Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 00dni
  • 02godz.
  • 56min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Kolejne barki - "Nur" i "Holenderka" - zacumują przy bydgoskim nabrzeżu?

Anna Stasiewicz
Miasto już posiada barkę "Lemara". Czy wzbogaci się o dwie kolejne? Archiwum GP/Andrzej Muszynski
Miasto chciałoby kupić kolejne pływające zabytkowe jednostki. Czy dołączą do kupionej już barki "Lemara"?

Chodzi o holownik „Nur” z lat 30-tych ubiegłego wieku. Został wyprodukowany w stoczni w Modlinie. Jak mówią w bydgoskim ratuszu, w połączeniu z barką „Lemara” holownik mógłby utworzyć zestaw śródlądowy. Dzięki temu barka mogłaby cumować w różnych miejscach, a Bydgoszcz można by promować także na wodach śródlądowych Europy. Obecnie holownik zacumowany jest w Chełmnie.

BYDGOSZCZDOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU

Druga, której kupnem interesuje się miasto, to barka „Holenderka”. To jednostka bez własnego napędu, bardzo popularna na wodach Europy Zachodniej. Jednym z pomysłów jest jej ustawienie w pustym basenie wyeksponowanej śluzy trapezowej przy ul. Marcinkowskiego. „Holenderka” również jest zacumowana w Chełmnie.

- Prowadzimy rozmowy z właścicielami obu jednostek - informuje Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta Bydgoszczy. - „Nur” jest w tej chwili w trakcie remontu. Przed podjęciem decyzji o zakupie holownika chcemy jednak uzyskać opinię o jego stanie technicznym - dodaje Marta Stachowiak. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, rozmowy mogą okazać się obecnie trudniejsze, bo w ich prowadzeniu pomagał zmarły niedawno Andrzej Matowski.

Miasto jest już właścicielem barki „Lemara”. W 2014 roku jednostkę przejęło Miejskie Centrum Kultury.

Barkę zbudowano w 1937 roku w Stoczni i Warsztatach Mechanicznych Lloyda Bydgoskiego S.A. Jej właścicielem był bydgoski szyper Adolf Schmidt. Nazwa „Lemara” pochodziła od pierwszych sylab imion rodziców właściciela jednostki - Leona i Marii. W czasie II wojny światowej „Lemarę” przejęli Niemcy, a po jej zakończeniu władze komunistyczne.

W 2006 roku barkę wycofano z czynnej żeglugi. Miała trafić na złom. Trzy lata później zdecydowano o jej odkupieniu oraz przekazaniu jej na cele kulturalne. Ostateczny koszt zakupu i adaptacji barki „Lemara” to 2,1 mln zł.

We Wrocławiu trwa tymczasem remont holownika „Lubecki”, który w 1935 roku odkupił Lloyd Bydgoski S.A. 8 września 1939 statek wcielono do Oddziału Wydzielonego Wisła. Po zakończeniu wojny przejął go Komisarz ds. Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy. W latach 1946-48 ponownie użytkował go Lloyd Bydgoski.

INFO Z POLSKI - przegląd najciekawszych informacji ostatnich dni w kraju (20.07.2017)

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3