Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Długa,równa,szeroka,bezpieczna:Droga 534 po remoncie

(gaz)
Po 3 latach kończy się przebudowa wojewódzkiej drogi nr 534 łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin. Kierowcy zyskali w sumie 75 kilometrów równej i co ważniejsze bezpiecznej trasy.

- Jak na razie to nasza największa inwestycja - mówi dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Kosztowała nas 121 mln złotych. Mamy jednak pewność, że to dobrze wydane pieniądze. Liczba wypadków na przebudowanej trasie spadła o połowę. Nawierzchnia jest równa i szorstka, a konstrukcja drogi solidna. Autobusy zatrzymują się w zatokach. W miejscowościach powstały chodniki. Poprawiliśmy widoczność na wielu skrzyżowaniach, niektóre przebudowaliśmy. Zadbaliśmy o azyle dla pieszych oraz wyspy spowalniające ruch przy wlotach do niektórych miejscowości. To wszystko w istotny sposób podniosło poziom bezpieczeństwa na drodze.

Przebudowa trasy nie byłaby możliwa bez funduszy unijnych. Ponad 100 mln złotych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zagwarantował Urząd Marszałkowski. – Obecnie modernizowane drogi spełniają europejskie standardy dzięki czemu podróżujemy coraz bezpieczniej– podkreśla marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki. – Sukcesywnie poprawiamy stan wszystkich pozostałych.
Wykonawca prac musi jednak liczyć się z robotami poprawkowymi. – Jakość materiałów użytych do budowy nie budzi zastrzeżeń, jednak nasi inspektorzy zwrócili uwagę na kilka niedociągnięć takich jak na przykład nieprawidłowe zagęszczenie podbudowy pod zatokami autobusowymi. W związku z tym kierowcy muszą się liczyć jeszcze dodatkowymi pracami na wiosnę. Będą one prowadzone na koszt wykonawcy – zaznacza Mirosław Kielnik.

Jak inwestycję oceniają samorządy? - Ta modernizacja oczywiście bardzo nas cieszy – mówi starosta powiatu golubsko-dobrzyńskiego, Wojciech Kwiatkowski. – Zamknięcie jednego pasa ruchu w czasie remontu mostu na Drwęcy unaoczniło też jak duże natężenie ruchu jest na tej drodze. Zależałoby nam jeszcze na zrealizowaniu na tej trasie dwóch niewielkich przedsięwzięć. Chodzi o lewoskręty przy skrzyżowaniu z DW nr 569 w samym Golubiu-Dobrzyniu i z drogą powiatową do Szafarni. Ruch na wyremontowanej drodze będzie wzrastał, a te zadania poprawiłyby jego płynność i jeszcze bardziej podniosły bezpieczeństwo.
– DW nr 534 to najważniejsza arteria w gminie – wyjaśnia wójt Radomina, Piotr Wolski. - Wreszcie mieszkańcy mogą się po niej bezpiecznie poruszać. Doceniamy też to, że w Radominie powstała sygnalizacja. Żałuję, że w czasie inwestycji nie zostały wycięte wszystkie drzewa przy krawędzi jezdni. Pod petycją w tej sprawie podpisało się ponad 1000 mieszkańców. Mam jednak świadomość, że to rozstrzygnięcie było poza zarządem dróg. Ostateczną decyzję o pozostawieniu alei podjął Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska

Najtrudniejszymi odcinkami do przebudowy na DW nr 534 były miejscowość Małe Pułkowo i Szosa Rypińska w Golubiu-Dobrzyniu. Wszystko za sprawa niewielkich strumieni, które przy deszczowej pogodzie zamieniały się w rwące potoki. - W Pułkowie niezbędne okazało się skierowanie strumienia tymczasowym obejściem. Dopiero wówczas można było zbudować solidny przepust. Z kolei w Golubiu-Dobrzyniu niewielki mostek był w tak złym stanie, że konieczne było wykonanie tymczasowej przeprawy.

Przebudowa prowadzona przez Zarząd Dróg Wojewódzkich trwała trzy lata. W trasę już wcześniej inwestowały także inne podmioty. W latach 2006-2007 powstała obwodnica Wąbrzeźna. została ona zbudowana dzięki porozumieniu miasta Wąbrzeźno, powiatu wąbrzeskiego i samorządu województwa kujawsko-pomorskiego.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2000 roku przebudowała w Lipnicy skrzyżowanie DW nr 534 z DK nr 15 na rondo. W 2010 roku Grudziądz rozpoczął także remont ul. Hallera stanowiącej początek trasy. Nowy asfaltowy dywanik został też położony na placu Sienkiewicza w Rypinie. Poza tym w tym roku wyremontowany został ze środków ZDW w Bydgoszczy most na Drwęcy w Golubiu - Dobrzyniu.

Warto wiedzieć

W 2007 roku policja na trasie odnotowała 31 wypadków, w których zginęło 6 osób, a 46 zostało rannych. W tym roku (do końca listopada) wydarzyło się 18 wypadków. W ich wyniku zginęła jedna osoba, a 22 zostały ranne.

DW nr 534 w liczbach

- Długość przebudowanych odcinków przez ZDW - 64 km
- Szerokość - od 6 do 7 metrów
- Koszt inwestycji - 121 mln
- Dofinansowanie unijne - 102 mln

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Długa,równa,szeroka,bezpieczna:Droga 534 po remoncie - Bydgoszcz Nasze Miasto

Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto