Na odszkodowania przy inwestycjach drogowych z budżetu Bydgoszczy idą miliony

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Wysokość wydatków na odszkodowania przy rozbudowie trasy W-Z, mającej biec ul. Kamienną szacuje się na ok. 200 mln zł.
Wysokość wydatków na odszkodowania przy rozbudowie trasy W-Z, mającej biec ul. Kamienną szacuje się na ok. 200 mln zł. Tomasz Czachorowski
Udostępnij:
Wypłat odszkodowań za wywłaszczenia z działek pod bydgoskie inwestycje drogowe nie da się uniknąć. Przy dużych budowach kwoty są olbrzymie - idą w miliony złotych. Pieniądze pochodzą z budżetu Bydgoszczy.

Zobacz wideo: W Bydgoszczy trwa budowa mostów. Miasto stoi w korkach

O pieniądzach, które towarzyszą dużym inwestycjom drogowym, mówi się głównie przy okazji tego, ile konkretna budowa pochłonie środków. O wiele ciszej jest o tym, co inwestycjom towarzyszy - wypłaty odszkodowań za prywatne działki, których właścicieli trzeba wywłaszczyć. A kwoty wcale nie są małe.

- Koszty wywłaszczeń pod inwestycje drogowe są ujęte w corocznych budżetach wydziału mienia i geodezji jako wydatki inwestycyjne - informuje Mirosław Kozłowicza, zastępca prezydenta Bydgoszczy, odpowiedzialny m.in. za drogi.

Wywłaszczenia poprzedza wydanie decyzji ZRiD - to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Wydaje się je na podstawie tzw. specustawy drogowej z 2003 roku. Właściciele wywłaszczanych nieruchomości muszą dostać odszkodowanie.

Ile za tramwaj do Fordonu?

Największa bydgoska inwestycje drogowa ostatnich lat to budowa linii tramwajowej do Fordonu. Rozpoczęta w 2013 roku zakończyła się po dwóch latach. Po odbiorach i pozwoleniu na użytkowanie 16 stycznia 2016 roku na trasę wyjechały pierwsze składy.

- Łącznie na to zadania wywłaszczono 74.979 hektarów gruntów, obejmujących 60 działek - informuje zastępca prezydenta Bydgoszczy. O ile na samą inwestycję wydano ponad 437 mln zł, to odszkodowania za wywłaszczenia kosztowały budżet Bydgoszczy 11 mln 506 tysięcy złotych.

Drogi na Osiedlu Eskulapa

Kilka lat temu w Fordonie powstało osiedle Eskulapa. Żeby ułatwić mieszkańcom komunikację, miasto zbudowało lub przebudowało ulice. Matki Teresy z Kalkuty zyskała 800-metrowy, dwupasmowy odcinek od Centrum Onkologii do ul. Pod Skarpą. To szeroka na siedem metrów jezdnia z chodnikiem i ścieżką rowerową. Ul. Trybowskiego to odcinek prawie kilometra - między ul. Matki Teresy z Kalkuty a Jasiniecką. Trzecia ulica to 320 metrów ul. Jasinieckiej - od ul. Trybowskiego do ul. Pod Skarpą. Budowa kosztowała ponad 8 mln zł.

Decyzja ZRiD stała się prawomocna w 2016 roku. Wywłaszczono półtora hektara terenów - w sumie 31 działek. - Zapłacono odszkodowanie w kwocie 1.976.535 zł - informuje Mirosław Kozłowicz.

Tramwaj na Kujawskiej - wciąż czekamy

Ostatnia wielka bydgoska inwestycja to poprowadzenie tramwaju ulicą Kujawską. To oczywiście nie jest jedyny element tych prac, bo przy okazji przebudowano rondo Kujawskie, Bernardyńskie, Toruńską i Wojska polskiego. Tym razem decyzje ZRiD wydawał nie prezydent Bydgoszczy, ale wojewoda kujawsko-pomorski. Musiała być podtrzymana przez ministra infrastruktury w październiku 2017 roku. - Mocą tej decyzji wywłaszczono na Skarb Państwa 13 działek o łącznej powierzchni 0,4726 hektara, w tym dwie zabudowane kamienicami - zwraca uwagę Mirosław Kozłowicz, dodając, że w tym przypadku odszkodowania też zaczęto wypłacać z budżetu miasta. - To zadanie - w zakresie wypłaty odszkodowań - nie jest ostatecznie zakończone - mówi. - Z wyliczeń dokonanych w oparciu o zawarte umowy koszt samej budowy ul. Kujawskiej wyniósł około 173 mln zł.

Rekord dopiero nadchodzi...

Wygląda na to, że rekordowe odszkodowania szykują się przy budowie planowanej trasy W-Z. Trasa to ciąg ulic W. Pileckiego, Artyleryjska i Kamienna od węzła zachodniego do planowanego węzła wschodniego na styku z ulicą Fordońską. W ostatnich latach opracowana została wielowariantowa koncepcja rozbudowy tej trasy do układu dwujezdniowego. Wariant wybrany w oparciu o konsultacje z mieszkańcami zakłada oprócz dobudowania drugiej jezdni między innymi budowę dwupoziomowych skrzyżowań na połączeniu trasy z ulicami Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Przewiduje się budowę drugiego mostu na Brdzie na Jachcicach oraz wiaduktu nad torami kolejowymi w rejonie zakładu Pesy. Poza tym opracowanie objęło także węzeł wschodni, czyli połączenie drogowe ulic Kamiennej i Lewińskiego wraz z przyległymi ulicami.

- Orientacyjny koszt odszkodowań pod tę inwestycję szacowany jest na kwotę około 200 mln zł - informuje Kozłowicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie