Podczas II wojny światowej, kiedy miasto nad Brdą pozostawało pod kontrolą Niemców, zmuszone brakami paliwowymi władze podjęły decyzję o budowie linii trolejbusowej. Tym bardziej, że ówcześnie komunikacja trolejbusowa cieszyła się ogromnym powodzeniem w Niemczech i na wzór III Rzeszy linie tramwajowe zakładano w miastach okupowanych.
Bydgoska trasa została zaprojektowana pomiędzy Lotniskiem (ul. Szubińska) a Osiedlem Gdańskim, dziś Leśnym, przez ulice: Poznańską, Wały Jagiellońskie, Bernardyńską, 3 Maja, Krasińskiego oraz Gdańską.
Prace zaczęto w 1943 roku od zamontowania słupów trakcyjnych i powieszenia na sporym odcinku sieci elektrycznej. W roku 1944 sprowadzono z Niemiec 4 sztuki trolejbusów. Otwarcie lini trolejbusowej w Bydgoszczy zaplanowano na 27 stycznia 1945.
Plan uruchomienia komunikacji trolejbusowej został zaniechany po wkroczeniu do miasta Armii Czerwonej. Podczas wjazdu wojsk, zerwano większość sieci trakcyjnej, a tabor został przeniesiony do Gdańska. Pozostałości po sieci elektrycznej użyto do budowy linii tramwajowej. Oprócz przewodów wykorzystano również słupy trakcyjne, a także haki do mocowania przewodów. Do dziś zachowało się jedynie kilka słupów i innych elementów budowanej trakcji.
Jeżdżące do tej pory w Gdyni trolejbusy, uruchomiono w podobnych okolicznościach. Być może dziś tego rodzaju środek komunikacji byłby użyteczny na wąskich ulicach Bocianowa, Okola i innych dzielnic Bydgoszczy.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?