Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2020. Po "Weselu" na języku polskim uczniowie nie mieli dobrego nastroju

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Maciej Kobusiński (z lewej) i Mikołaj Cyganek z II LO w Bydgoszczy to maturzyści, którym w tym roku towarzyszymy na egzaminie dojrzałości.
Maciej Kobusiński (z lewej) i Mikołaj Cyganek z II LO w Bydgoszczy to maturzyści, którym w tym roku towarzyszymy na egzaminie dojrzałości. Arkadiusz Wojtasiewicz
"Wesele" Wyspiańskiego, a konkretnie jak wprowadzenie elementów fantastycznych do utworu wpływa na jego przesłanie? - to temat rozprawki, z którą zmierzyli się maturzyści na podstawie z języka polskiego. Nie wszyscy wychodzili z sal zadowoleni.

W poniedziałek rozpoczęła się "Matura 2020". Z uwagi na pandemię przełożono ją z 4 maja na 8 czerwca. Młodzież zdawała egzamin w reżimie sanitarnym. W Bydgoszczy po raz pierwszy (w nowej formule) przystąpiło do niej 3583 uczniów, w tym w szkołach prowadzonych przez ratusz 3216 uczniów (1687 w liceach i 1529 w technikach), w całym województwie 14 tys. 133 osoby.

W tym gronie byli Maciej Kobusiński i Mikołaj Cyganek z II LO w Bydgoszczy. To właśnie im w tym roku towarzyszymy na egzaminie dojrzałości. Na podstawie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 14 zadań, w tym do wyboru rozprawkę lub interpretację wiersza. Pierwszy temat brzmiał: "Jak wprowadzenie elementów fantastycznych do utworu wpływa na jego przesłanie. Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie. Odwołując się do podanych fragmentów "Wesela", do całego utworu Stanisława Wyspiańskiego oraz wybranego tekstu kultury". Drugi temat to była interpretacja wiersza "Daremne" Anny Kamieńskiej.

Rola fantastyki

Mikołaj i Maciek, którzy kończyli klasę o profilu biologiczno-chemicznym, tak jak zapowiadali, wybrali na rozprawkę. Jako jeden z pierwszych z sali wyszedł Maciek.

Matura 2020 w Bydgoszczy

- Hm..."Wesela" nie chciałem - mówi maturzysta. - Ale nie było źle, temat w sumie mi podszedł. Odwołałem się też do mojej ulubionej książki "Percy Jackson i bogowie olimpijscy - tom II Morze potworów". Cały reżim sanitarny, który towarzyszył maturze mi nie przeszkadzał, choć pogoda też jakoś nam nie dopisała.

- Nie jestem zadowolony - w takim minorowym nastroju opuścił salę Mikołaj Cyganek z II LO. - Z lektur właśnie najbardziej nie chciałem “Wesela”. No życie... Uzasadniłem, że elementy fantastyczne w tym utworze wzmacniają przekaz treści i zobrazowanie emocji bohaterów. Odwołałem się też do “Makbeta”. Trudne było też jedno z zadań z gramatyki dotyczące czasowników.

Zdaniem dr Anny Stempki, doświadczonej polonistki z II LO i zarazem egzaminatorki, temat rozprawki był spójny z nauczaniem funkcjonalnym, które jest istotą kształcenia polonistycznego w szkole średniej.

- W tej rozprawce chodziło o funkcję fantastyki w tekstach kultury. Jeśli ktoś to pokazał, to bardzo dobrze - mówi. - Z wybranych dzieł można było się tu odwołać do np. III części Dziadów, Romantyczności A. Mickiewicza, II części Dziadów, Makbeta, Balladyny, Mistrza i Małgorzaty, a nawet Hobbita czy Harre'go Pottera oraz innej literatury fantasy, ale pod warunkiem, że uczeń wskazał, jaka była rola fantastyki w wyrażeniu idei utworu. Gdy zobaczyłam tematy, uśmiechnęłam się, bo motyw przewodni, który w pierwszej kolejności zalecałam powtarzać uczniom do matury z polskiego, to właśnie był “Świat nadprzyrodzony a świat rzeczywisty”. W interpretacji wiersza "Daremne" Anny Kamieńskiej należało postawić tezę interpretacyjną. Chodziło o rolę wspomnień i pamięci w życiu człowieka i to było najważniejsze. W tym arkuszu było też więcej pytań dotyczących funkcji środków językowych, wyrażeń. Niektóre zadania były bardzo łatwe, jak np. fragment "Pana Tadeusza". Tu należało podać autora i tytuł zacytowanego fragmentu tekstu. Uważam, że z tym arkuszem każdy powinien sobie poradzić. Nie było nic, co mogłoby zaskoczyć maturzystów.

W pełnej gotowości

Gdy w ostatnich dniach przed egzaminem dojrzałości uczniowie powtarzali wiedzę, dyrektorzy liceów i techników mierzyli się z innym problemem. Nie tylko musieli przygotować placówki zgodnie z wytycznymi sanitarnymi, ale też wykazać się wzmożoną czujnością. Pod koniec maja otrzymali bowiem wiadomość z CBŚP i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z informacją, że może być próba storpedowania matur i na skrzynki mailowe szkół mogą trafić maile o podłożeniu bomby (tak było przed rokiem). W efekcie dyrektorzy zostali zobowiązani do monitorowania na bieżąco poczty elektronicznej, plombowane były sale, a nawet wejścia do szkół.

- Na szczęście w całym województwie matura z języka polskiego odbyła się bez zakłóceń - mówi Marek Gralik, kujawsko-pomorski kurator oświaty. - Dyrektorzy w razie niepokojących maili wiedzieli jak postępować. Byli przygotowani na taką ewentualność, podobnie jak odpowiednie służby.

We wtorek (9 czerwca, godz. 9) maturzyści zmierzą się z matematyką, a 10 czerwca z językiem angielskim. Matura potrwa do 29 czerwca. W tym roku nie będzie egzaminów ustnych. Wyniki znane będą do 11 sierpnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Matura 2020. Po "Weselu" na języku polskim uczniowie nie mieli dobrego nastroju - Express Bydgoski

Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto