MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Jak zarejestrować własną firmę?

m
Chwieje się firma twego pracodawcy, ale masz pomysł na własną. To dobrze, jednak nim ją założysz trzeba się trochę nachodzić. Opowiemy jak to zrobić. Przede wszystkim trzeba ustalić, jaką formę prawną będzie miała ...

Chwieje się firma twego pracodawcy, ale masz pomysł na własną. To dobrze, jednak nim ją założysz trzeba się trochę nachodzić. Opowiemy jak to zrobić.

Przede wszystkim trzeba ustalić, jaką formę prawną będzie miała twoja firma i w jaki sposób będziesz się rozliczał z fiskusem. To dwa podstawowe dylematy każdego raczkującego biznesmena.

Najprościej zrejestrować jednoosobową działalność gospodarczą. Właśnie ją wybiera większość początkujących przedsiębiorców. W naszym regionie to z górą 90 procent pozycji w rejestrach. Jeśli chcesz współpracować z przyjaciółmi, możesz zastanowić się nad spółką cywilną.

Podstawowa wada: za wszelkie szkody odpowiadasz solidarnie ze wspólnikiem całym swoim majątkiem osobistym. Oznacza to, że gdy spółka będzie miała długi, a twój wspólnik wyjedzie, to wszystko spłacasz ty.

Bardziej skomplikowane formy prawne firmy to: • spółka handlowa; • z ograniczoną odpowiedzialnością; • akcyjna (do jej założenia potrzebny jest spory kapitał).

Zaczynając wędrówkę po urzędach warto pamiętać, że kolejność odwiedzin ma znaczenie. Adresy łatwo znaleźć w Internecie, najlepiej sobie je wydrukować.

Pierwsza wizyta

Urzędem, do którego zastukać trzeba najpierw jest urząd gminy lub miasta. Szukaj w nim wydziału ewidencji przedsiębiorczości. Będziesz musiał wypełnić zgłoszenie rejestracji działalności gospodarczej. Każde miasto ma inny formularz zgłoszenia, można go znaleźć na stronie internetowej urzędu.

W tym samym wydziale wniesiesz opłatę administracyjną w wysokości 100 zł. Każda późniejsza zmiana, np. adresu, kosztuje 50 zł.

Zgłoszenie działalności do ewidencji działalności gospodarczej musi zawierać: • imię i nazwisko przedsiębiorcy; • nazwę firmy; • przedmiot działalności (im więcej rodzajów działalności wpiszemy, tym lepiej); • siedzibę; • miejsce prowadzenia działalności; • główny oddział, jeśli firma ma ich kilka; • datę rozpoczęcia działalności - czyli moment, gdy wykonasz pierwszą czynność związaną z prowadzeniem firmy.

Jeśli zakładasz spółkę cywilną, każdy z twoich wspólników wypełnia taki sam formularz.

Od roku każdy przedsiębiorca musi przy rejestracji firmy opisać swoją działalność zgodnie z PKD czyli Polska Klasyfikacja Działalności. To zbiór wszystkich rodzajów działalności. Każda z nich ma swój kod. Jest w Internecie na stronie www.stat.gov.pl (link „klasyfikacje” w lewym pasku). Warto ten dokument dokładnie przejrzeć, zanim pójdziemy do urzędu, bo inaczej doznamy szoku, kiedy urzędnik da nam wielką księgę, którą każe przejrzeć w korytarzu i szybciutko zdecydować o konkretnym wpisie.

Lepiej zdecydować o tym spokojnie w domowym zaciszu. Warto też wpisać jak najwięcej rodzajów działalności - jeśli tego nie zrobisz, chcąc w przyszłości rozszerzyć działalność firmy, za każdą poprawkę będzie trzeba zabulić. Mało tego, jeśli czegoś się nie wpisze to urzędnik może zarzucić ci, że prowadzisz działalność niezgodnie z prawem.

Statystyka, ZUS i US

W urzędzie gminy lub miasta łążcznie z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można jednocześnie złożyć dokumenty wymagane przez urzędy statystyczny i skarbowy oraz ZUS. Urząd gminy przekaże je w stosowne miejsce w ciągu trzech dni.

Jeszcze niedawno do tych instytucji trzeba było kolędować odrębnie. Teraz można oszczędzić sporo czasu, załatwiając wszystko w jednym miejscu. Jednak nieufni dalej wydeptują utarte ścieżki. Dlaczego?

Dostając źle wypełniłniony formularz, ZUS albo urząd skarbowy wzywa delikwenta... To kilka dni niepotrzebnej mitręgi. Wędrując tam bezpośrednio urzędnik od ręki sprawdza czy wszystko jest O.K. Wbrew pozorom tradycyjna droga może być krótsza.

Z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji idziesz do urzędu statystycznego (są we wszystkich miastach wojewódzkich; w Internecie strony: http://www.stat.gov.pl/urzedy/index.htm). Tu dostaniesz numer REGON, czyli wpisują cię do Krajowego Rejestru Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Rejestrując spółkę cywilną, zgłaszasz spółkę, a nie jej poszczególnych wspólników.

Mając numer REGON, możesz już zainwestować w firmową pieczątkę, której wymaga bank.

Numer identyfikacji podatkowej - NIP - ma każdy podatnik na całe życie. Zakładając jednoosobową działalność wypełniasz formularz NIP-1, jeśli spółkę to NIP-2 i do każdego wymagane załączniki. W skarbówce trzeba zdecydować o formie opodatkowania - o tym niżej.

od 7 lat
Wideo

Tylko nieco ponad 47% Polaków chce skrócenia tygodnia pracy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto