Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak bydgoscy drogowcy przygotowali się na zimę? Czy w mieście będą koksowniki?

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
Koksowniki na rondzie Jagiellonów. ZDMiKP informuje, że obecnie jest jeszcze za ciepło na stawianie takich "ogrzewaczy"
Koksowniki na rondzie Jagiellonów. ZDMiKP informuje, że obecnie jest jeszcze za ciepło na stawianie takich "ogrzewaczy" Arkadiusz Wojtasiewicz / archiwum
Do tegorocznej akcji "Zima" bydgoskie służby przygotowały 120 ton soli, 20 ton chlorku wapnia, prawie 300 ton piasku. Do wyjazdu na drogi zakontraktowanych jest 14 pługosolarek, a w przypadku bardzo ciężkich warunków pogodowych na ulice Bydgoszczy może wyjechać ponad 20 pojazdów do odśnieżania. W rezerwie są też trzy równiarki.

Zobacz wideo: Bydgoszcz. Patrol na motocyklach pomógł starszej kobiecie

od 16 lat

Sól, cholerek wapnia oraz piasek były magazynowane już od października. Do końca listopada zabezpieczono odpowiednio 120, 20 i blisko 300 ton. Dla porównania, w tym samym okresie rok temu przygotowane były 4 tysiące ton soli, 35 ton chlorku wapnia oraz prawie 300 ton piasku. Zarówno rok temu, jak i teraz gotowych było 14 pługosolarek. W tym sezonie na ulice może wyjechać więcej równarek, które wspomogą odśnieżanie. W sezonie 2021/2022 były dwie, obecnie są trzy.

Jak informuje ZDMiKP w Bydgoszczy, zimowe utrzymanie ulic kosztuje każdego roku średnio ponad 6 milionów złotych. Takie założenie jest również na sezon 2022/2023, chociaż drogowcy przypominają, że podczas poprzedniej zimy wydano dwa razy więcej, czyli około 12 milionów złotych. Spowodowane to było intensywnymi opadami śniegu.

W 2020 roku Bydgoszcz podpisała umowy na zimowe utrzymanie jezdni i chodników do roku 2024. Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne są firmy Remondis i Corimp. Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania powierzono 5 mniejszym firmom, które zatrudniają do tych zadań ponad 100 osób i dysponują 20 mikrociągnikami. Posypywane piaskiem będą ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania „A" i „B", przystanki tramwajowe i autobusowe. Za odśnieżanie torowisk, zwrotnic oraz pętli tramwajowych odpowiadają Miejskie Zakłady Komunikacyjne. Posypywane solą i odśnieżane są też trasy rowerowe, ale nie wszystkie - łącznie około 9 kilometrów.

- Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać wyznaczone trasy ciągu 4 godzin. Nasze mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację - informuje Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.

W pierwszej kolejności odśnieżane są drogi krajowe i wojewódzkie oraz parkingi Park&Ride (tzw. I standard utrzymania). Następnie niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe (II standard).

Zapytaliśmy, czy w mieście zostaną postawione koksowniki, przy których będzie można się ogrzać. W ubiegłych latach były one ustawiane m.in. na rondzie Jagiellonów, rondzie Grunwaldzkim, na przystankach komunikacji miejskiej.

- O koksownikach na razie nie ma mowy. Teraz mamy tylko minus 3 stopnie Celsjusza. Do prawdziwej zimy jeszcze daleko - mówi Tomasz Okoński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto