Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

- Nie można mówić, że nie ma efektów - twierdzi wójt o działaniach w kierunku budowy obwodnicy Białych Błot

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Dariusz Fundator, wójt Białych Błot.
Dariusz Fundator, wójt Białych Błot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Fragment drogi wojewódzkiej między Bydgoszczą a Białymi Błotami jest jednym z najbardziej zatłoczonych w Kujawsko-Pomorskiem. Dlaczego do tej pory praktycznie niewiele poprawiono, a sama miejscowość nie doczekała się obwodnicy? Rozmawiamy z Dariuszem Fundatorem, wójtem Białych Błot.

Rozmawiamy z Dariuszem Fundatorem, wójtem Białych Błot.

Zdaje się, że z budową obwodnicy Białych Błot i modernizacją drogi wojewódzkiej 223 naprawdę już nie ma co czekać. Porozumienie między gminą, Bydgoszczą, powiatem a Zarządem Dróg Wojewódzkich i marszałkiem zawiązano w 2017 roku, a praktycznych efektów prawie nie ma. Dlaczego?

Nie można mówić, że od tego czasu nie ma efektów. W ramach zawartego porozumienia, którego stroną jest Zarząd Dróg Wojewódzkich, Marszałek Województwa Kujawsko- Pomorskiego, Powiat Bydgoski oraz Gmina Białe Błota powstała obszerna dokumentacja związana z opisem przedmiotu zamówienia dla opracowania Studium Techniczno- Ekonomiczno- Środowiskowego, które ma wyłonić optymalny wariant przebiegu przyszłej obwodnicy. Cały ten proces spowolniło nieoczekiwane przez partnerów wycofanie się z porozumienia GDDKiA. Mimo to dysponujemy teraz opracowaniami przedprojektowymi i szczegółowym opisem planowanej inwestycji, co stanowi podstawę do ogłoszenia postępowań przetargowych.

Unieważniono już dwa przetargi na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Ostatni z powodu zbyt wysokiej ceny. Dlaczego zabrakło pieniędzy, żeby sprostać propozycji biura projektowego?

Konsekwencją unieważnienia drugiego przetargu z udziałem tylko jednego oferenta (w pierwszym postępowaniu nie złożono żadnej oferty), była cena przekraczająca znacznie założony budżet. Nie mogliśmy sprostać żądaniom wysokiego wynagrodzenia pod koniec roku budżetowego, w warunkach dynamicznie rosnącej inflacji, galopady cen materiałów, usług i energii oraz innych zmiennych, utrudniających planowanie wydatków. Po dwukrotnie unieważnionych przetargach partnerzy projektu spotkali się w lutym 2022 r., aby przeanalizować sytuację. Ustalono, że ponownie przeanalizowane zostaną założenia dokumentacji Studium dla przebudowy tej drogi. Chodzi nam o jak najlepsze rozwiązania, które uporządkowałyby ruch - zwłaszcza na odcinku wojewódzkiej „223” biegnącej przez miejscowość Białe Błota. W najbliższym czasie zostanie również powołany zespół roboczy. Jego zadaniem będzie przedłożenie optymalnych wariantów modernizacji drogi. Podczas spotkania zorganizowanego w formie telekonferencji, poruszono kwestię nie tylko istniejących i nowych wariantów przebiegu planowanej obwodnicy, ale także doraźnych działań, których podjęcie może usprawnić ruch już w najbliższym czasie.
W planach na 2022 rok Zarząd Dróg Wojewódzkich ma remont nawierzchni- od ronda turbinowego do granicy miejscowości Białe Błota. Odnośnie dalszych planów związanych z usprawnieniem ruchu, wiążące mogą okazać się ustalenia zespołu roboczego z udziałem samorządu gminy, miasta i województwa, którego powołanie uzgodniono podczas niedawnych rozmów.

Czy w przypadku tak bardzo obciążonego ruchem odcinka, chyba najbardziej w regionie, wystarczy zwykła obwodnica? Chwilę po jej oddaniu może się okazać, że już jest niewystarczająca... 

Dlatego zadaniem powołanego przez partnerów projektu zespołu roboczego będzie praca nad różnymi wariantami rozwiązania tego problemu. Chcemy podkreślić, że nie oznacza to przerwania pracy nad STEŚ przyszłej obwodnicy. Uzgodniono jednak, że opis przedmiotu zamówienia dla Studium, oprócz weryfikacji, będzie uzupełniony o propozycje innych rozwiązań, które mogłyby doraźnie poprawić przepustowość DW 223 - szczególnie w Białych Błotach - przy jednoczesnych pracach projektowych nad przebiegiem planowanej obwodnicy. Nie ukrywamy, że dużym wyzwaniem dla projektantów jest zwarta zabudowa miejscowości, która utrudnia planowanie budowy trasy w jej poszczególnych wariantach. Stąd propozycja, by szukać rozwiązań, które pomogłyby zrealizować ten projekt bez konieczności głębokiego ingerowania w zabudowę, środowisko, a także prawa własności nieruchomości zlokalizowanych na trasie, co jeszcze bardziej mogłoby wydłużyć proces administracyjno-budowlany planowanej inwestycji.

Trwa głosowanie...

Kiedy ostatnio jechałeś/jechałaś pociągiem?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto