Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na biurko ministra trafiły nazwy bydgoskich dworców kolejowych. Czy będą zmiany?

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Zmiana nazw dwóch bydgoskich dworców trafiła aż do ministra infrastruktury, bo ani PKP, ani bydgoski ratusz nie kiwnęły w tej sprawie palcem.
Zmiana nazw dwóch bydgoskich dworców trafiła aż do ministra infrastruktury, bo ani PKP, ani bydgoski ratusz nie kiwnęły w tej sprawie palcem. Dariusz Bloch
Zmiana nazwy dworców kolejowych "Bydgoszcz Bielawy" i "Bydgoszcz Akademia" oparła się aż o ministerstwo infrastruktury. Aktualizacji domaga się bydgoski poseł PiS Piotr Król wspierany przez grupę mieszkańców. A zmian można było dokonać już dawno...

Zobacz wideo: Duże zmiany w kodeksie drogowym. To musisz wiedzieć!

Poseł Piotr Król skierował do ministra infrastruktury interpelację, pytając, jakie są możliwości zmiany nazw dwóch bydgoskich stacji kolejowych: Bydgoszcz Bielawy i Bydgoszcz Akademia.

Niestety w Bydgoszczy dwie stacje pasażerskie posiadają nazwy niezgodne z obowiązującymi w tym zakresie wytycznymi, tzn. w nazwie pierwszy człon powinien być tożsamy z nazwą miejscowości, w brzmieniu ustalonym w wykazie urzędowych nazw miejscowości, a drugi człon powinien jednoznacznie wskazywać na usytuowanie obiektu, np. dzielnicę miasta, kierunek świata, nazwę ogólnie znanego obiektu użyteczności publicznej, w pobliżu którego dana stacja jest zlokalizowana - zwraca uwagę Piotr Król.

Nazwy nie są zgodne z wytycznymi PLK

Nazwy dworców nie są zgodne z wytycznymi nazewnictwa stacji PKP przyjętymi w 2019 i w 2020 roku, bo stacja Bielawy w rzeczywistości leży na Bartodziejach, a Akademia Techniczno-Rolnicza już od dawna nie istnieje.

- Czy jest możliwe przekształcenie nazw stacji i w jakim terminie? - pyta ministra poseł Piotr Król.

Trwa głosowanie...

Jeśli wakacje mają być wymarzone, to tylko...

Co na to minister, jeszcze nie wiadomo. - Jest taka specjalna procedura, która powinna zostać wdrożona i skorelowana z nowym rozkładem jazdy. Nazwa stacji musi odpowiadać rzeczywistości, stąd moje działanie, zresztą na prośbę grupy bydgoszczan.

To ludzie mają głos

Dr Michał Cichoracki, socjolog z Instytutu Nauk Społecznych bydgoskiej Wyższej szkoły Gospodarki zauważa, że ruchy społeczne mają coraz więcej do powiedzenia, więc takie oddolne wnioski, popierane przez grupę osób, są jak najbardziej uzasadnione i są polem do dyskusji. - To tendencja do zmiany stanu, także zewnętrznego, na aktualny - mówi. - W tej chwili w Unii Europejskiej funkcjonuje coś, co nazywamy "projektowaniem uniwersalnym". Po prostu: cos może się komuś wydawać, ale to ludzie mają głos i nierzadko właśnie to oni zajmują zupełnie inne stanowisko, którego potem się słucha.

Jak to z nazwami dworców jest

W praktyce z obiema stacjami jest tak: Bydgoszcz Bielawy przy Kamiennej znajduje się w granicach osiedla Bartodzieje, a nie na terenie sąsiadującego osiedla Bielawy.

Z kolei stacja Bydgoszcz Akademia odnosi się do nieistniejącej już w pobliżu uczelni wyższej, Akademii Techniczno-Rolniczej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, która istniała w latach 1974-2006, a obecnie funkcjonujący Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy ma zostać przekształcony w Politechnikę Bydgoską. Trwa właśnie proces legislacyjny - 20 maja br. Sejm uchwalił ustawę o zmianie nazwy.

- Obecne nazwy są bez wątpienia mylące dla pasażerów - zaznacza poseł Piotr Król.

Kamyczek do ogródka samorządu i PKP PLK

Jak to możliwe, że takie nazwy się uchowały, skoro w 2019 i 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe, które władają m.in. nazwami stacji, wydały specjalne zbiory zasad dotyczące nazewnictwa i procedur zmian nazw stacji?

Czy bydgoski ratusz wystąpił o zmianę nazw, nie wiemy, w środę (16.06) nie dostaliśmy odpowiedzi. Biuro prasowe PLK także milczy.

A z wytycznych wynika, że z wnioskami o nazwy istniejących stacji występują albo samorządy, albo "same do siebie" - PKP. - Tego nie zrobiono - śmieje się Król.

Najważniejsze, że wnioski o inne nazwy trzeba składać przed wejściem w życie nowych rozkładów jazdy. Ale koszty ponosi wnioskodawca. Mogą one być niemałe, bo to nie tylko tablice na peronach... Modyfikacje trzeba wprowadzić m.in. do bazy
Prowadzenia Opisu Sieci - POS.

Potem jest już długa lista zmian:

  • w oznakowaniu stałym - to tablice na peronach, drogach dojścia do peronów, dworcu;
  • w rozkładzie jazdy pociągów;
  • w dokumentacji techniczno-ruchowej, w szczególności: regulaminów technicznych;
  • w dodatkach do wewnętrznego rozkładu jazdy pociągów;
  • w dokumentacji geodezyjnej;
  • w oznakowania taboru przewoźników;
  • w systemach informatycznych użytkowanych przez PKP, np. w Portalu Pasażera, w systemach sprzedaży biletów i ich rezerwacji;
  • internetowych rozkładach jazdy pociągów i wyszukiwarkach, krajowych i międzynarodowych systemach kolejowych.

Polecamy

Przyłapani przez kamerę Google Street View w parkach w Bydgoszczy - zdjęcia.

Bydgoszcz. Przyłapani przez kamerę Google Street View w park...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto