Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jeszcze większy tłok w centrum Bydgoszczy. To z powodu darmowego parkowania

Anna Stasiewicz
Darmowe parkowanie w strefie w soboty sprawiło, co było do przewidzenia, że do centrum Bydgoszczy chętniej jeździmy samochodami. To z kolei sprawia, że szczególnie w podstrefie A jest jeszcze większy tłok.
Darmowe parkowanie w strefie w soboty sprawiło, co było do przewidzenia, że do centrum Bydgoszczy chętniej jeździmy samochodami. To z kolei sprawia, że szczególnie w podstrefie A jest jeszcze większy tłok. Filip Kowalkowski
Darmowe parkowanie w strefie w soboty sprawiło, co było do przewidzenia, że do centrum Bydgoszczy chętniej jeździmy samochodami. To z kolei sprawia, że szczególnie w podstrefie A jest jeszcze większy tłok.

Bezpłatne parkowanie w strefie obowiązuje od 1 lipca ubiegłego roku. Bydgoszcz nie miała wyjścia, bo sądy kwestionowały pobieranie opłat w strefie płatnego parkowania w soboty. Uznano bowiem, że nie jest to dzień roboczy i kierowcy nie powinni płacić. - Postanowiliśmy nie czekać na orzeczenie sądu i uchwałą znieśliśmy płatne parkowanie w strefie w soboty - mówił Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ds. transportu zarządu dróg miejskich i komunikacji publicznej.

Po kilku miesiącach od tamtej decyzji, drogowcy nie mają powodów do zadowolenia.
Darmowe parkowanie w strefie, co było do przewidzenia, sprawiło, że do centrum Bydgoszczy chętniej jeździmy samochodami. To z kolei sprawia, że szczególnie w podstrefie A jest jeszcze większy tłok, a kierowcy zostawiają swoje auta na dłużej niż w czasach, kiedy w soboty jeszcze obowiązywały opłaty.

Pokazały to badania, jakie przeprowadzono w zarządzie dróg miejskich po kilku miesiącach bezpłatnego parkowania w soboty. - Pod uwagę braliśmy trzy wskaźniki: napełnienie parkingów, rotację, czyli liczbę pojazdów na danym parkingu , która przewija się przez parking w ciągu godziny, oraz czas parkowania - wymienia Rafał Grzegorzewski.

W podstrefie A wskaźnik wykorzystania powierzchni parkingowej wzrósł aż o 32 procent: ze średnio 58 procent do 77 procent. A to oznacza, że w ścisłym centrum miasta jeszcze trudniej niż kiedyś o wolne miejsce do parkowania. Drogowców martwi też jeszcze jedna rzecz - wzrosło tzw. natężenie obszarowe. Kierowcy krążą po strefie w poszukiwaniu miejsca.

Kolejny niekorzystny czynnik to wzrost liczby pojazdów w podstrefie A o 15 procent. - My zaś wolelibyśmy, żeby bydgoszczanie wybierali komunikację miejską, tym bardziej, że Śródmieście jest coraz lepiej skomunikowane z pozostałymi częściami miasta - przyznaje dyrektor Grzegorzewski. - Nie mówiąc już o tym, że im więcej samochodów, tym większe zanieczyszczenie powietrza.
Kolejne rzeczy, z których drogowcy nie są zadowoleni, to fakt, że w podstrefie A o 15 14 procent wzrósł średni czas parkowania. - Odnotowaliśmy też duży spadek parkowania do 15 minut, wzrósł za to czas parkowania wzrosła za to liczba pojazdów parkujących powyżej godziny - wyjaśnia Rafał Grzegorzewski. Oznacza to tyle, że kierowcy jeszcze dłużej niż kiedyś blokują miejsca parkingowe w ścisłym centrum Bydgoszczy.

https://pomorska.pl/zmiany-w-strefie-platnego-parkowania-w-bydgoszczy-sobota-za-darmo-co-jeszcze/ar/10008160

Co ciekawe, dużych zmian nie zauważono w podstrefie B. - Tam wskaźniki utrzymały się na zbliżonym poziomie sprzed zniesienia opłat w soboty. To naszym zdaniem oznacza, że część pojazdów przeniosła się do podstrefy A, a ich miejsca zajęły nowe samochody - mówi dyrektor Grzegorzewski.

Zniesienie opłat w soboty ma też wymiar finansowy. Przed 1 lipca 2016 roku roczne wpływy z sobotniego parkowania wynosiły ok. 550 tysięcy złotych. W skali miesiąca oznacza to, że do kasy zarządu dróg nie wpływa ok. 45 tys. zł.

Póki co, drogowcy nie mają wyjścia. - Nic więcej nie możemy zrobić - przyznaje Rafał Grzegorzewski. - Nie możemy ponownie przywrócić opłat w strefie w soboty, bo nie pozwala na to prawo. Chyba, że ustawodawca pozwoli, jednak póki co na to się nie zanosi.

Inne, dość jednak bolesne rozwiązanie dla kierowców, to wprowadzenie większej liczby zakazów parkowania, tam gdzie tłok na parkingach zacznie zagrażać bezpieczeństwu ruchu, w szczególności pieszych. - Na razie jednak nie mamy takich planów. Monitorujemy jednak cały czas sytuację i jeśli okaże się, że ruch w centrum jeszcze bardziej zwiększy się w soboty, weźmiemy pod uwagę i takie rozwiązanie - dodaje dyrektor.

Czy więc są jakieś plusy darmowego parkowania w soboty w strefie? Oczekiwano, że tego dnia w centrum Bydgoszczy będzie po prostu więcej ludzi, co z kolei przełoży się na ożywienie handlu. - Czy jednak ożywianie Śródmieścia poprzez większy tłok komunikacyjny to właściwa droga? - pyta Grzegorzewski.

Na razie nie było badań, w jakim konkretnie celu kierowcy przyjeżdżają w soboty do centrum miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto