Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto będzie nas wozić koleją na 10 trasach przez 9 lat? Wybiorą przewoźników na Kujawach i Pomorzu [zasady]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Przetargów będzie 10, każdy na inną trasę na Kujawach i Pomorzu, łącznie to ok. 6 mln km
Przetargów będzie 10, każdy na inną trasę na Kujawach i Pomorzu, łącznie to ok. 6 mln km Piotr Bilski
Rozpoczęły się konsultacje rynkowe w ramach przygotowań do przetargu, który wyłoni operatorów regionalnych przewozów kolejowych obsługujących 10 tras w naszym regionie przez najbliższe 9 lat.

Zobacz wideo: Zobacz wideo: Jedziesz na wakacje? Potrzebujesz szczepienia i certyfikatu:

Zdecyduje cena za usługi kolejowe. Co jeszcze?

województwa, który jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w naszym regionie, zaprosił do tych konsultacji wszystkie przedsiębiorstwa z licencją na pasażerskie przewozy kolejowe - w kraju jest ich łącznie ponad 30.

- O zwycięstwie w przetargu zdecyduje przede wszystkim cena usługi na konkretnej linii kolejowej - mówił podczas wczorajszej konferencji z udziałem ekspertów marszałek Piotr Całbecki. - Ocenimy także jakość usługi. Każdy z przewoźników może stanąć do jednego przetargu lub kilku, co jest czymś zupełnie nowym, bo wcześniej stosowaliśmy tryb powierzenia.

Polecamy także: Kujawsko-Pomorskie. Zlikwidowali pociągi, a ludzie pytają: "Jak mamy dojechać do pracy?"

W sumie przetargów będzie 10, tzn. każdy na osobny odcinek trasy kolejowej na Kujawach i Pomorzu, łącznie to ok. 6 mln kilometrów. Wartość kontraktów to prawie miliard złotych. Zdaniem ekspertów, przetarg powinien wymusić oczekiwane przez mieszkańców pozytywne zmiany w siatce połączeń.

Ryzyka spoczywają na samorządzie

Marszałek podkreślił, że to samorząd województwa weźmie na siebie większość ryzyk związanych z przewozami: - Mam na myśli koszty dostępu do trakcji, podatkowe czy energii elektrycznej na liniach zelektryfikowanych. Będzie odpowiedzialny za przychody, sprzedaż biletów, elastyczną taryfę, jako jej organizator. Wcześniej były to ryzyka po stronie wykonawców usług.

Trwa głosowanie...

Czy jesteś już po szczepieniu przeciw COVID-19 (przynajmniej po jednej dawce)?

- Za dwa tygodnie zakończą się konsultacje. Wtedy uzupełnimy warunki przetargowe i ogłosimy nabór. Następnie przez miesiąc będziemy czekać na oferty. Liczę, że będą one atrakcyjne. Dzięki temu wpisujemy się też w unijną strategię uwolnienia rynku kolejowego - mówił Piotr Całbecki.

Przygotowywany przetarg rozpoczyna nowy rozdział w budowaniu oferty w pasażerskich przewozach szynowych w naszym regionie.

- Zakładamy, że wybrany model podziału zamówienia - z dziesięcioma szczegółowo opisanymi pakietami - sprawi, że samorządowe władze województwa będą mogły zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym, także jeśli chodzi o częstotliwość i godziny kursowania pociągów. Ponieważ takie są oczekiwania mieszkańców, chcemy w tym nowym rozdaniu zwiększyć liczbę połączeń, w tym przywrócić połączenia sprzed obecnych, związanych m.in. z epidemią, ograniczeń, zlikwidować zjawisko wykluczenia komunikacyjnego i białe plamy na regionalnej mapie publicznego transportu pasażerskiego. Zależy nam także, by lepiej sprofilowana siatka połączeń zachęciła do korzystania z kolei nowych pasażerów - podsumowuje marszałek.

Polecamy

W Bydgoszczy mamy naprawdę do wyboru bardzo wiele wspaniałych lodziarni. Każdy może mieć swoją ulubioną, ale oto, które z lodziarni w Bydgoszczy mają najwięcej zwolenników

TOP 10 najlepszych lodziarni w Bydgoszczy zdaniem naszych Czytelników!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto