reguły w przypadku nowych dróg stanowi duży problem – podkreśla Marek Prusak, specjalista ds. komunikacji społecznej w katowickiej GDDKiA.

Przypomina, że w tym przypadku ostateczny przebieg drogi, który był do przyjęcia dla mieszkańców, górników, ekologów oraz Muzeum Auschwitz-Birkenau udało się ustalić dopiero po wieloletnich negocjacjach dotyczących różnych wariantów. Pierwsze spotkania odbyły się w 2006 r.

– Teraz będzie można wreszcie przystąpić do przygotowania następnych etapów realizacji tej inwestycji – dodaje Prusak.
Jak mówił niedawno w Oświęcimiu Tomasz Kałwa, reprezentujący GDDKiA, szybkie uzyskanie decyzji środowiskowej jest warunkiem, by w 2018 r. można było ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Z przedstawionego przez niego planu wynikało, że budowa brakującego odcinka drogi S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia będzie mogła w takim przypadku rozpocząć się w 2020 roku , a zakończyć w 2022 r.

Nie powinno być problemów z finansowaniem inwestycji. Trasa jest co prawda wpisana na bardzo długą listę Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023, ale w pierwszej kolejności pod uwagę będą brane projekty, które posiadają niezbędne uzgodnienia i dokumentację.

Szacuje się, że budowa drogi wraz z obwodnicą Oświęcimia ma kosztować 3,8 mld zł.

– O tej trasie mówi się od dawna. Dotąd wszystko kończyło się na dyskusjach i kolejnych wariantach. Może tym razem rzeczywiście ta inwestycja będzie mogła ruszyć z miejsca – ma nadzieję Maciej Palka, mieszkaniec Oświęcimia.

Razem z budowaną właśnie północno-wschodnią obwodnicą Oświęcimia odciążą miasto z ruchu tranzytowego, szczególnie drogi: krajową nr 44 i wojewódzką 933. Wtedy w mieście będą cztery mosty. Na razie są tylko dwa.

Obwodnica Oświęcimia będzie rozpoczynać się od węzła na wysokości Bojszów. Przebiegać będzie przez Pławy, następnie przetnie ul. Ostatni Etap, potemLegionów w pobliżu klasztoru sióstr karmelitanek, dalej przejdzie mostem przez Sołę na wysokości ogródków na Kamieńcu i przetnie ul. Jagiełły, później groblą stawu, obok ogródków na Zaborzu i za Castoramą włączy się do drogi krajowej 44.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na brzeszcze.naszemiasto.pl Nasze Miasto