Zobacz wideo: Duże zmiany w kodeksie drogowym. To musisz wiedzieć!
W połowie czerwca powinny zniknąć zwężenia na wiaduktach Warszawskich w Bydgoszczy. Trzeba je było wprowadzić w trybie pilnym po tym, jak kilka miesięcy temu okazało się w jak złym stanie znajduje się konstrukcja.
Jak informuje ZDMiKP, pod wiaduktami ustawionych zostało 8 podpór. Pozwoliły one wzmocnić wiadukty oraz rozpocząć właściwe prace naprawcze pod obiektem, przy jednoczesnym utrzymaniu na nim ruchu.
Trwa przygotowanie i wprowadzanie nowej organizacji ruchu na obu obiektach w celu oddania do użytku wszystkich pasów. W najbliższych dniach, jeszcze przy obowiązujących nadal ograniczeniach (zwężeniach), drogowcy zamierzają zrealizować drobne prace naprawcze przy nawierzchni. Prace na obecnie zamkniętych pasach będą prowadzone w ciągu dnia, a na obecnie użytkowanych będą realizowane tylko w godzinach nocnych.
Dwa pasy, ale z ograniczeniem prędkości
W połowie czerwca br. udostępnimy kierowcom oba pasy ruchu w obu kierunkach. Prędkość na obiektach zostanie ograniczona do 30 km/h, a pojazdy ciężarowe będą mogły poruszać się wyłącznie prawym pasem ruchu (od strony chodnika). Pas lewy na każdym z obiektów będzie przeznaczony dla pojazdów o wadze nie przekraczającej 3,5 t. - informuje ZDMiKP
Drogowcy dodają, że po udostępnieniu do ruchu obu wiaduktów, kontynuowane będą właściwe prace naprawcze związane z odpowiednim wzmocnieniem i zabezpieczeniem istniejącej konstrukcji betonowej. Prace będą realizowane już tylko pod obiektem i nie będą generowały utrudnień w ruchu.
- Koszt podparcia obu wiaduktów to: ponad 1,5 mln zł.
Przyszłość wiaduktów Warszawskich
Jak zauważa ZDMiKP, wykonane podpory i prace naprawcze pozwolą użytkować obiekt jeszcze tylko przez około 10 lat.
ZDMiKP przygotował wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowych wiaduktów Warszawskich. Oto on.
1. Prace przygotowawcze, koncepcje, dokumentacja techniczna:
- wykonanie szeregu napraw umożliwiających przedłużenie funkcjonalności obiektu do roku 2030. Obecne prace realizowane w okresie 2020-2021,
- ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji projektowej dla rozbiórki i budowy nowych obiektów – rok 2022, wykonanie koncepcji w latach 2022-2023,
- ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej (projekt architektoniczno-budowlany wraz z projektami technicznymi) dla rozbiórki i budowy nowych obiektów – rok 2023, realizacja w latach 2023-2025.
2. Realizacji inwestycji:
- uzyskanie pozwolenia na budowę – rok 2025.
- przeprowadzenie procedury wyłonienia wykonawcy robót budowlanych – rok 2026.
- rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich: lata 2026 – 2029.
Zgodnie z planami, zakładamy, że w okresie 2026 -2029 roku rozpoczną się rzeczywiste prace związane z realizacją w tym obszarze miasta nowej i w pełni nowoczesnej przeprawy, odpowiedniej do obecnych warunków technicznych, obciążeń i natężeń ruchu. Szacowany obecnie wstępnie koszt budowy nowej przeprawy to ok. 200 mln.
Konstrukcja z lat 70.
Wiadukty Warszawskie w Bydgoszczy oddano do użytku w roku 1973 r., zarówno czasy jaki i technologie ich wykonania były dalekie od obecnych oczekiwań i nowych technologii. Są to dwa obiekty mostowe o długości 430 i 436 m, liczące po 23 przęsła każda, zlokalizowane w ciągu ul. Fordońskiej.
Polecamy
Kilkanaście lat temu konstrukcja została poddana remontowi ponieważ już wtedy nosiła znamiona zbyt intensywnego użytkowania i postępującej degradacji. Remont przywrócił funkcjonalność zniszczonej konstrukcji jednak pozostałe elementy, przez następne lata ulegały dalszej degradacji.
Oba wiadukty zostały wybudowane prawie 50 lat temu w oparciu o prefabrykowane belki strunobetonowe typu korytkowego, które okazały się być jednym z najbardziej nietrwałych i awaryjnych systemów budownictwa mostowego. W Polsce od lat odchodzi się od tego typu konstrukcji.
(źródło: ZDMiKP)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?