Jest plan transportowy dla Bydgoszczy. Przybędzie linii tramwajowych?
Drogowcy zaczynają prace nad supernowoczesnym systemem zarządzania ruchem w mieście. - Lada tydzień ruszy na całym tym obszarze montaż sieci teletechnicznych, które dadzą nam bezpośrednie i to z jednego miejsca połączenie z kamerami, sygnalizacjami świetlnymi, detektorami ruchu czy parkoma-tami - zapowiada Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Bydgoski ITS (z ang. - Intelligent Transport Systems) będzie najnowocześniejszy w kraju.
Obejmie 50 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną na obszarze ograniczonym ulicami: Artyleryjską, Kamienną, Wyszyńskiego, Ujejskiego, Wojska Polskiego, Solskiego, Piękną, Szubińską, Kruszwicką, Królowej Jadwigi i Zygmunta Augusta oraz na długim odcinku Fordońskiej do wiaduktów Warszawskich. W najbliższym czasie pojawią się też nowe światła, m.in. na: rondzie Jagiellonów, Wielkopolskim, czy Kujawskim. Zainstalowane na nich kamery będą liczyć samochody, a nawet rozpoznawać numery tablic rejestracyjnych, co może być przydatne np. w pracy policji.
Nowości pojawią się również na przystankach komunikacji miejskiej. Łącznie pojawi się na nich 180 tablic elektronicznych, które będą wyświetlać aktualne informacje o czasie przyjazdu tramwajów.
Kolejne tablice staną przy głównych drogach w mieście. Na nich kierowcy maja otrzymywać bieżące informacje o ewentualnych objazdach albo liczbie wolnych miejsc parkingowych w rejonie poszczególnych ulic.
Wszystko zostanie połączone światłowodami z komputerem w nowym centrum zarządzania ruchem. Dodatkowo drogowcy podłączą jeszcze do niego detektory ruchu na głównych drogach wjazdowych do miasta. Dzięki nim, w przypadku nagle zwiększonego ruchu, będą mogli od razu zmienić programy poszczególnych świateł, żeby szybko rozładować korki.
- Jednak podstawową funkcją naszego ITS-u będzie wprowadzenie priorytetów dla komunikacji miejskiej - przypomina Kosiedowski. - Wyznaczyliśmy dwa główne korytarze, na których światła będą w pierwszej kolejności reagować na tramwaje. Mówimy o Gdańskiej na odcinku od Kamiennej do Klarysek oraz całe torowisko biegnące wzdłuż: Nakielskiej, Focha, Jagiellońskiej i Fordońskiej - dodaje.
Drogowcy liczą, że system przyspieszy bydgoski transport publiczny o kilka procent - niewiele, ale jednak zauważalnie. Zacznie działać najpóźniej w styczniu 2015 roku.
(bog)
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?