Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mamy autostradę do Łeby. Od 70 lat!

(gaz)
ZDW
Trasa z Warlubia do Skórcza (część DW nr 214) to niedokończona przedwojenna autostrada. Jak na siedemdziesięciolatkę ma się świetnie.

Bez ostrych zakrętów, długie proste, a po drodze prawie żadnych zabudowań. Część drogi wojewódzkiej nr 214 z Warlubia do Łeby to niedokończona, przedwojenna autostrada.

DK nr 1 w Warlubiu nie przebiega prosto. Jadąc w stronę Gdańska trzeba po łamanym pierwszeństwie lekko odbić w prawo. Jadąc na wprost wjedzie się na DW nr 214. Po 400 metrach przecina ją linia kolejowa Bydgoszcz-Gdańsk.

Tuż za przejazdem znajduje się zjazd na autostradę A-1, która powstała w 2008 roku. Odcinek pomiędzy przejazdem a węzłem został ostatnio wyremontowany dzięki porozumieniu pomiędzy ZDW w Bydgoszczy, a konsorcjum budującym autostradę. Większa część kierowców korzysta najczęściej z tego krótkiego fragmentu. Jadąc dalej z pewnością byliby zaskoczeni...

Przed nami zaczyna się długa prosta. Jeśli zdarzają się zakręty to wyjątkowo łagodne. Po obu stronach kilkumetrowe pasy pobocza z płytkimi rowami. Po drodze prawie żadnych zabudowań, a w samochodzie co jakiś czas można usłyszeć charakterystyczny stukot kół, na łączeniu betonowych płyt, które tkwią pod asfaltem. Prawie jak na drodze szybkiego ruchu lub na autostradzie.

- Bo to jest autostrada, tylko niestety niedokończona – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Prace przy niej rozpoczęły się w ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej. Odcinek administrowany przez ZDW miał być częścią autostrady Gdynia-Bydgoszcz- Łódź-Katowice, omijającej Wolne Miasto Gdańsk.

Wówczas określenia autostrada miało trochę inne znaczenie. Taka trasa mogła mieć nieliczne skrzyżowania i wystarczała jedna jezdnia. W czasie wakacyjnych podróży warto na takie miejsca zwrócić uwagę.

Prace ziemne wykonano w latach 1937-38. Chociaż trasa kończy się tuż przed Skórczem nasypy ciągną się aż do Lubichowa. W 1939 rozpoczęto układanie betonowej nawierzchni o szerokości 6 metrów. Pracę przerwał wybuch wojny. Wówczas do zakończenia prac na odcinku Warlubie-Skórcz pozostało jedynie kilka kilometrów. Niestety prac na kolejnym odcinku pomiędzy Skórczem a Lubichowem, które planowano na 1940 rok nigdy nie wznowiono.

Prace przy trasie mającej usprawnić transport drogowy pomiędzy Śląskiem a portem w Gdyni toczyły się także na terenie obecnego województwa pomorskiego. Przebudowano wówczas obecną DW nr 224 Nowa Karczma-Egiertowo oraz dobudowano odcinek obecnej DK nr 20 Tuchom-Chwaszczyno-Gdynia.
DW nr 214 mimo swoich 70 lat jest w dobrym stanie.

- To przede wszystkim zasługa betonu, który dziś znajduje się pod warstwą asfaltu - tłumaczy kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Żołędowie, Sebastian Małkowski. - Tymczasem wiele dróg, które wybudowano w latach 60. i 70. ubiegłego wieku bez podbudowy, lub wysypując cienką warstwę wapienia dziś się rozpada. Administrowanie takimi drogami przypomina ciągłe gaszenie pożarów. Jadąc trasą 214 warto też zwrócić uwagę na oryginalne soczewkowe przepusty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto