Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na Szwederowie w Bydgoszczy powstanie nowa linia tramwajowa. Znamy szczegóły inwestycji

OPRAC.:
Jakub Kisiel
Jakub Kisiel
Nowa linia tramwajowa o długości 3,4 km będzie prowadziła od ronda Kujawskiego ulicami Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką aż do ronda Grunwaldzkiego.
Nowa linia tramwajowa o długości 3,4 km będzie prowadziła od ronda Kujawskiego ulicami Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką aż do ronda Grunwaldzkiego. archiwum/zdjęcie ilustracyjne
Rozbudowa linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego w Bydgoszczy realizowana będzie w kilku etapach. W pierwszej kolejności powstanie torowisko od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej. Przygotowaniem dokumentacji projektowej dla nowej linii tramwajowej zainteresowanych jest pięć firm.

Zobacz wideo: Na Szwederowie w Bydgoszczy powstanie nowa linia tramwajowa

Nowa linia tramwajowa na Szwederowie

Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km z ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego będzie realizowana w kilku etapach. Inwestycja pozwoli na lepsze skomunikowanie osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta. Nowa trasa będzie alternatywą dla pasażerów podróżujących autobusami pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem.

- Przed dwoma laty opracowana została koncepcja trasy. Ze względu na potężną skalę przedsięwzięcia realizować będziemy je etapami - informuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Pętla na Bielickiej i zielone torowiska

Pięć firm jest zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji projektowej dla nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. W ramach inwestycji powstanie wiele innowacyjnych rozwiązań, m.in. zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.

Docelowo, nowa linia tramwajowa będzie prowadziła od ronda Kujawskiego ulicami Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką aż do ronda Grunwaldzkiego. W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.

W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.bydgoszcz.pl

W ramach inwestycji ulica Solskiego zostanie dostosowana do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi oraz infrastrukturą dla komunikacji publicznej. Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy. Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowania ulicy Solskiego i Bielickiej.

Przypomnijmy, w ramach rozbudowy ul. Kujawskiej torowisko zostało wyprowadzone z ronda Kujawskiego aż do ul. Solskiego. Obecnie odcinek ten pełni funkcję toru odstawczego.

5 firm zgłosiło się do przetargu

Do przetargu na przygotowanie dokumentacji zgłosiło się 5 firm. Wyceniły one wartość prac na kwoty od 3 do 5 mln zł. Miasto zamierzało przeznaczyć na to zadanie ok. 1,8 mln zł. Teraz oferty zostaną dokładnie sprawdzone przez ZDMiKP, co pozwoli miastu wybrać ofertę najkorzystniejszą, a także podpisać umowę z wykonawcą.

- Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) zajmie wykonawcy około 20 miesięcy. W ramach zadania zaprojektowana zostanie też przebudowa pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej - czytamy w oficjalnym komunikacie ZDMiKP.

Ponad 60 mln zł dofinansowania

Ratusz rozpoczął już pracę nad pozyskaniem środków na realizację inwestycji. Oba zadania będą finansowane ze środków krajowych z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

- Na budowę torowiska na Szwederowie pozyskaliśmy 63,5 mln zł, a na modernizację pętli w Lesie Gdańskim ok. 17 mln zł - informuje ZDMiKP.

W ramach inwestycji miasto planuje wprowadzić wiele nowoczesnych rozwiązań, m.in:

  1. zielone wiaty, np. w postaci zielonych dachów, stelaży do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką
  2. zielone maty rozchodnikowe na torowisku w miejscach technologicznie do tego przystosowanych
  3. elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne
  4. na przejazdach rowerowych, przejściach dla pieszych i odcinkach, gdzie torowisko tramwajowe zaprojektowane jest w jezdni zastosowane zostaną rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo przejazdu/przejścia przez torowisko pojazdom jednośladowym, wózkom dziecięcym, inwalidzkim i pieszym
  5. zintegrowana pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Bielickiej
  6. zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Bielickiej oraz pętli tramwajowej przy ul. Rekreacyjnej
  7. zintegrowanie sygnalizacji świetlnych na głównym ciągu ul. Solskiego do systemu ITS

W Bydgoszczy mamy 41 km torowisk

W ostatnich dziesięciu latach bydgoska sieć tramwajowa została znacząco rozbudowana. Długość torowisk zwiększyła się z 28 do 41 kilometrów. Powstały nowe trasy, m.in. do Dworca Głównego, do Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.

W budowie jest nowy most tramwajowy spinający ulice Toruńską z Fordońską. W ostatnich latach wymieniona została duża część taboru tramwajowego. Obecnie po bydgoskich torowiskach kursuje 35 nowoczesnych tramwajów wyprodukowanych w Pesie. Miasto zamówiło już kolejne 10 sztuk.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto