Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Inne Sytuacje [program]

Ewa Piątek
Ewa Piątek
Kasia Chmura-Cegiełkowska
To już czwarta edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego INNE SYTUACJE. W programie cztery teatry - pięć spektakli teatralnych, dyskusja oraz warsztaty.

Nazwa festiwalu pochodzi z wypowiedzi Eugenio Barby, jednego z najważniejszych twórców teatru współczesnego, założyciela Odin Teatret, ucznia Jerzego Grotowskiego: „...ujęcie tradycyjnych treści teatru zajmują nie nowe treści, lecz nowe relacje… To co się rodzi, to nie żaden inny teatr, to tylko inne sytuacje zaczynają nazywać się teatrem”.

O idei i programie mówi dyrektor festiwalu i kierownik Pracowni Teatru i Tańca MCK Andrzej Stróż:
- W natłoku festiwali teatralnych postanowiliśmy pójść pod prąd i zapraszać grupy, które w formule są wierne idei wywodzącej się z twórczości Jerzego Grotowskiego. Przyglądając się sytuacji polskiego teatru alternatywnego, stwierdziliśmy, że grup odwołujących się w prosty sposób do Grotowskiego jest mało, a zaledwie kilka jest grup, które są naprawdę ważne. Dlatego w tym roku poszerzyliśmy formułę o przedstawienia Komuny// Warszawa. To co istotne dla nas to nadal człowiek na scenie, jego ciało, na drugim planie dopiero są nowości, nowinki techniczne, środki dziś w teatrze bardzo częste.

O tym czym jest teatr niezależny czy alternatywny dziś porozmawiać i posłuchać będzie można 30 czerwca w Bibliotece UKW. Dyskusję "Teatr alternatywny - płomień zgasł?" poprowadzi dr hab. Artur Duda:
- Zmiany w teatrze alternatywnym na przestrzeni, powiedzmy, dwudziestu lat są kolosalne. Trudno byłoby mówić o zwartym nurcie. Tegoroczna edycja festiwalu udowadnia, że nie da się ułożyć przedstawień w jeden kanon, trzeba szukać jeden form.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Inne Sytuacje - PROGRAM

26 maja (poniedziałek), godz. 19.00 - STUDIUM TEATRALNE [Warszawa] - "SZEPTY ZIEMI", miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

Na pierwszym planie jest lot w Kosmos przygotowany przez Humanistę i Technika, na drugim są Kobieta i Mężczyzna pragnący by zacząć żyć od nowa, resetować przeszłość - gehennę dziedzictwa. W rozmowie z publicznością Humanista przyznaje się do wstydu za siebie jako członka społeczeństwa. Pragnie zapłacić za dary i bogactwa które wyprodukowało tysiącletnie dziedzictwo. Otwiera przestrzeń poza zmysłami, na tajemnicę w nim samym i w tym co jest niezbadanym Kosmosem. Jest świadomym, że „z tego mroku, w całym jego majestacie rozmiaru, nie ma najmniejszego promyka nadziei, że pomoc przyjdzie z zewnątrz by uratować nas przed samym sobą”.

Studium Teatralne jest stowarzyszeniem istniejącym od 1997 roku na warszawskiej Pradze Południe . Studium kieruje Piotr Borowski, reżysera i aktora związany w latach 1985 – 1993 z Ośrodkiem Jerzego Grotowskiego w Pontederze (Włochy), a w latach 1977 – 1983 z grupą teatralną Gardzienice (eksperymentalny teatr antropologiczny o międzynarodowym znaczeniu). Praca Studium Teatralnego dąży do zespolenia i samokształcenia grupy, która uważa za swoje powołanie doskonalenie się i zdobywanie wiedzy w sztuce teatru. Studium Teatralne stawia sobie za cel pogłębianie i szerzenie poczucia prawdy artystycznej poprzez sztukę teatru docierając do najszerszych warstw społeczeństwa, a zwłaszcza do młodego pokolenia. Studium Teatralne wielokrotnie występowało na festiwalach polskich i zagranicznych, między innymi w Argentynie, Urugwaju, Kolumbii, USA, Włoszech, Rumunii, Mołdawii, Niemczech. Podczas pierwszej edycji INNYCH SYTUACJI Studium Teatralne pokazało znakomity spektakl : „Król Kier znów na wylocie”.

27 maja (wtorek), godz. 19.00 - TEATR NOVOGO FRONTA [Czechy] - "DYBBUK", miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

„Dybbuk“ to monodram Iriny Andreevy (Rosja) bazujący na niewerbalnych środkach wyrazu, na które składa się mieszanka tańca współczesnego, butoh i teatru fizycznego. To spektakl o kobiecej energii i duszy poszukującej swego miejsca we wszechświecie.
Teatr Novogo Fronta został założony w 1993 roku w Rosji, w Sankt Petersburgu. Zaczynał od eksperymentów dotyczących relacji między ciałem aktora - materiałem i jednocześnie narzędziem, jakim aktor dysponuje - a przestrzenią artystycznego działania.

Twórczość Teatru Novogo Fronta jest imponująco różnorodna pod każdym względem. Teatr tworzy przedstawienia uliczne, improwizowane, ale także rozbudowane spektakle na klasycznych scenach teatralnych. Krytycy opisują ich pracę jako "gorzki groteskowy taniec", porównując jej elementy do japońskiego teatru tańca butoh. Na przedstawienia Teatru Novogo Fronta składają się obrazy oscylujące pomiędzy mistycyzmem a abstrakcją, sztuką cyrkową a tańcem nowoczesnym, gdzie główne siły stanowią działanie, improwizacja, napięcie wynikające z absurdu człowieczej tragedii.

28 maja (środa), godz. 19.00 - KOMUNA// WARSZAWA [Warszawa] - "TERRY PRATCHETT. Nauki społeczne – współczesna opera kameralna", miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

Terry Pratchett, twórca serii „Świat dysku”, jeden z popularniejszych pisarzy brytyjskich, opisuje realny świat w krzywym zwierciadle, w zabawny, ironiczny i celny sposób komentując współczesną kulturę i politykę. Podobnego zabiegu użyje Komuna// Warszawa – poprzez czarny humor opisze społeczeństwo europejskie dążące do realizacji swoich celów bez względu na konsekwencje dla całej ludzkości. Używając popkulturowych szablonów, Komuna// Warszawa chce zwrócić uwagę na złożoność relacji i nietrwałość struktur społecznych, tkwienie w stanie niestabilnej równowagi i – co za tym idzie – trudności związane z wprowadzaniem reform i nowych form organizacji świata.

Pratchett nie tworzy fantastycznego świata – jego pisarstwem rządzi buchalteria: 98% ludzi to bezwolna masa w stanie permanentnego rozpadu. Pozostałe 2% dzielą się po połowie na tych, którzy chcą przyspieszyć koniec, i tych, którzy nie chcą do niego dopuścić. Ale to nie znaczy, że sytuacja jest zrównoważona – chyba że dopuścimy do siebie prawdę, iż równowagę pozwala utrzymać ciągłe odchylanie i upadanie.

Komuna// Warszawa to jeden z najważniejszych teatrów niezależnych, eksperymentujący na styku sztuk performatywnych, video instalacji i muzyki. Komuna// Warszawa w swej twórczości sięga po tematy ważne i współczesne, nieustannie poszukując nowych form i środków wyrazu. Tworząc przestrzeń do twórczego dialogu i dyskusji, przyciąga twórców młodego pokolenia, dając im wolność i swobodę artystyczną.Spektakle Komuny były prezentowane i nagradzane na festiwalach międzynarodowych m.in. w Edynburgu, Kijowie, Moskwie, Berlinie, Monachium czy Tbilisi.

29 maja (czwartek), godz. 19.00 - Grupa Coincidentia, Figurentheater Wilde&Vogel [Polska / Niemcy] / "KRABAT", miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

"Krabacie, idź do młyna na Koźlim Brodzie!" Zbłąkana sierota wojenna znajduje schronienie u jedenastu młynarczyków i ich Mistrza. Surowe reguły, ciemne praktyki, czarna magia: wszystko można znieść, byle miska była pełna i łóżko suche. Coraz bardziej, za bardzo zbliża się Krabat do czarnego Mistrza. Wreszcie nie bohaterstwo, lecz nieposłuszeństwo - motyw zdobycia przyjaciela i darzącej go miłością dziewczyny - łamie moc czarnej magii.
Krabat trafia prosto do serca: z przenikliwą jasnością, siłą obrazu, scenicznym humorem i minimum słów sztuka opowiada o ciężkich czasach, ludzkich upadkach i sile pierwszej miłości. Mrocznie, zuchwale i zarazem niesłychanie lekko: karuzela uczuć wirująca wśród wielkich muzycznych pejzaży.
[spektakl w języku polskim]

Grupa Coincidentia - niezależny teatr ożywionej formy (lalek i przedmiotów, ulalkowionych ludzi, ruchomych, efemerycznych obrazów, ról nie chcących trzymać się jednego aktora i aktorów uciekających od jednej roli...), założony we wrześniu 2009 przez Dagmarę Sowę i Pawła Chomczyka, absolwentów Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Spektakle Grupy Coincidentia prezentowane były na wielu scenach w kraju jak i poza jego granicami.
Figurentheater Wilde&Vogel - założony w 1997 roku przez aktora – lalkarza Michaela Vogla (absolwenta Studiengangs Figurentheater w Stuttgarcie) i muzyka Charlotte Wilde jako profesjonalny mobilny teatr z siedzibą w Stuttgarcie, od 2009 roku w Lipsku. Od tego czasu teatr prezentował swoje spektakle w 30 krajach Europy, Ameryki i Azji. Twórcy teatru prowadzili warsztaty na wielu uczelniach o profilu artystycznym, między innymi w Akademii Teatralnej w Białymstoku, w Turku Polytechnic & Arts Academy, w Muhlenberg College / Allentown Pennsylvania.

30 maja (piątek), godz. 19.00 - KOMUNA// WARSZAWA - "PARADISE NOW? RE//MIX Living Theatre", miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

Spektakl "Paradise Now! The Living Theatre" to jeden z najważniejszych spektakli teatru politycznego. Od premiery "Paradise Now!" minęło 45 lat – Komuna// Warszawa sprawdza, co się zmieniło od tego czasu w teatrze i w polityce. Co jest prawdą w artystycznym zaangażowaniu, a co spektaklem dla publiczności? Czy sztuka partycypacyjna ma sens? Jak sztuka nie zmienia świata?

The Living Theatre - alternatywny teatr założony w 1947 roku przez aktorkę Judith Malina oraz poetę, malarza i performera Juliana Becka w Nowym Jorku. Działania grupy słynęły z bezkompromisowości, awangardowej estetyki, eksponowania cielesności oraz pracy kolektywnej. Ich największe dzieło Paradise Now, wystawione w 1968 roku w Awinionie, doprowadziło do zamieszek. Spektakle teatru były radykalne, niosły anarchistyczne i pacyfistyczne przesłanie. Za teoretyczną podstawę dla działań teatru posłużył zbiór esejów Teatr i jego sobowtórAntonina Artauda. The Living Theatre znacząco wpłynął na awangardowy ruch teatralny. Spektakl Mysteries and Smaller Pieces w roku 1964 zapoczątkował w teatrze awangardowym rozwój idei współuczestnictwa widza w spektaklu, koncepcja rozwijana jest do dziś przez teatry na całym świecie. W latach 60. nadrzędnym celem The Living Theatre stało się przekształcenie społeczeństwa z rywalizującej, hierarchicznej struktury w zwartą, współpracującą grupę ludzi. Spektakle miały być impulsem do nadchodzącej przemiany społecznej.

Sytuacje towarzyszące:
26 - 28 maja, godz. 14.00 - 18.00 - Warsztaty krytyki teatralnej - prowadzenie: Paweł Sztarbowski, miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

Warsztaty są zwrócone do tych wszystkich, którzy chcieliby w przyszłości zająć się krytyką teatralną, ale również dla tych którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na temat teatru na poziomie warsztatowego odbioru spektaklu teatralnego. Warsztaty podzielone zostały na dwa czterogodzinne segmenty.
Pierwszy segment dotyczyć będzie części teoretycznej, obejmującej wiedzę na temat wartościowania dzieła teatralnego pod względem artystycznym, merytorycznym, przekazowym, zaznajomią się z tajnikami technik teatralnych, sposobem patrzenia na teatr, umiejętności opisywania teatru i zjawisk kultury.
Drugi segment to praktyczna strona realizacji wiedzy nabytej podczas pierwszego dnia warsztatów i dotyczyć będzie nauki pisania krótkich recenzji ze spektakli obejrzanych przez uczestników warsztatów w ramach MFT INNE SYTUACJE.

Paweł Sztarbowski - ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, studiował Wiedzę o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie, jest doktorantem w Instytucie Sztuki PAN. W latach 20062011 pracował w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego na stanowisku kierownika działu promocji teatru. Od marca 2011 pracuje na stanowisku wicedyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Jest twórcą Nowej Siły Krytycznej – grupy młodych recenzentów piszących dla Polskiego Wortalu Teatralnego e-teatr. pl. Jako recenzent i publicysta współpracował m.in. z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Notatnikiem Teatralnym”, „Teatrem”, „Metrem”, „Newsweek Polska”. Jest stałym felietonistą e-teatr.pl oraz autorem wielu tekstów naukowych na temat teatru wygłaszanych na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach oraz publikowanych w tomach zbiorowych.

Wstęp wolny! Zapisy: [email protected]

30 maja, godz. 10.00 - Otwarta dyskusja "Teatr alternatywny - płomień zgasł?" - prowadzenie: Artur Duda. Miejsce: Biblioteka UKW, ul. K. Szymanowskiego 3 - wstęp wolny!

Celem dyskusji jest próba zdiagnozowania dzisiejszej kondycji teatru określanego jako alternatywny. Czy używanie tego określenia dzisiaj jeszcze ma sens. A jeśli tak , to jakie są dzisiaj charakterystyczne cechy określające teatr alternatywny. Jaka jest ważność tego teatru na dzisiaj. Czy określenie "barometr rzeczywistości" dalej jest przynależne funkcji jaką kiedyś spełniał teatr alternatywny. Czy dzisiejsze młode teatry czerpią z historii legend teatrów alternatywnych. Co ich dzisiaj kształtuje. Z jakich wzorców korzystają. W dyskusji wezmą udział legendy teatru alternatywnego, twórcy i liderzy dzisiejszych młodych grup teatralnych określanych przymiotnikiem alternatywny, oraz uczestnicy i widzowie festiwalu. Panel poprowadzi Artur Duda, autor książki "Polski teatr alternatywny po 1989 roku", który dyskusję poprzedzi krótkim wstępem przybliżający powód napisania w/w książki i takiego właśnie definiowania opisywanego w niej teatru.

Artur Duda - teatrolog, adiunkt w Zakładzie Dramatu i Teatru. Zajmuje się problemami teorii dramatu i teatru: relacją między tekstem dramatu a jego inscenizacją, estetyką teatru współczesnego z perspektywy fenomenologicznej i performatywnej, teatrem litewskim (Eimuntas Nekrošius) i niemieckim (Frank Castorf) oraz badaniami z zakresu performatyki, które obejmują m.in. kulturowe korzenie piłki nożnej, muzyki rockowej i reality show, estetykę współczesnych performansów ludycznych na żywo i zmediatyzowanych, a także teorię performansu na żywo jako medium. Autor książek Teatr realności (Gdańsk 2006), Alchemia teatru (Toruń 2010) oraz Performans na żywo jako medium i obiekt mediatyzacji (Toruń 2011). Krytyk teatralny, stale współpracujący z miesięcznikiem „Teatr”, publikuje także w „Dialogu”, „Głosie Uczelni”. Stypendysta DAAD (Berlin, 2001).

28 maja - 1 czerwca, godz. 10.00 - 17.00 - Warsztaty z biomechaniki - prowadzenie: Gennadiy Bogdanov (Perugia/Włochy), miejsce: ZPP Ostromecko. Cena: 100 zł za 5 dni warsztatów. Zapisy: [email protected]

BILETY/KARNETY
Karnet na wszystkie spektakle: 40 zł
Bilet normalny (na jeden spektakl): 20 zł
Bilet dla seniorów (na jeden spektakl): 10 zł
Bilet dla grup zorganizowanych (na jeden spektakl): 10 zł/os.
kontakt: [email protected]

Organizator: Miejskie Centrum Kultury

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto