W m.in. takich gminach, jak Płużnica, Unisław, Łasin i Wąbrzeźno uruchomiono program „Internetowy Urząd”. Wprowadza on m.in. elektroniczny obieg dokumentów. Czy na tym polu bydgoskie urzędy mają się czego wstydzić?
- Urząd Miasta Bydgoszczy już od 2006 roku realizuje usługi dla mieszkańców przy pomocy portalu EBOK, czyli Elektronicznego Biura Obsługi Klienta - mówi Marta Stachowiak, rzeczniczka ratusza.
- Obecnie rozwiązanie to jest sukcesywnie przenoszone na rządową platformę ePUAP. Dziś przez ePUAP można załatwić 18 spraw z ponad dwustu dostępnych w naszym EBOK. Chcąc ułatwić mieszkańcom korzystanie z e-administracji urząd miasta uruchomił pięć punktów potwierdzania profilu zaufanego, dzięki któremu mieszkańcy mogą potwierdzać swoją tożsamość bezpłatnie - tłumaczy.
Za pośrednictwem internetu możemy m.in. załatwić: wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wysłać deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, skargi, wnioski do urzędu oraz czasową rejestrację pojazdu.
Dzięki dostępowi do internetu możemy także uniknąć konieczności stawiania się w urzędzie wojewódzkim. - Główną platformą internetową, z której można korzystać jest www.epuap.gov.pl - wyjaśnia Bartłomiej Michałek, rzecznik wojewody. - Wystarczy założyć tam swój własny profil. Dzięki temu możemy załatwić szereg spraw, w tym np. składać wnioski, które są akceptowane przez urząd tak samo, jak te w wersji papierowej - dodaje.
Za pośrednictwem ePUAP możemy np. zapłacić mandat, zgłosić zmiany w aktach stanu cywilnego, a przedsiębiorcy mogą m.in. załatwiać sprawy związane z uzyskaniem zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta prowadzi także Komunalne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Ponadto spółka uruchomiła elektroniczny system monitorowania i sterowania ciepłem. Dzięki niemu można na bieżąco kontrolować parametry dostarczanego ciepła na potrzeby ogrzewania i ciepłej wody, wybór godzin kiedy ogrzewanie i ciepła woda są najbardziej potrzebne oraz ograniczenie poboru w czasie, gdy zapotrzebowanie na ciepło jest mniejsze. Zainteresowani korzystaniem z tej usługi więcej informacji uzyskają w Biurze Obsługi Klienta pod nr. tel. 52 30 45 400.
Nieco gorzej na tym tle wypada powiatowy urząd pracy. - Możliwa jest internetowa rejestracja za pośrednictwem strony www.praca.gov.pl - mówi Tomasz Zawiszewski, dyrektor urzędu.
- Jednak mimo to i tak musimy stawić się w urzędzie. Wizyta może jednak dzięki temu potrwać krócej. Ze względu na specyfikę naszego urzędu celowo załatwiania pewnych spraw i składanie niektórych wniosków jest niemożliwe za pośrednictwem internetu. Tak jest np. w przypadku potwierdzania gotowości do podjęcia pracy.
(PW)
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?