Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Masa Krytyczna w Bydgoszczy. Czy to już ostatni przejazd? [zdjęcia, wideo]

k@s
przejazd Bydgoskiej Masy Krytycznej
przejazd Bydgoskiej Masy Krytycznej k@s
Przejazdy Bydgoskiej Masy Krytycznej odbywają się w każdy ostatni piątek miesiąca. Wczorajsze spotkanie było wyjątkowe z dwóch powodów, po pierwsze - był to przejazd jubileuszowy, bo pierwsza Masa Krytyczna w Bydgoszczy odbyła się także na koniec stycznia, w 2004 roku; po drugie - stowarzyszenie rozpoczyna proces zakończenia organizowania przejazdów BMK. Dlaczego?

W innych polskich miastach (np. Kraków, Łódź, Warszawa) zakończono już organizowanie przejazdów Mas Krytycznych, ponieważ osiągnięty został cel przejazdów – zmieniono podejście włodarzy miast do problemu komunikacji rowerowej, zwiększyła się ilość dróg rowerowych, a ruch rowerowy osiągnął oczekiwany przez działaczy społecznych poziom.

Stowarzyszenie w Bydgoszczy również planuje zaprzestać comiesięcznych spotkań i przejazdów rowerami, jednak do tego muszą zostać spełnione określone warunki:
1. Osiągnięcie większego udziału ruchu rowerowego w całkowitym ruchu komunikacyjnym w mieście – ostatnie wyniki pomiaru natężenia ruchu rowerowego w naszym mieście wskazują na 2%. Naszym marzeniem jest zrównanie się z Amsterdamem czy Kopenhagą, ale twardo stąpamy po ziemi, dlatego w pierwszej kolejności porównujemy się z polskmi miastami. Gdańsk i Wrocław ten współczynnik mają już na poziomie ponad 20% - kiedy my taki osiągniemy?
2. Powstanie w Bydgoszczy spójnej sieci dróg rowerowych umożliwiające dotarcie rowerem do wszystkich celów podróży zlokalizowanych na terenie Miasta – lokalny samorząd od kilku lat realizuje inwestycje związane z rozbudową infrastruktury rowerowej zgodnie z planem przyjętym przez Zespół ds. Polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy. Zakłada on stworzenie spójnego przejazdu na osi północ-południe, wschód-zachód. Plan, w momencie jego powstania, zakładał ukończenie większości inwestycji w 2018 roku. Dziś już wiemy, że jego większa część ma spore opóźnienie.
3. Obniżenie ilości zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów – śmiertelne wypadki z udziałem rowerzystów w naszym mieście są rzadkością, czego nie można już powiedzieć o mniejszych wypadkach i kolizjach. To powoduje, że wielu rowerzystów wciąż boi się korzystać z pełni praw uczestnika ruchu drogowego i wybiera poruszanie się chodnikiem, a nie jezdnią. Stworzenie poczucia bezpieczeństwa na drodze niechronionym uczestnikom ruchu doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa zarówno rowerzystów jak i kierowców i pieszych.
4. Kompleksowe, programowe podejście Urzędu Miasta do spraw dotyczących komunikacji rowerowych przez wprowadzenie Polityki Rowerowej oraz jej realizację – rower znalazł już swoje miejsce w strategii rozwoju naszego miasta, ale wciąż wiele rzeczy pozostaje na papierze i nie jest wdrażane w życie. Tu też chcemy brać przykład "tylko" z polskich miast, które wdrażają m.in. programy promocji tego środka transportu, badania natężenia ruchu rowerowego czy dużej ilości imprez.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto