Czy kolej stanie?

kw
Polskie Koleje Państwowe są w coraz gorszej sytuacji finansowej. Nie ma pieniędzy na szlabany i dróżników, coraz więcej połączeń lokalnych musi być likwidowana.

Polskie Koleje Państwowe są w coraz gorszej sytuacji finansowej. Nie ma pieniędzy na szlabany i dróżników, coraz więcej połączeń lokalnych musi być likwidowana. W Bydgoszczy połączenie kolejowe do Fordonu ruszy 10 września po przerwie związanej z remontem wiaduktu. Nie wiadomo jednak, czy na początku przyszłego roku pociąg nie zatrzyma się na stałe.

Na początku tego roku PKP przekształciło się w spółkę akcyjną i działa na innych zasadach niż dotychczas. Priorytetem stała się kondycja finansowa firmy.
- Nie oszukujmy się, tylko połączenia krajowe przynoszą jakieś zyski - mówi Mieczysław Cichosz, dyrektor Zakładu Przewozów Pasażerskich PKP w Bydgoszczy - trasy lokalne to dla nas prawie w każdym przypadku tylko straty. Na przykład linia z Bydgoszczy do Fordonu to dla kolei 500 tys. złotych strat rocznie. To bardzo dużo.

Z każdym miesiącem rosną zobowiązanie samorządu wojewódzkiego wobec kolei. Dziś wynoszą one już ponad 7 mln złotych. Stawia to pod znakiem zapytania istnienie w przyszłym roku wielu połączeń lokalnych.
- Za pierwszą połowę roku 2001 przekazano nam tylko 63 procent pieniędzy należnych za dokonane przez nas przewozy - mówi Mieczysław Cichosz - za drugą nie dostaliśmy jeszcze nic. Obecnie to już ponad 7 milionów złotych. Nie wiem czy w takim wypadku będzie stać nas od stycznia 2002 roku na utrzymanie wielu z nierentownych tras lokalnych.

Zła kondycja finansowa PKP zmusza do drastycznych oszczędności. Pojawiły się w niektórych regionach kraju propozycje likwidacji etatów dróżników kolejowych oraz szlabanów.

- Słyszeliśmy o takich planach, jednak w naszym regionie nic takiego na pewno nie zostanie wprowadzone w najbliższym czasie - mówi Tomasz Talarczyk, dyrektor Zakładu Infrastruktury Kolejowej w Toruniu - nie można pozwolić, by oszczędności przekładały się na bezpieczeństwo na drogach. W przyszłym roku myślimy o automatyzacji przejazdów kolejowych poprzez zamontowanie kamer i w ten sposób redukowanie zbędnego zatrudnienia.

Rossmann będzie miał silną konkurencję

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie