Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Już niedługo przetarg dotyczący przebudowy wiaduktów Warszawskich w Bydgoszczy. Nowe obiekty za kilka lat

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Podpory pod obiektami pojawiły się jeszcze przed końcem 2021 roku.
Podpory pod obiektami pojawiły się jeszcze przed końcem 2021 roku. Arkadiusz Wojtasiewicz/archiwum
Do końca czerwca powinien zostać ogłoszony przetarg dotyczący przygotowania wariantów przebudowy wiaduktów Warszawskich w Bydgoszczy. Remont wykonany w latach 2020-2022 to rozwiązanie tymczasowe, które pozwoliło odsunąć w czasie rozbiórkę i budowę nowych obiektów.

W trakcie kwietniowej sesji Rady Miasta Bydgoszczy o pierwszym etapie przebudowy węzła wschodniego mówił Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy. Zaplanowano wykonanie koncepcji wielowariantowej, zakładającej inwestycję, która zostanie zlokalizowana w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną wraz z adaptacją skrzyżowań i niezbędnym kompleksowym zagospodarowaniem terenu.

To większe zadanie, które pozwoli przygotować dokumentację, a prędzej wybrać sposób wykonania przebudowy wiaduktów Warszawskich. Ta inwestycja jest powiązana z inwestycją, która już jest na etapie wykonania koncepcji – przebudowy całej trasy Wschód-Zachód. Przedłuża tą inwestycję do ulicy Kaplicznej – mówił Mirosław Kozłowicz.

Dokumentacja ma zawierać warianty przebudowy wiaduktów Warszawskich. Koncepcja ma określić zakres planowanych prac. Przygotowanie różnych wersji ma pozwolić na wybór optymalnego wariantu realizacyjnego inwestycji i ostateczne opracowanie dokumentacji projektowej.

– Trwa przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego. Planujemy ogłosić przetarg na opracowanie projektu w II kwartale 2023 roku – poinformował zastępca prezydenta.

– To bardzo ważna inwestycja, która pozwoli nam zastąpić istniejące wiadukty Warszawskie nowymi obiektami inżynierskimi. Będą m.in. prowadzone badania czy fundamenty obecnych filarów będą mogły zostać wykorzystane do nowej trasy. Także tutaj projektant będzie musiał kilka czynności opisanych w PFU wykonać – dodał.

Remont przed przebudową

Pod koniec 2020 roku ZDMiKP poinformował o złym stanie wiaduktów Warszawskich w ciągu ul. Fordońskiej. Wprowadzono wówczas pierwsze ograniczenia w ruchu pojazdów (zwężenie jezdni, ograniczenie prędkości) i zlecono ekspertyzę, aby zdecydować o dalszym losie obiektów. Po przeprowadzeniu analiz, zdecydowano, że pod wiaduktami pojawi się 8 podpór i wykonane zostaną prace naprawcze.

Remont był rozwiązaniem przejściowym – dzięki temu zachowano funkcję przeprawy. Prace naprawcze dobiegły końca w drugiej połowie 2022 roku Przeprowadzone roboty są gwarancją, że obiekty można użytkować jeszcze przez 10 lat. W sierpniu podniesiono prędkość do 50 km/h (pojazdy ciężarowe do 40 km/h). Zgodnie z zaleceniami ekspertów pojazdy ciężarowe i autobusy mogą poruszać się nadal wyłącznie prawym pasem ruchu, a lewy pozostał zwężony - jest przeznaczony dla pojazdów o wadze nieprzekraczającej 3,5 t i szerokości 2,2 m.

Wydłużenie czasu użyteczności pozwala na przygotowanie się do przebudowy. W ubiegłym roku ZDMiKP przedstawił wstępny harmonogram dalszych prac. Zgodnie z nim w 2025 roku planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Rok później ma zostać przeprowadzona procedura wyłonienia wykonawcy robót budowlanych. Rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich planowana jest z kolei na lata 2026-2029. Szacowany wstępny koszt budowy nowej przeprawy w ciągu ul. Fordońskiej to ok. 200 mln zł.

Zobacz wideo: Mieszkańcom nie podoba się rozszerzona strefa płatnego parkowania

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto